sequencezero Postat 7 augusti 2008 Författare Postat 7 augusti 2008 Tjena igen!Nu har jag lite andra frågor till er.Sitter och funderar på hur mycket cirkulation man kan tänkas behöva? Har tänkt mej att stoppa i min Resun wavemaker och sen ska jag ha en retur pump som pumpar ca 3000L/h. Ni kan väl ge mej era reflektioner på vad ni kanske hade stoppat i? Jag har funderat lite på Tunze streampumpar och dom har ju några olika set som man kan köpa med kontroller. vad tror ni om det??Sen har jag en annan liten fråga. Jag funderar lite på hur många kilo salt jag behöver köpa (min matte är kass). Har tänkt mej att köpa ett salt som bioted har som heter Reefers Best Salt och kommer i 20kilos förpackningar. Har tänkt mej att ligga på en salthalt på 35% (1.026) cirka. kan någon hjälpa mej att räkna?Tack så länge för väldigt givande och bra svar!MVH Erik Andrén Citera
_Manne_ Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 för normal salthalt är det ju oftast 33g salt på en liter.. du får köpa 2*20kg för att kommaigång så att säga.. tusen liter vatten ger då 33kg salt.i mitt 600L har jag ett tunze streamerkit 2*12000L med styrboxen från börjansom jag nu även kompliterat med en tunze Nano styrbar streamer på 5500L och en icke styrbar påyttligare 2000L . mvh manne Citera
stigigemla Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Det brukar behövas ungefär 38 gram salt per liter vatten för att få salthalten 3,5% som i världshaven. (Saltet innehåller litet vatten men olika för olika sorter). Det gör ungefär 7,6 kg salt för 200 liter vatten. Citera
Laggeman Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22578 Citera
sequencezero Postat 23 oktober 2008 Författare Postat 23 oktober 2008 tja! det går allt framåt med bygget men jag är lite kass på att lägga upp bilder och uppdatera... har inte haft tid för att jag bygger så mycke . min förhoppning är att karet är igång om ca två veckor.mvh Erik Citera
sequencezero Postat 24 oktober 2008 Författare Postat 24 oktober 2008 tja wrang! hade väldigt gärna kommit men regeringen har beslutat att det är dags för den årliga ullareds resan, den 25 oktober av alla dagar på året!! fatta hur många kärringar man kommer att slåss mot! *suck* Citera
wrang Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 hehe ja det finns roliga saker för oss oxså där nere har jag hört som kan vara akvarie användar vänliga Citera
sequencezero Postat 28 oktober 2008 Författare Postat 28 oktober 2008 Tja! kan väl ta mej tiden att berätta lite om bygget. Karet står nu på plats och väggen jag har byggt är klar bara lite fin lir med lister. Ljusrampen är färdigbyggd och hänger på plats men jag ska byta lite vajrar då dessa har blivit slitna vid diverse experiment . Ljusrampen går att hissa upp i bakkant vilket kommer underlätta vid arbete i karet. Sumpen är också på plats och i den limmade jag i en osmos tank. Det som återstår nu är att limma ytavrinningskammaren igen då den läckte vid provtryckning och sen ska ytavrinningskammen sättas dit, det ska målas en svart bakgrund på karet och resterande el ska dras, sen är det dags för fyllning. har räknat ut att det kommer att ta cirka 6.5 dagar men men den som väntar på något gott....Bilder kommer.MVH Erik Citera
sequencezero Postat 28 oktober 2008 Författare Postat 28 oktober 2008 Lite info om tekniken:Belysning: 3x400W metallhalogen 12000K och 4x39W T5 blåljusbelysningen kommer att styras med hjälp av en akvariedator från ghl.Skummare: KZ Revolution SRetur: Deltec HLP 4040Cirkulation: 4xTunze 6110 Styrs av akvariedator.Kylare: AM Titan 1500Värmare: Jäger 300WAkvariedator: GHL Profilux II EX med PH och salt probe även nivåvakter och temperatur.Zeovit filter: KZ Easy Lift Magnetic MMVH Erik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.