Jaken Postat 27 juli 2008 Författare Postat 27 juli 2008 Bra idé! Jag testade att vända på filtret när jag såg den här tråden. Egentligen var det dags att byta filtermassan eftersom min TDS-mätare visade runt 10ppm i utvattnet. Istället vände jag på filtret och i de 50-liter vatten jag tillverkat efter det har mätaren visat 0ppm. Det verkar som man kan utnyttja filtermaterialet effektivare fluidiserande. Precis som för dig Jaken har innehållet skiktat sig med det svarta nederst.Skitbra att få lite mätvärden som stödjer teorin. Hur stor del av mediet är skiktat för dig? Citera
Emanuel Postat 27 juli 2008 Postat 27 juli 2008 Skitbra att få lite mätvärden som stödjer teorin. Hur stor del av mediet är skiktat för dig?Drygt hälften är mörkt. Citera
Jens Netteberg Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Jaha, då har jag fått hem min nya osmos och ska nu montera på silikatfiltret.Personligen tycker jag att det är mer lågiskt att mata det underifrån för att på det viset fylla hela behållaren med vatten precis som du skrev Jaken men det är ju inte så "som det skall vara" enligt instruktionen.Några fler nya rön eller upptäckter om att vända filtret upp och ner Annars så blir det banne mig upp och ner här hemma också. Citera
Sillen Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Följer diskusionen med stort intresse. Dock har jag funderat på om luften i filtret kan ha någon betydelse för hållbarhet eller något annat. Gasen försvinner ju om filtret är upp och ner. Någon som har någon teori? Citera
stigigemla Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Det är just därför jag vill ha det vänt så. Citera
Sillen Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Det är just därför jag vill ha det vänt så.För att få bättre hållbarhet tack vare at det inte finns luft i filtret? Citera
stigigemla Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Ja. Man använder ju hela jonbytarmassan så. Citera
Sillen Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Stig då är jag också med hur du menar. Min fråga var dock om luften i filtret hade någon funktion. Om inte så förstår jag inte varför filtret byggs "felvänt" från början! Citera
Jens Netteberg Postat 31 juli 2008 Postat 31 juli 2008 Okej, vad jag kan utröna av detta så sätter jag mitt filter upp och ned Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.