Gå till innehåll

Mayday...Hjälp!! Oodinium, eller?


Helen

Rekommenderade inlägg

Har bara en fisk kvar...dom andra 6 dött under dom senaste 4 dagarna :ledsen:

Undrar om någon kan hjälpa mig att rädda min gula kirurg innan den också dör..

Är jättetacksam för all hjälp!

Tror att mitt akvarium drabbats av Oodinium, men är inte säker.

Länkar till en bild på min stackars clown som jag avlivade i eftermiddags.

(Bilden är rättvänd, men den simmade bara med munnen upp mot ytan sista timmarna)

http://img244.imageshack.us/my.php?image=sjukclowntm4.jpg

Ursäkta det långa inlägget!

Hoppas att någon orkar läsa igenom det och kanske kan ge mig några bra tipps -gloria-

Har ett 120 L fiskakvarium som varit igång ca. 4 månader.

Har gjort efter alla konstens regler och verkligen introducerat fisk långsamt mm..

Har/hade: 2 clowner, Putsargylta, Goby, Gul Kirurg, Blå Kirurg, Bicolor Pseudochromis, gul koffertfisk,

samt 2 putsräkor, 3 små eremitkräftor och 3 sniglar

Hade dock "bara" 7 fiskar som mest samtidigt.

För drygt 1 månad sedan köpte jag dom sista 4 fiskarna. Tre av dom under samma 1,5 veckas tid.

Dessa fiskar kom ifrån samma sändning. Sändningen kom direkt ifrån Bali.

Eftersom jag är helt ny inom denna hobbyn, gjorde jag förmodligen en dundermiss att köpa

dessa fiskar så kort tid efter dom anlänt till affären.

Jag borde förmodligen väntat tills dom gått minst 8-10 dagar i affärens kar, innan jag släppte ner dom

i mitt väl fungerade akvarium.

Allt började med att jag köpte en gul vacker koffertfisk dagen efter affären fått den.

3 dagar efter köpte jag en blå kirurg och en Bicolor Pseudochromis (rosa & gul).

Alla åt bra dom första dagarna. Sen började det..

Den blå kirurgen fick tydliga och avgränsade vita prickar redan efter 1 dygn, därefter fick även

koffertfisken detsamma. Koffertfisken blev blek i färgen och slutade äta. Efter ca. 1 veckar dog den.

Sista dygnet hade jag den i ett extra akvarium, då jag läst att denna art kan förgifta hela akvariumet

om den blir för stressad, eller dör / närmar sig döden.

Kirurgens prickar försvan ganska snabbt efter jag blivit av samma affär rekomenderad att köpa en Putsargylta.

När jag var i affären denna gång var alla deras blå kirurger och koffertfiskar fulla av prickar och såg för hemska ut.

(Undrar hur många som överlevt?)

Såå.. kofferten var död, dom andra såg friska ut enligt mina nybörjarögon och dom flesta värden var bra

(salt, pH, nitrit, nitrat, amoniak, temp), dock hade jag ett ganska högt fosfatvärde på ca. 1,0. en vad jag

hört skulle detta inte vara så farligt då jag inte har en massa koraller mm., utan bara fisk, sniglar,

putsarräkor och erimitekräftor.

Dom andra fiskarna verkade till att må bra och allt var frid och fröjd tills jag tyckte att min blåa kirurgs

färg inte var lika klar längre och att den gula kirurgen såg ljusare ut.

Dom hade inga prickar, men det blev värre och värre och jag förstod först detta då jag såg att flera

fiskars ögon inte var lika klara längre och vissa hade miniprickar på sig. Dessa såg inte alls ut som

när den blå kirurgen förmodligen fick vita pricksjukan efter transporter och nya akvarium mm..

Tyvärr verkar det dock som att jag reagerade för sent.

På bara på några dagar utvecklade alla grumliga ögon och en gråaktig & miniprickig belägning på

hela kroppen.

