Gå till innehåll

Tomas Nya Akvarie. 560 Liters


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Nu verkar snickaren snart bli klar med min bänk.. inte en dag för tidigt..

Aröds Inredningar, här i Göteborg.. är tills i nuläget mycket nöjd. Bilderna är lite kassa, men de går att se.. =)

Har skickat ett par skissar till olika glasmästare, och väntar på vad det kan kosta..

post-866-14468917386798_thumb.jpg

post-866-14468917386912_thumb.jpg

post-866-14468917387003_thumb.jpg

post-866-14468917387097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Roligt projekt du satt igång och veldigt veldigt fint bygge!! Ska bli kul att följa detta.

Skulle jag välja mellan Red Dragon och Deltec hade det helt klart blivit Red Dragon!! #1!! Fast Deltec är ju å andra sidan en mycket stärk #2...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Red Dragon.. lockar.. men försöker eftersträva att få ett så tyst akvarie som möjligt.

Har starka funderingar på att koppla på skummaren på samma pump. Är Red Dragon lika tyst som en Deltec? Vet någon, någon butik eller webshop som säljer Red Dragon, i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Red Dragon.. lockar.. men försöker eftersträva att få ett så tyst akvarie som möjligt.

Har starka funderingar på att koppla på skummaren på samma pump. Är Red Dragon lika tyst som en Deltec? Vet någon, någon butik eller webshop som säljer Red Dragon, i Sverige?

Triton säljer Red Dragon. Funderar själv på en RD 6000L istället för en Deltec.

Reddragonen är billigare och dra mindre ström.

Kolla en gammal länk om RD vs Deltec

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var och kollade hur det går för snickaren i dag. Han håller på att lackera andra lagret nu på hela möbeln. Han ska montera ihop den, och jag ska titta in hos honom om några dagar. Förhoppningsvis är den klar på måndag. (hoppas)

Han har byggt den invändigt, och isolerat alla sidor med frigolit. Hoppas det dämpar ljud.

Men kom på ikväll att sidorna som han har monerat invändigt är väldig tunna. Skulle nog vilja ha lite tjockare. Ska be honom att sätta in tjockare.

Lite limdelar är beställda från tyskland oxå.. Glasmästaren har inte hunnit räkna färdigt på mitt akvarie och sump.

Håller på att fundera på en Red Dragon. Men de lutar lika mycket åt Deltec.. jäkla svårt. Deltec vet jag är tyst av egna erfarenheter.. Men Red Dragon?..

post-866-14468917444932_thumb.jpg

post-866-14468917445035_thumb.jpg

post-866-14468917445158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej frigolit är INTE bra ljuddämpare skall det vara nått som verkligen funkar bra är det ecophone plattor han é ju snickare så borde ha detta hemma. Dessa plattor har man som undertak i konferensrum, korridorer etc.

Kör med detta så kommer du bli ännu mer nöjd

http://www.ecophon.se

Glöm ej en fläkt i skåpet där under för fukten som blir du kanske skall ha två i huven oxså é ju bara sätta in tysta datafläktar tex från pcsilent.de

Scythe SlipStream 120mm, 500rpm

Jag hadde köpt en Redddragon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en fin Deltec på annons här på forumet, det hade kanske varit något?

Ser ut att bli en fin möbel. :) Som Wrang skriver så dämpar frigolit inte speciellt mycket, och vill man inte lägga pengar på Ecophon så finns Biltemas ljuddämpande mattor du kan sätta dit, bättre än frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej frigolit är INTE bra ljuddämpare skall det vara nått som verkligen funkar bra är det ecophone plattor han é ju snickare så borde ha detta hemma. Dessa plattor har man som undertak i konferensrum, korridorer etc.

Kör med detta så kommer du bli ännu mer nöjd

http://www.ecophon.se

Glöm ej en fläkt i skåpet där under för fukten som blir du kanske skall ha två i huven oxså é ju bara sätta in tysta datafläktar tex från pcsilent.de

Scythe SlipStream 120mm, 500rpm

Jag hadde köpt en Redddragon

Tack Wrang för tipset.. Ska kolla på skivornna.. Än är det inte försent att byta. Skall försöka bygga så tyst system som möjligt. Och det lutar åt Red dragon hållet mer och mer.

Såg en fin Deltec på annons här på forumet, det hade kanske varit något?

Ser ut att bli en fin möbel. :) Som Wrang skriver så dämpar frigolit inte speciellt mycket, och vill man inte lägga pengar på Ecophon så finns Biltemas ljuddämpande mattor du kan sätta dit, bättre än frigolit.

Tack, Laggeman.. hoppas det kan börjas installeras snart... trött på att vänta på snickaren.. =)

Ja, det kan ju ge en isolerade effekt, åt det dåliga hållet. Hålla inne värmen.. Skalll kolla på det alternativet kanske..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått hem möbeln.. och golvläggaren var här.. Rolf.. Från Gothia Golv.. Han la in badrumsmatta, och svetsade hörnen.. för ev framtida missöden.. spill m.m... Har beställt rördelar och har skickat en beställning på akvarie + sump + osmostank.. Har målat invändigt och slall montera ytterligare en dörr och handtag.

post-866-14468917540952_thumb.jpg

post-866-14468917541049_thumb.jpg

post-866-14468917541142_thumb.jpg

post-866-14468917541229_thumb.jpg

post-866-14468917541318_thumb.jpg

post-866-14468917541429_thumb.jpg

post-866-14468917541524_thumb.jpg

post-866-14468917541613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Blir nog väldigt bra när det blir klart. :) Smidigt att ha kalkreaktor och tub utanför skåpet!

Ja, jag tror det. Att ha kalkreaktor i bättre höjd i ett skåp bredvid. enkelt att fylla på och greja med den. Skall ha IKS:en i skåpet och några grejer till. Men det känns lite svårt att planera hur jag skall montera alla grejer, så att allt sitter bra till.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, det skall bli mycket kul att börja montera grejerna.. och limma rör, och se var det droppar och inte.. haha..

Var och kollade hos Benny på Majornas Glas i dag.. han har kommit en bra bit på väg. Och han säger att han förhoppningsvis skall bli klar med akvariet i veckan.

post-866-1446891761071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
aah snyggt !

Möbeln blev bra! =)

Tackar.. Men skåpet på sidan, är aningen ljusare i materialet än bänken.. Inte nöjd med det. Men ska se om man kan göra något åt det.

Kommer UVC enheten stå torrt eller kommer denna vara i vatten.

Blir det några fläktar där under för att ventilera ut fukten

Ja, UVC:n kommer att stå i vatten.. troligen i alla falll. Lite svårt att lösa det. Vill att det ska kunna vara enkelt att kunna göra service, lätt.. annars blir det inte av.. =)

Fläktar funderar jag mer och mer på.. Men vet inte hur mycket det kommer dunsta, och var. Men skall sätta in en fläkt mellan skåpet och bänken. Men skall se hur mycket kablar och rör, så jag får plats med en fin fläkt. Skall köpa en tyst fläkt i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fyllt karet med osmosvatten.. tog rätt länge.. =) Och mixat med salt.. Har installerat alla mina IKS grejer.. Men håller på med programering.. Får inte till det som det skall.. men det löser sig nog. Men min belysning spökar.. ena sidan är halvstyrka.. konstigt, när det har fungerat tidigare..

post-866-1446891772792_thumb.jpg

post-866-14468917728031_thumb.jpg

post-866-14468917728126_thumb.jpg

post-866-1446891772822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...