Gå till innehåll

Vad händer med min sjöstjärna?


jorgen

Rekommenderade inlägg

I fredags var jag iväg och köpte lite snäckor och eremiter till mitt clownhotell, och så fick jag syn på sjöstjärnorna. Enligt personalen skulle det inte vara några problem alls att ha en sådan i mitt akvarium, så jag köpte en.

I gårkväll hade den trillat ner för en kant och låg dubbelvikt på botten, men jag tänkte att den vänder väll sig rätt under natten. Nu på morgonen ligger den kvar och ser ut att ha börjat falla sönder från mitten och utåt.

Jag har för mig att jag läst om liknande problem tidigare här på forumet, men hittar inget nu när jag sökte.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Kan även fråga om vad folk här tror hände med mina blåbenade eremitkräftor.

Första natten i akvariet åts en eremit upp av en annan eremit. Den drogs ur skalet och bakkroppen åts upp, men skalet ligger kvar, så det var inte det som den andra eremiten var ute efter.

De var i samma akvarium i affären, så de borde vara vanna vid verandra.

Jag funderar på om den kanske inte överlevde flytten, så den redan var död när den andra drog ut den ur skalet och började äta.

post-3804-14468915850271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... eremiten har nog ömsat skal :)

Ömsat skal?

Jag köpte 3 eremiter, såg när den ena blev uppäten, plockade upp det som var kvar av den uppätna eremiten, och nu är ett skal tomt, så där är bara 2 eremiter kvar.

Så jag är rätt säker på att det inte var som den ömsade skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis min tanke som Jaken skriver. En sjöstjärna i mycket bra skick kan överleva en stund över vattenytan men en som inte fått tillräckligt med mat "äter upp sig" inifrån med resultat av att det finns tomrum i stjärnan som fylls med luft och då är den bortom räddning. En fullt frisk stjärna kan t.o.m tappa en arm (attack från rovdjur) och det växer ut en ny / den tappade armen utveklas till en ny stjärna. Men då kräver det att den är i mycket gott skick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade just detta i affären om de inte fick komma i kontakt med luft, men det var iget problem sa dom, men han såg till att den var under ytan hela tiden.

Samma när jag kom hem. Jag såg till att den var under ytan hela tiden.

Antagligen var den väll inte i gott skick när jag köpte den, även om den såg frisk ut.

Inte mycket att göra åt det. Jag misstänker att man inte har garantier på sådant här.

Har ni några tips på hur man kan se att sjöstjärnor är i gott skick?

Är det något speciellt dom är känsliga för.

tack för hjälpen här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag frågade just det här med mat, och de skulle inte vara något problem, och så skulle jag mata med någon sjunkande pellets till krabbor för det åt både eremiterna och sjöstjärnan.

Synd att det blev så här, men då har jag lärt mig att jag får vänta med sjöstjärnas tills jag skaffar större akvarium.

Hur stor akvarium behövs för att ha sjöstjärnor?

Ja planerar lite smått på en kub på 250-300l. men det blir när vi skaffat hus. Skulle ett sådant akvarium vara tillräkligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...