När jag upptäckte detta satte jag in Salifert Stop Parasite och gjorde flera delvattenbyten.

Alla värden har hållt sig samma under lång tid, även nu.

salthalt= 1.021

temp= 26-27 C

pH = 8.2

Nitrit= 0

Nitrat= 20

Amoniak= 0

Fosfat= ~1.0

KH= 14,1 (högt?)

Dom sista 3-4 dagarna har 6 av 7 fiskar dött. Bara idag har 3 dött.

Igår fanns bara 4 kvar.

Flyttade clownerna och den gula kirurgen till ett mindre akvarium igårmorse och satte in Baytril

på dem, samt som tidigare, Stop Parasit. Gobyn såg piggast ut och åt lite och jag chansade att

låta den vara kvar i det stora karet med bara Stop Parasit och 10% nytt vatten.

Igårkväll var dom tre något piggare och åt lite.

Har endast haft det blåa ljuset på några timmar och försökt att ge dom lugn och ro.

Vaknade imorse och Gobyn och Clownerna såg hemska ut. Den gula kirurgen såg ganska okey ut,

dock var den inte pigg som vanligt. Den åt igårkväll, men inte i morse.

Efter att Gobyn dött i förmiddags och clownerna blev sämre under dagen, gjorde jag ett sista försök

i eftermiddags..

I desperation doppade jag clownerna snabbt i sötvatten (ca. 30sek) och satte tillbaka dem i det

stora karet som nu fått 50% nytt vattnet.

Doppade inte kirurgen utan släppte ner den direkt i samma stora kar.

Clownerna var så dåliga att jag lät dem bara vara kvar ca. 1,5 timme, sen stod jag inte ut utan

hjälpte dom på traven. :-(((

Doppade dom i kokande vatten, vilket gjorde att dom dog direkt.

(Kändes som ett okey sätt om man nu måste göra det)

Vill även tillägga att en snigel och en putsräka har dött under dessa dagar.

Så... nu har jag bara en gul kirurg, en putsräka, 2 sniglar, 3 eremitkräftor kvar..

Konstigt nog verkar den gula kirurgen ganska okey sedan eftermiddagen.

Den har ätit lite i eftermiddags och ögon och kropp ser ganska bra ut, dock har den lite minprickar

på fenorna. Den är inte speciellt aktiv, men efter allt den varit med om och medicinering är den

väl medtagen. Den har bara fått fullt ljus ca. 3 timmar idag och resten blått ljus.

Den åt bara jättelite för ett tag sedan, men simmar lite lugnt omkring.

Den sista putsräkan äter bra som vanligt och ser pigg ut, precis som eremitkräftorna.

Ja då kommer äntligen min fråga........(förhoppningsvis har någon orkat läsa all denna text)

  • Vad mer kan jag göra för att rädda denna sista vackra fisk?
  • Är det rätt behandling jag ger, eller vad bör jag annars göra?
  • Är det rätt diagnos jag ställt? Är det Oodinium?
  • Om det inte är Oodinium, vad kan det annars vara?

I fall denna fisk också dör, hur gör man för att starta om?

Hur gör man med levade sten, fina koraller (inköpta döda), korallsand, all utrustning mm.?

Finns Oodinium, eller vad det nu är, bara på fiskarna, eller måste allt saneras?

I så fall, hur gör man detta?

Tack för att du orkat läsa denna story!

