Gå till innehåll

suck 3 av mina fina fiskar döda i dag!!!!!!!


NEXUS

Rekommenderade inlägg

I Dag när jag vaknade såg jag att min puttsar räka låg och flöt vid sanden. Lite senare såg jag att min ena Kirurg var död sist men inte minst min Ecsenius bicolor Blennider. Vad tror ni kan ha hänt har haft i gång det i 9 månder utan att en enda har dött. Ska jag ta ut mina övriga fiskar till ett annat akvarium? Det enda jag gjorde i går var att jag bytade en del vatten tacksam om någon har lust att komma med tips som kan hjälpa. Nexus :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket svårt att säga något baserat på det du skriver.

Några idéer:

  • Du glömde hälla salt i det vatten du bytte med, alternativt dubbel dos av salt
  • Någon förorening har kommit i, kanske fanns det rester av rengöringsmedel i hinken du blandade nytt vatten i
  • Någon förorening har kommit i karet på annat sätt?
  • Hu har fått en mycket hög temperatur i karet

Hur verkar dina andra fiskar må?

Är polyperna på dina koraller utslagna som vanligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde lagom mycket salt i det vattnen jag hällde i. Jag använde osmos vatten som jag alltid gör.

Har börjat att få lite cyano alger tror ni att det har något att göra med detta?

Mina övriga fiskar värkar att må bra aktiva o äter bra har en Bandkorall räka som mår bra korallerna likså inga fel på dom.

Har mitt akvarium i källaren så där är ganska svalt inga problem med värmen häller. Lite konstigt är det allt. Tycker bara att det är tråkigt och så vill man inte att mina andra fiskar ska dö. Ska jag bara vänta o se vad som händer? Tackar för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett liknande fenomen för ca 2-3 månader sedan.Helt oförklarligt så dog 3 kirurger samt en liten gobie.Mina koraller och de andra kirurgerna verkade må kanon.Varför detta hände hos mig har jag heller ingen förklaring till.Så det är inte säkert att fler fiska dör hos dig!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min värden

Nitrate 100+, Nitrite 0, PH 8,0, Temp 28, Ligger nästan i mitten av det gröna på saltmätaren, Har inget test så att jag kan mäta Ammonia,

Tvätta händerna kan jag va lite dålig med måste jag erkänna att när man går förbi o ser något som inte ser rätt ut lätt att pilla lite.

Mina andra fiskar lever i dag så jag tror att jag låter dom vara kvar. Det kan väl vara så att jag hade med något från mina händer som har ställt till det.

Vet någon vad jag ska göra med mitt Nitrate får aldrig ner skiten till 0. Använt vodka länge nu utan något resultat.

Det var en tråkig erfarenhet tack för alla svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder 2,5 ml vodka om dagen. Skummaren är en Aquarium system som ska klara ett 600L Kar och mitt är bara på 225L hade bara 6 fiskar nu 4 fiskar. Jag har alltid haft jätte högt nitrat.

Vet inte vad som är fel har provat att göra stora vatten byten men det hjälper inte.

Vad tror ni om att tillsätta Sera Ammovec bakt.kultur tror ni att jag får ner nitraten då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testet jag använder heter Salifert och det ska bli lila om man har hög nitrate.

Mitt test blir väldigt lila mer lila än vad skalan går till.

Har inga nya bilder på karet. Tycker ni att jag ska sluta med vodkan ett tag och se vad som händer.

Mitt nitrat har inte gått ner ett smack sen jag började den 21/4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om det inte är mätfel kan du använda något av dessa, dom binder nitrit nitrat och fosfat ,det är som ett pulver ,du rör ut en tesked eller två i lite vatten och häller i karet,det är bra om du kör med filter vadd under tiden, det som blir kvar tar skummaren hand om ,FM funkar även som foder ,mvh stefan

post-1262-14468915834965_thumb.jpg

post-1262-14468915835019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...