Gå till innehåll

DIY - RSM 150W MH Upgrade


Norgren

Rekommenderade inlägg

Sitter du med ett Redsea Max och är avundsjuk på din polares mh riggar och önskar att du hade samma typ av ljus?

Så skaffa det!

Kostanden landade på ca 2000:- och jag kan utan problem återställa akvariumet till original när som helst och använda komponenterna till ett annat akvarium.

Har lagt upp ett klipp på google video (ruskigt slaktat pga komprimeringen som de gör)

http://video.google.com/videoplay?docid=-4777724287141101404

Full kvalitet hostad av Tenkare. Tackar!

http://www.tenkare.se/video/compressedmovietest.wmv

När jag kör splitscreen så har jag inte ändrat på ljuset på något sätt.

Det är verkligen så livlöst som det ser ut när man jämför dem.

RSM:en har ju väldigt bra ljus omodifierat, dvs till du sett skillnaden i samma burk mellan de två.

Original är kraftigt blå, vilket i sig är rätt coolt, men färgerna återges inte särskilt korrekt samt många koraller har svårt att överleva pga brister i spektrat.

Nu tänker ni värmeutveckling... Själva toppen blir bara någon grad varmare så uppåt är det ingen fara. Neråt därimot så skiljer det en del och jag är osäker på vad som händer om du inte har en kylare. Ett RSM överlever inte utan kylare i min lägenhet så jag hade redan en sedan tidigare.

DC 300 kostar inte mer än 2800:- från England ink frakt. Ja jag vet att man ska stödja de lokala handlarna men 1000:- är rätt stor skillnad och Leffe och Micke får pengar av mig ändå så de klarar sig! :)

Generellt om mitt RSM, som alla nybörjare har jag slagits mot nitrit, nitrat, fosfat och alg helveten så därför jag spenderat mer på teknik än på fiskar innan alla värden ordnat till sig. Numera är de 0/knappt mätbart/0. SPS:en man ser har inte fattat det än och är fortfarande brun istället för vit/blå.

Det finns säkert fler som moddat upp till 150W men ingen har behagat lagt ut något så var så goda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att inhandla 1st KS50-1000E (art nr 75-624-99) från Elfa. Kostnad 272.50:-

Kapa den i 3st lika långa delar.

Borra 3st hål i den ena (2 st för kabel samt 1 för att skruva fast en kabelsockel)

Borra 2st i den andra för fästning av lamp hållaren. Exakt avstånd får du mäta fram beroende på hållare.

IMG_4627.JPG

Lamphållare / sockel / reflektorplåt kommer från en strålkastare ifrån Rusta. Kostnad totalt: 25:- (no I shit you not. tokbilligt)

De 3 aluminium bitarna håller ihop sig själva pga dess form. Man skjuter bara in de 2 i den 3:e om ni förstår. Av en ren slump så bildade de en rätt perfekt form så jag slapp skapa något som höll ihop dem.

IMG_4628.JPG

Allt på plats. Ingen modifiering av reflektorplåten är nödvändig förutom att klippa ca 1 cm på sidorna så den fick plats under. Mittenbitten är bara tryckt på plats och behåller formen. Överst så böjer man bara till så det passar in i aluminiumbiten sedan låses det på plats när du silikonar dit skyddsglaset.

IMG_4629.JPG

Osäker på om denna bit behövs men jag fick inspirationen när jag surfade runt på olika siter och läste om värmereflektering. Skoterungar använder denna tejp för att få plasten att inte smälta på sina trimmade leksaker. Funkar det för dem så måste det funka här. Aluminium tejp köpes på classe för 35:- (10m art nummer 31-4429). Den är rackarns tunn så det är bara att köra på tills du blir nöjd.

IMG_4641.JPG

Här sitter allt på plats. 2st 10mm hål borrade i bakkant för att dra ut och in strömmen till ballasten för den är fet och det finns inte möjlighet att ha den i locket. Jag vill använda original timern för det är ruskigt smidigt.