Nybörjaren som vägrar ge upp

:ler:

post-3894-14468915857655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig. Jag kan inte avgöra av bilden om det är Oodinium eller ej. Sniglar och räkor brukar inte drabbas/dö av Oodinium. Har du möjlighet att dubbelkolla temperaturen i karet med en annan mätare? Luktar det normalt från karet? Har du möjlighet att låna ett UV och/eller ozoniator är det bra för att minimera parasitangrepp (om det nu är det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat problem är nog att du haft alldeles för mycket fisk i ett så litet akvarium, ska man ha känsliga firrar som kirurger och koffertar så tycker jag att UV eller Ozon är ett "måste"

palettkirurger och koffertfiskar är dessutom ökända prickmagneter

Giftet som kofferfisken avger brukar slå ut biobalansen i karet och andra fiskars immunsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Helen, vill inte gnida salt i såren men tyvärr har du gjort de flesta fel man kan göra vid köp av fiskar. Jag tror du själv är medveten vilka misstag du gjort, förhoppningsvis så lär sig även andra av dina misstag. Att butiken sålt helt nyimporterad fisk till dig som nybörjare pekar på okunskap oetiskt förfarande från deras sida.

Du borde ha:

Låtit fiskar gå en tid i butik efter leverans för att se om utbrott av eventuell sjukdom, samt sett fiskarna äta ordentligt.

Läst på om fiskarnas beteende så att inte hetsiga och lugna fiskar blandas.

Läst på om fiskarnas krav och utifrån din akvariestorlek och teknik valt lagom antal och sorts fiskar.

Att andra djur än fiskar dött pekar på att du har större problem än oodinium. Nu är det nog bara hålla tummarna att något överlever och sedan göra om och göra rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Helen, vill inte gnida salt i såren men tyvärr har du gjort de flesta fel man kan göra vid köp av fiskar. Jag tror du själv är medveten vilka misstag du gjort, förhoppningsvis så lär sig även andra av dina misstag. Att butiken sålt helt nyimporterad fisk till dig som nybörjare pekar på okunskap oetiskt förfarande från deras sida.

Du borde ha:

Låtit fiskar gå en tid i butik efter leverans för att se om utbrott av eventuell sjukdom, samt sett fiskarna äta ordentligt.

Läst på om fiskarnas beteende så att inte hetsiga och lugna fiskar blandas.

Läst på om fiskarnas krav och utifrån din akvariestorlek och teknik valt lagom antal och sorts fiskar.

Att andra djur än fiskar dött pekar på att du har större problem än oodinium. Nu är det nog bara hålla tummarna att något överlever och sedan göra om och göra rätt.

Jag misstänker att det ligger något i det =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du har inte gjort något fel egentligen , och du har gjort helt rätt när du har försökt att rätta till det hela, men om du utgår ifrån att all fisk kan vara sjuk när du köper den så blir man lite försiktigare, att köpa ny fisk är alltid en risk, och att köpa helt ny anländ fisk kan vara både bra och dåligt ,det är heller inte fel , men om det går åt skogen så vet du ju nu att det går snabbt , det är då man behöver dom där extragrejerna som UV och ozon och skummare , då har man hjälpmedel att rätta till sina mistag , men om du byter lite vatten och får i kirurgen mat så kommer det nog att gå bra, mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen trevligt inlägg Stefan. Det är nog preciss om du säger.. för alla gör misstag och det är bra att veta hur man rättar till dem...det är ofta den hårda vägen man lär sig. Lider med trådskaparen och hoppas du får rätt på karet.

Personligen tycker jag ...utan att veta att det gick lite väl fort för att vara pricken.. DET kan vara så att det är förgiftning eller ngt annat fel på vattnet... jag har själv koffertfisk som råkat ut för en del och den har aldrig släppt sitt gift... dock kanske det hände nu..

Jag hade stoppat i aktivt kol i karet + bytt massor med vatten och sen se vad som händer... att så många fiskar dör så snabbt tyder som sagt på mer än prick... pricken i sig kan ju vara ett tecken på problem i vattnet.. ibland ser man inte ett problem för att ser åt fel håll..dvs att fiskarna var nya.. det kan tex vara som så att din koffert fisk blev stressad för det kom nya fiskar... som i sin tur blev stresssade av det giftet..som i sin tur gav prick.. pga nedsatt imunförsvar... UVC är bra... Aktivt kol är bra... en fisk i taget .. är bra... skummare bra.. ':D

Lycka till !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!!

