Gå till innehåll

Osmos - vända silikatfiltret upp och ner?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Satt och spanade på min osmos (Aquatic Nature 120) när den var igång i dag.

Varför matas silikatfiltret uppifrån? Borde det inte vara effektivare att mata det underifrån.

Som det sitter original är det endast en tunn stråle som rinner igenom mediat. Om man vände silikatfiltret upp och ner skulle mer media komma i kontakt med vattnet och borde väll vara effektivare? Hoppas ni förstår.

Någon som funderat i liknande banor?

75157597.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag provat att vända på filtret. Ska testköra nästa gång jag behöver vatten.

Tänkbara nackdelar med att vända på filtret.

  • vatten står still i silikatfiltret när det inte används = dåligt?

  • större risk att silikatmedia följer med vattnet ut? Farligt att få i akvariet?

Jag återkommer med erfarenhet efter praktiskt test

post-839-14468915804712_thumb.jpg

post-839-14468915804895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar nog ingen roll tror jag det borde sitta ett litet litet filter så inte kulorna åker ut i nån ända.

Nån risk att det blir dåligt är det nog inte om du kör enligt bild 1.

Ne jag tror inte det spelar nån roll hur vattnet går in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni sätter det upp och ner så tror jag att en del av filterfunktionen försvinner då droppe för droppe inte renas utan ni bygger upp en buffert och pga ytspänning så går en del via sidorna och filtreras därför inte.

Tänk er sand istället i kontainerna, ni skulle få en smetig sandröra istället för en filter funktion. Samma sak här fast inte lika uppenbart så konsistensen är annorlunda. Jag kör mitt så som de har tänkt.

Bara mina 3 öre :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni sätter det upp och ner så tror jag att en del av filterfunktionen försvinner då droppe för droppe inte renas utan ni bygger upp en buffert och pga ytspänning så går en del via sidorna och filtreras därför inte.

Tänk er sand istället i kontainerna, ni skulle få en smetig sandröra istället för en filter funktion. Samma sak här fast inte lika uppenbart så konsistensen är annorlunda. Jag kör mitt så som de har tänkt.

Bara mina 3 öre :P

Bra tanke. Håller nog med om detta du skriver!!-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen klarar sig bättre än silikatfiltret. Det kan förvisso samlas gas på somliga ställen men vattnet pressas genom membranet och rinner nedåt. Och där har du utloppet.

Använder man jonbytare till silikatfiltret har den jämnstora kulor. Flödet fördelas då jämt på hela tvärsnittsytan. Och jonbytarmassan håller många gånger längre än fosfat - silikatremover som är avsedd att lägga i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni sätter det upp och ner så tror jag att en del av filterfunktionen försvinner då droppe för droppe inte renas utan ni bygger upp en buffert och pga ytspänning så går en del via sidorna och filtreras därför inte.

Tänk er sand istället i kontainerna, ni skulle få en smetig sandröra istället för en filter funktion. Samma sak här fast inte lika uppenbart så konsistensen är annorlunda. Jag kör mitt så som de har tänkt.

Bara mina 3 öre :P

Hänger inte alls med på ditt resonemang. Silikatmediat virvlar runt precis som i ett sandfilter om du sett ett sådant in action. Menar du ytspänningen runt varje korn eller hur menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket klurigt och intressant!

Efter att ha grubblat en stund lutar jag nog åt att ha kvar det som det levereras, dvs "uppifrån och ned". Jag tror att på detta sätt maximeras kontaktytan mellan filtermediet och varje vattendruppe, då "vägen att vandra" för vattendroppen blir längre. Men det kan säkert finnas bättre argument för andra hållet :)

Vanliga sandfilter för utomhuspooler fungerar ju på samma sätt, dvs "uppifrån och ned".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Calle, vägen att vandra förändras väl inte, röret är ju lika långt?

Om man är orolig för att inte få användning utav det media som sitter överst under kanten tror jag isf en enkel lösning hade varit och ha i mindre media och sätta i en spridarplatta av plexi, borra en massa små hål och sätta den överst i röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag testkört med silikatfiltret upp och ner så har mediat skiktat sig. Svart underst (mättat) och normalfärgat överst.

Hur ska man tolka detta?

Var det så att med standardutförandet så rann det mesta av vattnet i en stråle i mitten där mediat snabbt mättades. Vilket i sin tur innebar filtret inte absorberade optimalt.

Eller är det bara så mättat media väger mer och därför lägger sig i botten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju mycket vackert ut. Här har vi kanske en ny insikt!

Men är du säker på att svart betyder mättat? Konstigt att det skiktar sig så mycket i så fall, för kulorna högst uppe borde ju suga åt sig också, eller?

Jag har precis vänt på filtret, mediet har ej blivit så pga nuvarande utförandet. Detta borde vara ett bevis på att vattnet i originalutförandet ej når alla småkulor i mediet. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé! Jag testade att vända på filtret när jag såg den här tråden. Egentligen var det dags att byta filtermassan eftersom min TDS-mätare visade runt 10ppm i utvattnet. Istället vände jag på filtret och i de 50-liter vatten jag tillverkat efter det har mätaren visat 0ppm. Det verkar som man kan utnyttja filtermaterialet effektivare fluidiserande. Precis som för dig Jaken har innehållet skiktat sig med det svarta nederst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...