Här ser vi även 4st 50mm fläktar på plats (glömde fota så klart). De ordnar en effektiv luftström och flyttar värmen till original fläktarna som jag låter vara oförändrade.

Här kommer vi till den bit som många säkert vill ändra på (dvs om man inte har behov att eventuellt sätta tillbaka original prylarna.

Du får bättre luftström och det blir tystare om du pluggar båda sidorna. Tar bort original fläktarna. Ta upp 2 st 10cm hål på vardera sida i locket och sätter dit 2 st 12cm datorfläktar med ett snyggt skyddsgaller utanpå. De är tystare och flyttar mer luft. Nu funkar 6*50mm utmärkt och hörs inte pga rsm:ens urusla original skimmer (kylarn låter den med när den börjar köra sina fläktar någon gång i timmen).

Fläktarna köptes på elfa och kostade nästan 100:- /st. Inte superbilligt men de kändes förhålladevis bra. Oftast när de är så små brukar de vara skräp.

Vi ser även 4st dioder för nattbelysning. Jag valde 2st blå och 2 st UV. Modell starkare :)

IMG_4642.JPG

Allt på plats sett från fiskarna håll. Ramen skar jag ut i relativt mjuk plast med en mattkniv.

Tog ett skapligt tag och inte särskilt snyggt blev det men det fyller sin funktion.

Jag använder bult istället för original plast skruvarna för om lampan pajjar så måste jag i alla fall skära massa silikon (inte särskilt jobbigt, kanske tar 20 min totalt plus tid för härdning).

Tror även jag kommer silikona kanterna så ingen fukt kan tränga upp.

Har inte varit ett problem hittills men det har bara rullat i ca 2 dagar.

IMG_4643.JPG

Petar in lite ytterliggare info allt eftersom frågor kommer:

DC300 Beskrivning:

Ny kompakt , tyst och mycket prisvärd microprocessorstyrd kylare från D&Daquariumsolutions.

Kylelement i ren Titanium

Mycket tyst, kyleffekt 300W - kyler 5grader vid 300L. 10grader visd 150L etc

Lampan är en Marine Lux 150W 20K och kostar 450:-

Skumma är att 20K borde vara tokblå men det är den inte.

Ballasten är även den en Marine Lux 150W. Kostnad 1275:-

Glaset är vanligt 4mm (eller 5 hmmm) och är ej härdat pga att det var beställningsvara. Lätt att byta om det spricker men det blir inte särskilt varmt så det tror jag inte sker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH:n är starkare än att titta in i solen men om du tänkte för att få lite mer ljus på sidorna så går det nog att klämma in två compact rör.

Personligen gillar jag det något koncentrerade ljuset. Eventuella alger på rutan syns inte på samma sätt och vattnet blir i stort sett helt genomskinligt. Med original så tar vattnet upp en lätt blå ton. Det silt man ser i videon (om det fortfarande syns efter komprimering) är tack vara att min blåa damsel gjorde en störtdykning ner i sanden och grumlade upp det som tusan. Han får lite ryck ibland och busar :)

I och med den riktade belysningen så kanske alger inte frodas på samma sätt. Dvs som bakre väggen låter jag bli och den är en algmatta. Med nya belysningen får den knappt något ljus jämfört med tidigare. Jag återkommer om det. Jag ser det på ungefär en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Same same but different.

Allt beteer sig som innan med skillnaden att det upplevs sjukt mycket klarare och allt är inte blått längre.

Har ju inget som kräver MH direkt men inget hindrar mig från att handla förutom höga näringsvärden...? Nitrat och fosfat är sedan en längre tid 0 men min SPS är fortfarande brun efter en månad nu... Hade väldigt hög fosfat halt innan jag inhandlade fosfat remover.

Kanske sitter i ett bra tag om de väl blivit bruna (finns små "tussar" längst ut så den ska inte vara död.... :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...