Gå till innehåll

Vilket nitratfilter ska jag välja?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Har ett Juwel Rio akvarium på 240 liter som jag startade för snart ett år sedan. Efter att vi flyttade akvariet blev det obalans och nitratvärdet sköt i höjden: 50 mg/l (alla andra vattenvärden är dock bra) med en massa gröna alger som följd. Jag vill bli av med denna algmatta.

Har senaste tiden skrapat och dragit upp alger från stenarna samt försöker göra vattenbyten på 10% en gång i veckan. Tycker mig se att nitratvärdet har sjunkit något till 25 mg/l.

Har läst om vodka metoden men den verkar ju inte vara säker för karet. Funderar nu på nitratfilter. Vilket nitratfilter ska jag välja? Jag har ju ingen sump utan bara ett ytavrinningsfack dit skummaren är kopplad så nitratfiltret måste gå att hänga på akariekanten. Finns det sådana?

Tacksam för råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tror att dina nitratproblem är av engångskaraktär, så kan det löna sig att göra ett massivt vattenbyte, t.ex. 50%. Det borde, i teorin, halvera din nitrathalt. Nitratfilter enligt förslag ovan ska du ha om du tror att du permanent kommer att ha utmaningar med nitrathalten, t.ex. om du har mycket fisk i förhållande till Levande Sten.

Annars skulle jag fundera på om din skummare är tillräckligt bra, eller justerad rätt. Nitrat kommer ju mest ursprungligen från mer komplexa näringsämnen (proteiner och aminosyror), som ju en skummare ska fånga upp. Enklaste "nitratfiltret" kan därför vara en effektiv skummare som tar bort dessa näringsämnen innan de hunnit brytas ned till nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du har inget vanligt ytter filter ståendes i nån gömma, om du sätter en slang mellan in och utlopp på filtret, på den slangen sätter du 2st T kopplingar , det finns sådana med förminskning , då kan du ha smalare slang upp , då har du ett filter som är säkert att ha på golvet, dom två slangarna från T kopplingarna drar du upp till karet, då är det ett in och ett utlopp som du matar med 3-5l/h, sen har du lite svavel kulor i filtret, du kan även blanda i lite grovt korall grus om du vill, mvh stefan

post-1262-14468915856502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Jag var förbi Triton idag eftersom vi hade vägarna förbi Stockholm. Hade tidigare pratat med han som jobbar där (Leffe?) om mina problem och han bad mig ta med lite akvarievatten att testa. Enligt hans test låg nitratet på 15 så det var ju inte så illa. Mitt zera test och salifert testet (tack för lånet Sillen!) hade som sagt var tidigare visat på ca 25 mg/l. Men det kan hända att vattenbytet jag gjorde dan innan sänkte nitratet.

Det största problemet var att magnesium och kalcium halterna var för låga. Har tillsatt kalcium varje vecka men med låg magnesium halt gjorde det tydligen ingen verkan. Ska börja tillsätta Mg nu i pulverform. Saliferst mg pulver.

Förstår inte riktigt hur mycket jag ska dosera till en början, är jättedålig på att räkna ut sånt men det kanske man ska ta upp i en annan avdelning eller?

Ska bara tillägga att jag köpte en sjöhare som får kalasa på alla alger. Ful men nyttig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet var att magnesium och kalcium halterna var för låga. Har tillsatt kalcium varje vecka men med låg magnesium halt gjorde det tydligen ingen verkan. Ska börja tillsätta Mg nu i pulverform. Saliferst mg pulver.

Förstår inte riktigt hur mycket jag ska dosera till en början, är jättedålig på att räkna ut sånt men det kanske man ska ta upp i en annan avdelning eller?

Dosera försiktigt och mät hela tiden så ser du ganska snabbt hur ditt kar reagerar på tillsatserna. Bättre med många små justeringar än ett fåtal stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...