Gå till innehåll

Korall odlare i portugal


wrang

Rekommenderade inlägg

Hittade denna odlare i portugal på YouTube

Snyggt uppbyggt å mäktigt i sig

Ja, det var intressant att se. Jag gjorde några reflektioner:

  • Storleken på verksamheten förvånar mig. Han skriver i kommentarerna "I have no a website or a business. I do this for fun." och "sorry, i don't sale corals.". Blir någon klok på vad han gör av sina koraller?
  • Jag förvånar mig över att han inte har öppet i tak och använder solljuset mer. Borde kan inte kunna spara ström på det när han bor i Portugal. Han såg inte ut att ha någon kostnadsfördel jämfört med att t.ex. bedriva samma verksamhet i Sverige

EDIT:

Jag såg i RC-tråden ovan vilka lysrör han använder. Kan kanske vara bra inspiration:

This are the only ATI Tubes I use:

espectro.JPG

I Combine:

Maternity - 60% Blue Special with 40 % Blue Plus (to enhance coral growing)

Nursery - 50% Blue Special with 40 % Blue Plus

Day Care - 50% Blue Special with 40 % Blue Plus

EDIT 2: Mer fakta om hur han gjort sitt val av lysrör. Observera att han testat sig fram till vilken kombination som ger bäst tillväxt för honom:

Using now only fluos I opted to 12.000ºK as main lamps and a correction of the spectrum with 18.000ºK. I concluded that using 60% of 12.000ºK lamps and 40% of 18.000ºK the corals grow more and their color is sacrificed. If I use 50/50 I obtain less growing and more color.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo såg den filmen på något annat forum, Väldigt imponerande! vad är det för växter han hade i Första sumpen han visade

Det är mangrove. Han skriver på sid 8 i RC-tråden att mangrove, helt enligt vad många författare också skriver, inte är ett särskilt effektivt reningsfilter, men ser å andra sidan trevligt ut:

About utility of mangroves, as i said before, i think it is relative. They may not bring some benefits to the aquariums, but about harmness they does not harm too!… lol. I only note a loss of magnesium ions and I supplement as necessary.

I think that only a heavy mass may be useful for nutrient export in a aquarium, depending of the water volum, obviously. I have them long time ago because I love these plants as i love fishes and corals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt artikeln i Koralle om honom säljer han korallerna via en mellanhand i Tyskland.

Där ser man! Jag läste (nästan) alla 22 sidor i RC-tråden och det fanns ingen antydan om det där. Men ingen skugga över det, jag var bara nyfiken. Killen har ju hyrt ett garage som ligger "15 miles" hemifrån bara för att ha odlingen med daglig tillsyn. Och han säger att han gör det för att minska belastningen på de naturliga reven. Lovvärd tanke, vilket naturligtvis förutsätter att han på något sätt distribuerar det han odlar, därav min undran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...