Gå till innehåll

64L+16L integrerad sump


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Äntligen: För att lindra suget lite

Akvarie 40x40x40=64L

Intern sump 40x40x10=16L

Teknik

1st Korelia 1

1st SK-05 Skummare

4st 18w PL

1st Returpump Eheim 1250 från vinden

1st Doppvärmare från vinden

Hämtar glaset imorgon, limmar på söndag.

post-3066-14468915737585_thumb.jpg

Fler bilder kommer

Ted, du gjorde min dag idag Levtid 21h. Det gjorde inte glasmästaren.

post-3066-14468915737782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så nu var glaset ihopsatt.

Ikväll skall det kladdas med silikon. Lite rampbygge och lite till överriningen kanske.

Fick min saltmätare igår med posten. Salt och PLrör är inköpta och även NO2 & NO3 tester

pH-meter har jag sen innan. Blev även en roterande munstycke till en pump.

post-3066-14468915776704_thumb.jpg

post-3066-14468915776394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!

Ska du bygga in toppen också?

Om du har "lock" på armaturen så behöver du säkerligen fläktar. Men om du ska ha ett öppet kar är det inte säkert att de behövs.

Jo jag har tänkt bygga in toppen med mdf eller liknande. Skall sätta in 2st 60mm fläktar till att börja med och ev kompleterna med två till om det behövs. Hitta på någon lösning med hål för att få bort luften som måste ut. Kommer fräsa med i underkanten för att kunna sänka rampen för att slippa se ytan på vattnet.

En överrinningskam skall tillverkas och limmas fast på glaset in till "sumpen". Tätheten kommer provas i helgen om jag anser att silikonen är torr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det närma sig-dans

Sista silikonen lagd, test av täthet återstår

post-3066-14468915800888_thumb.jpg

Överrinningen på plast, dock ej klar. Hur långt bör överriningen vara (kammen) och vilken sida skall jag göra den på?

post-3066-14468915801126_thumb.jpg

Hur sumpfacket ser ut. Returpump och skummare.

post-3066-14468915801353_thumb.jpg

Korelia 1 på plats.

post-3066-14468915801581_thumb.jpg

post-3066-14468915801792_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver nog sänka ner de roterande munstycket en bit, annars kommer det att stänka ner belysningen. Jag skulle föreslå att du skaffar grå pvc istället för slangen.

Överriningen beror mycke på om du skall ha "tänder" på den eller inte och hur mycket glugg de blir mellan tänderna och hur lång kammen är isåfall.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med NiXoN, med PVC-rör så kommer de bli tokproffsigt. Slangarna blir så trista efter en tid.

Då kan använda en 45 graders böj direkt före Hydorn. Då skvätter det inte ut när den "pekar uppåt"

Annars ser bygget coolt ut !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tättestade det idag. Passade även på att prova pumparna och överriningen.

Det fungerade bra, inget skvätt från det roterande munstycket. Kommer nu

fixa lite pvc till den, blir nog snyggast och bäst så. Kam kommer jag nog ha hela

vägen. Provade idag med 10st 7mm hål och vattenytan gick över hålen men

stabilisera sig ca 5mm ovan.

post-3066-14468915807201_thumb.jpg

Hur mycket kommer det dunsta tror ni? 1L=2,5cm i sumpen. Är lite orolig för skummaren.

Testade att ha igång den men den fungerade lite dåligt med insuget av luft. Vet att det inte

skummar i rent sötvatten.

Nu skall det byggas en ställning eller hitta på något annat at ha det på. Sen är det blandning

av salt, ls och sen tålamod och vänta ett tag. :kaffe:

/J

post-3066-14468915806976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det där som paddelabboren ska bo???:ler:

Nä det hoppas jag inte för honoms/hennes skull. Hade varit djurplågeri.

Det skall få bo:

Tuboras runt 10st små

Eremiter 2-4st små

Sandvändandesjöstjärna

Gobbi

Lybia Tessellata (om jag hittar några)

Och kanske en eller två små Nemos (Perculla)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du sätter dit kammen så tänk på att övre delen gärna ska vara lite lägre än glaskanten på akvariet. Utifall kammen sätts igen av skit eller alger så det kan rinna över kammen och inte akvariet blir fullt.

