jorgen Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 HejJag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig?Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning.Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norgren Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 Det kan färga av sig rätt friskt och ska inte vara någon fara....Skumt dock att det färgar av sig så friskt om du sköjt det. Spolar du 3000l / h på det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 29 juli 2008 Författare Dela Postat 29 juli 2008 jag har inte sköljt rowaphosen, bara strumpan.ska man skölja rowaphosen också? kan man göra det under kranen på toaletten, eller måste det vara saltvatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 Rowaphosen ska sköljas innan användning för att inte den ska färga av sig alltför mycket i karet. Vanligt sötvatten tror jag duger bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 29 juli 2008 Författare Dela Postat 29 juli 2008 Tack för de snabba svaren. Nu kan jag andas ut igen. Jag var livrädd att jag fått i något hemskt färgmedel ifrån strumpan, så allt blev förstört.Tack än en gång.Hur mycke Rowaphos rekomenderas i mitt 58l. akvarium. I affären rekomenderade dom ca. 1 dl och byra en gång i månaden. Är det lagom?Ska man alltid ha Rowaphos i eller bara när fosfaten stiger? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 Det låter alldeles för mycket - följ doseringsanvisningen på förpackningen noga.skulle nog mer tro i storleksordningen 15-20ml som du kan dubbla efter ett par veckor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 29 juli 2008 Författare Dela Postat 29 juli 2008 Men eftersom det såldes i lösvikt har jag ingen förpackning, så det är därför jag frågar här.Vad kan hända om man har förmycke?Änsålänge har jag bara vatten och levande sten/sand i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norgren Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 Varför har du rowaphose om du bara har vatten och levande sten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 29 juli 2008 Författare Dela Postat 29 juli 2008 För att få ner fosfaten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 En Salifert mätbägare (med fyrkanten nedtill) rymmer ungefär 33ml till kanten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 Om du inte har några djur i karet, så kör 50ml och byt remover varje vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.