Har en hel del att lära :-)

Den gula kirurgen verkar till att återhämta sig. (Bifogar en bild)

Den har nu en vacker gul färg igen, klara ögon och simmar runt som vanligt.

Den har ätit lite, men inte lika glupskt som innan.

Kanske har den några mindre prickar på fenerna, men det är väldigt lite. På kroppen

är det svårt att se om det finns kvar något.

Putsräkan är det full fart på. Putsräkan putsar kirurgen ofta och denne verkar till att gilla

det mycket och simmar nära räkan hela tiden.

Leif (Gregor)..

Jag tror att din teori kan stämma.

Har därför bytt ytterligare 15% vatten nu på morgonen och placerat en påse med ca. 80gr aktivt kol (Rowa phos, Po4 & SiO2 absorber).

Har inte vågat medicinera med Baytil i huvudkaret och vill helst inte flytta fisken igen till

ett karantänsakvarium.

Det stämmer väl att Baytril kan slå hela det biologiska filtret i LS och korallsanden (kör även med ett bottenfilter)?

Idag är det förmodligen dags för mer Salifert Stop Parasite, men jag har ju bytat vatten och kar nu flera gånger, så jag vet inte riktigt hur jag skall dosera det, samt så kanske det inte är lämpligt när jag nu fösröker rena vattnet med aktivt kol.

Eller...bör jag skicka i lite Salifert Stop Parasite?

Skall nu på förmiddagen köra och inhandla ett UV. Vill göra allt för att få rätt på detta och förebyga

så mycket som möjligt i framtiden.

Kan dessa viadre åtgäredr vara ok i nuläget, eller vad tror du/ni?

Har inte fyllt karet helt än, utan kommer förmodligen att skicka i det sista 10 L ikväll som fattas.

Har lärt mig en hel del efter detta.

En tråkig, jobbig och dyr läxa.

Instämmer att fiskval säkerligen inte var korrekt för mitt kar.

Likaså är jag väldigt besviken på att man gladerligen säljer direktimporterade fiskar så fort som möjligt

efter att dom anlänt till affären, speciellt när dom vet att man är nybörjare som inte har alla

kunnskaper och ett karantänskar tillgängligt.

Min magkänsla sa att det var fel och jag frågade innan om det var "idiotiskt" att köpa dem då, eller jag skulle vänta. Fick bara svar att det inte var någon större risk och det aldrig brukade vara några problem, samt att

del valde att vänta och en del köpte direkt.

Med facit i hand kommer jag aldrig att göra om samma misstag.

Tycker nästan att det skulle finnas någon regel om att ej få sälja fisk förrän efter 8-10 dagar (gissningsvis) efter direktimport.

Tycker inte att karantänsdelen skall ligga hos köparen, utan hos handlaren.

Rätta mig gärna om jag har helt fel uppfattning.

Ha en bra dag!

Hälsningar ifrån en Helen som är lite positivare och gladare idag :nöjd:

post-3894-14468915858812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du klarar kirugen, jag skulle fortsätta byta vatten dagligen, du kan inte köra aktivt kol, UV tillsammans med medicinering - baytril känner jag inte till, men (nästan) alla mediciner (utom Stop p) slår ut biosystemet i karet - så allt sådant bör ske i separat kar.

Om du får ur kirurgen utan att stressa den för mycket, så är dagliga sötvattensdopp om ca 5 minuter effektivt mot de flesta parasiter (kranvatten, rätt temp och kolla att inte pH diffar för mycket).