I övrigt så ser det snyggt ut, Ett kul litet bygge helt enkelt :D

Skippa turbosarna och kör på tex tectus snäckor eller liknande istället. Mycket snyggare samt att i mitt akvarie är eremiterna förjävliga mot turbsarna men rör inte de övriga snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du sätter dit kammen så tänk på att övre delen gärna ska vara lite lägre än glaskanten på akvariet. Utifall kammen sätts igen av skit eller alger så det kan rinna över kammen och inte akvariet blir fullt.

I övrigt så ser det snyggt ut, Ett kul litet bygge helt enkelt :D

Skippa turbosarna och kör på tex tectus snäckor eller liknande istället. Mycket snyggare samt att i mitt akvarie är eremiterna förjävliga mot turbsarna men rör inte de övriga snäckor.

Tack:nöjd:

Jo jag tänkte på det igår. Vatten nivån var ju högre än hålen (10st 7mm). Blir inte lätt att såga en kam i plexiglas, sprött som f*n. Men sågar man sakta så går det säkert. Kanterna på ljusramen är

frästa så den går ner över glaset nästan 2cm så en vattenyta på 1,5cm från överkanten kanske

kan bli bra.

Är Tectus snäckorna lika effektiva? Får kolla runt lite om dom.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Äntligen, hemma igen efter två veckor i England.

Tillverkade vatten i måndags, väldigt nöjd med osmosen. Den producerade ca9L/h=216L/dygn

Tog knappt 6h att fixa fram 50L, glömde dock kolla någon gång och då var dunken lite överfull.

Fyllde upp akvariet och värmde upp det till 25-26grader och tillsatte igår 2.076kg salt.

post-3066-14468915857288_thumb.jpg

Blandade det med två pumpar och efter bara 3h var vattnet klart igen. Skall idag kolla

salthalten. Skall även installera skummaren idag och se om den är något att ha.

Kommer låta vattnet stå utan belysning och på lördag eller söndag köpa LS 7kg.

När LS är i kommer jag börja använda sumpen med skummare, värme, och retur.

Hur mycket belysning skall jag ha direkt i början?

Kan jag lägga i LS idag (24h) efter jag blandat salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Johan!

Tror dock att du kommer bli besviken på skummaren.

Det är lite synd att du inte har 1,5cm ytterligare i sumpen, då hade du kunnat få in en Deltec MCE300, sedan vridit på insug och utblås och haft de på vars en sida, alternativt utloppet direkt i karet.

Annars finns ju möjligheten att fixa det hela med vattenbyten och skippa skummare helt. :)

Lycka till ivf som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Johan!

Tror dock att du kommer bli besviken på skummaren.

Det är lite synd att du inte har 1,5cm ytterligare i sumpen, då hade du kunnat få in en Deltec MCE300, sedan vridit på insug och utblås och haft de på vars en sida, alternativt utloppet direkt i karet.

Annars finns ju möjligheten att fixa det hela med vattenbyten och skippa skummare helt. :)

Lycka till ivf som helst!

Tack

Har inte tänkt lägga allt för mycket pengar på detta projekt utan vill bara smygstarta

och öveningsköra innan det stora. Skummaren kostade 200:- så om den inte fungerar

så är det inte hela världen. Skall dock testa den idag. Kommer ge ett fullt utlåtande

om den när jag vet mer. Sumpen är faktiskt lite större än vad jag anget, tror den är 11,5cm

(Lika stort som kartongen är bred/lång på ett Salfiertest)

När kan jag lägga i stenen?

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

Då hann man inte köpa sten igår:smiley24:. Skall göra det till helgen.

Skummaren är igång och den skummar faktiskt bra enligt mig. Har tömt

koppen på lite brunt klet, max 0.5ml. Dock så släpper den ut en massa

microbubblor. Tror det är därför vattnet är lite grått, eller? Vad kan det annars

vara för "fel".

Salt 1.025

Temp 27grader

pH 8.0

Testade för skoj skull NO2 och NO3, 0ppm på båda. Ej oväntat.

Vilka tester bör jag mer införskaffa nu i början?

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får du plats med en liten bubbel fälla mellan skummare o returpump där bak ?

mvh manne

Nja, inte riktigt vad jag tänk göra. Just nu sitter skummaren i visningsdelen, väntar på en bra lösning med överriningen. Kanske blir bättre då skummarutloppet kommer ligga rätt högt upp och returpumpen i botten på sumpen, ca 30cm under ytan. Jag får testa och se, annars får jag göra som du säger.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...