Bottenfilteret är något du ska kasta ut nu när karet är nästan tomt......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det löser sig nog ganska bra, kirurgen ser helt ok ut nu , så länge den är fet ovanför ögonen är det ingen fara, det kan du även kolla på när du köper ny fisk , om dom är injunkna på (skallen ) då ska du inte köpa en sån fisk, vet inte om det är vetenskapligt bevisat men dom dör till 99% , byt lite vatten och kör på och gör inget förhastat , det är alltid lätt att vara efterklok ,men man lär sig av sina misstag , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baytril är receptbelagd medicin. Mycket effektiv men ska absolut inte användas direkt i karet. Den kommer att slå ut hela bakterioefloran för dig. Även de goda bakterierna alltså. Medicinera aldrig direkt i akvariet! En liten balja eller ett separat akvarium med bar botten blir en bra sjukstuga. Först för medicinering sen för rehabilitering. Det kan ta flera månader och i ett sådant kar ska man göra vattenbyten 50% varje dag eftersom att det inte finns någon biologiskm nerbrytning där. Om fisken "slemmar" eller om gälarna snabbt svulnar kan det betyda att den fått en allergisk reaktion mot infektionen (parasiten). Då kan man tillsätta lite clarityn eller annan allergimedicin. Det är helt ofarligt för fisken och kan kombineras med andra mediciner.Jag tycker du ska fortsätta som du gör och inte medicinera eftersom att fisken mår bättre. Blir den sämre skulle jag prova med ett sötvattendopp innan jag gör något annat. Men som sagt. Jag håller tummarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående karantänen: ingen butik i malmö området har fiskar i karantän utan om dom säljs direkt, ibland så koppas inte fisken in i heller utan hivas rakt ner i karen, och vips så dör dom efter någon vecka av detta sätt och som kund fattar man inte ett skit ibland, detta är inte bara jag som sett detta utan flera vänner med till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara berätta att den gula kirurgen mår jättebra.

Den äter glupskt och simmar runt piggt.

Den har en fin klar gul färg och jag kan inte se några prickar, eller annat på den.

Tycker det är svårt at se om den har bra hull i skallen, men vad jag kan bedöma så ser den

fin ut vid buken.

Byter ca. 10% vatten per dag och har ej medicinerat sedan jag satte in aktivt kol.

Vattnet ser klart och fint ut. Skall checka alla värden noga idag. Tog bara ett snabbtest

igår med en sticka och det såg fint ut.

Har köpt UV-C som jag skall sätta in idag.

Är det någon som har en uppfattning när det kan vara lämpligt att köpa 1-2 nya fiskar?

Tycker synd om kirurgen som numera är ensam fisk i karet.

-Tummen upp Helen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte att det finns massor av små miniräkor simmandes i bottenfiltret och lite

varstans i akvariet.

Jag tolkar det som att vattenkvalitén är bra.

Har inte haft detta innan katastrofen, trots att jag då hade bra värden i karet.

Tolkar jag det rätt?

:ler: Helen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera minst 8 veckor. Sen kan du skaffa 2 fiskar till. Om det vore jag skulle jag iof vänta minst 4 månader :smiley9: men det är som sagt jag. Jag har haft allt för många tråkiga upplevelser och har därför blivit alldeles för försiktig. Men tålamod i saltvattenkaret är alltid bra, hur svårt det än är. Jag skulle även rekommendera att du skaffar riktiga tester och kollar att värdena i akvariet är helt stabila under en längre period innan du skaffar fler fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt så tycker jag att du kan vänta och kolla (dagligen) så att din biologiska nedbrytning inte slagits ut av tetradoxinbaserat gift från koffertfisken - om ammoniak/ nitrit/nitrat inte åker bergodalbana så är det sannolikt ok.

Jag har för mig att Ingvar Hellmalm också nämde 8 veckor som "saneringstid" för vissa parasit och vibrio infektioner utan värddjur, men tyvärr så kommer jag inte ihåg vilka det gällde..

(brooklynella och vibrios är nog dom jobbigaste att bli av med)

Som Irene säger så är det nog ditt tålamod som sätter gränsen, jag skulle nog vänta 14dgr iaf.

(och köpa "riktiga" tester)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...