Gå till innehåll

Hur många kör saltvattensakvarium utan filter?


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Hur många kör sitt saltvattensakvariu med bara levande sten och inget extra biologiskt filter? Om man kör tumregeln 1kg per 10l, hur många fiskar klara varje kilo levande sten. Ta bara ett exempel på t.ex en clownfisk, den blir ju nästan 10cm även om man ska vara petig att den blir 8cm. Men så kan vi efter hur många 10cm fiskar 1kg levande klarar av att filtrera?

Tacksam för svar och jag ska lyssna! :ler:

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nya vet jag ej riktigt hur mycket sten det blir, men inte så mycket iaf. Tänker nog inte ha så mkt fisk ändå,. I mitt gamla 100l hade jag ca 15 kg. Hade som mest en liten clown, en sixliner och två hemicyanea. gick hur bra som helst. Körde inget annat filter riktigt.

Kan vara svårt att säga exakt hur många centimeter fisk man kan ha i förhållande till antal kilon LS. Drakfiskar t.ex. skitar ner ordentligt mycket mer än vissa andra fiskar i samma längd.

Jonas Roman la fram nån liten "mellan-tummen-och-pekfingret"-regel om att man kan ta akvariets volym i liter dividerat med 1.5 och sedan dela svaret med 10. Resultatet blir hur många centimeter fisk/liter som är lämpligt att ha inom vissa gränser.

Förenklat:

Volym/15=centimeter fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så saltvattensakvarium håller sig utan filter?

Jag bara undrar för jag ska ju skaffa 24kg levande sten i septemper och det är ju snart, så det är ju en fördel att veta om man ska skaffa ett extra biologiskt filter eller bara satsa på mer sten.

Detta har kanske tagits upp innan i mina andra trådar, men vill vara säker. XD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med bara levande sten.

Och så en strumpa med aktivt kol och fosfatremover i en strumpa i min ytavrinning. Thats it!

Du Lina, du har väl bara 18kg levande sten i ditt väl om jag minns rätt? Hur många fiskar har du? Du har väl ganska många ändån? Så levande stenen verkar ju vara ganska perfekto ändån.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Jag började med 18 kilo ja, sen har det ju följt med en kasnke 10 kilo med koraller jag köpt, både från affär och privatpersoner. Så jag har väl kanske 25-28 kilo levande sten nu. Jag köpte medvetet inte mer eftersom jag visste att det oftast "följer med" en del levande sten när man köper koraller, speciellt om man köper koraller av privatpersoner som tröttnat och ger bort även stenarna som korallerna står på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Som jag uppfattar det hela så är det LS som ÄR filtret. Sen KAN man om man anser det nödvändigt, komplettera med filter. I saltvatten är det väl oftast sandfilter eller filter med krossad LS eller andra stenar. Själv har jag 2st filter med "matrix-stenar" i. Egentligen behövs de nog inte, men det är som en extra reservkapacitet så att säga.

Så...LS fixar filtreringen, och ev extrafilter är mest om vill vara på den säkra sidan. INTE som ersättning...såvida man inte kör FO såklart, men det är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Som jag uppfattar det hela så är det LS som ÄR filtret. Sen KAN man om man anser det nödvändigt, komplettera med filter. I saltvatten är det väl oftast sandfilter eller filter med krossad LS eller andra stenar. Själv har jag 2st filter med "matrix-stenar" i. Egentligen behövs de nog inte, men det är som en extra reservkapacitet så att säga.

Så...LS fixar filtreringen, och ev extrafilter är mest om vill vara på den säkra sidan. INTE som ersättning...såvida man inte kör FO såklart, men det är en annan sak.

okidocki, Så det är bara: Skummare, cirkulation, levande sten och belsysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt! Ev en doppvärmare oxå. Desto mindre saker, desto enklare, men samtidigt ska man inte hoppa över de viktiga sakerna...dvs cirkulation, belysning, skummning och LS!

En sak till som jag skulle rekommendera....automatisk vattenpåfyllning. Sen behövs inget mer...det mesta andra folk skaffar är "bra att ha"-saker, som man oftast kan klara sig utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som kanske kan vara ett tips när du ska välja skummare. Detta stämmer inte alltid, men kan vara en ledtråd iallafall:

Ju billigare skummare, desto högre kapacitet ska du välja. Köper du en riktigt bra och ganska dyr skummare kan du kanske skaffa en skummare som är specad till den storlek på kar du har, medans om du köper en billig "china-skummare" så kanske du får köpa en som enligt specen skall klara dubbelt så mycket vatten som du har.

Tumregeln är dock att alla skummare oftast klara mindre vattenvolym är det står i beskrivningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt! Ev en doppvärmare oxå. Desto mindre saker, desto enklare, men samtidigt ska man inte hoppa över de viktiga sakerna...dvs cirkulation, belysning, skummning och LS!

En sak till som jag skulle rekommendera....automatisk vattenpåfyllning. Sen behövs inget mer...det mesta andra folk skaffar är "bra att ha"-saker, som man oftast kan klara sig utan.

Jag kan nog skippa doppvärmaren för vi har det för varmt i vårt hus, tempreaturen i huset ligger på 27 grader på vintern :smiley16:

Nu på sommaren blev det nästan för varmt, 30grader i tanken, det är en fördel också att slippa doppvärmare, för jag vet och har själv råkat ut för att doppvärmare som har hängt upp så så akvariet har blivit döden till fiskarna. När jag hade malawi så hände det, Alla fiskar hade kokats ihjäl medan jag var i skolan. :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du nog ha fläktar över karet. Vet att de flesta koraller börjar må dåligt när det passerar 30C och fiskarna brukar bli ganska hängiga. 25-26 ska man nog försöka hålla. 27 funkar nog oxå bra, men då börjar man balansera på gränsen om nått händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du nog ha fläktar över karet. Vet att de flesta koraller börjar må dåligt när det passerar 30C och fiskarna brukar bli ganska hängiga. 25-26 ska man nog försöka hålla. 27 funkar nog oxå bra, men då börjar man balansera på gränsen om nått händer.

Det ligger strax under 27 grader nu. Men innan när det var så varmt blev det 30grader. Men jag vill inte satsa pengar på riktiga koraller. Jag väntar till jag är äldre och har jobb. Koraller är ju dyra också :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller är dyra...men det finns ju fraggar...dom brukar vara billigare. Men då krävs mycket mer än om man skiter i koraller. Dock kan du ju alltid ha skivanemoner. Dom kan du säkert köpa för några tior hos någon som har saltkar, och de kräver inget särskillt. De växer t.om på undersidan av stenen och i taskig vattenkvalité mm.

Men på tal om tempen, håll den under 30. Om du har svårt med det så montera en fläkt övanför som blåser på vattenytan. Det ökar avdunstningen och tar därigenom ner tempen. En 20cm bordsfläkt som vi skruvat upp på väggen över akvariet räcker för att sänmka tempen i vårt 800L-kar flera grader på sommaren. Å den fläkten kostade 69kr på Rusta ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller är dyra...men det finns ju fraggar...dom brukar vara billigare. Men då krävs mycket mer än om man skiter i koraller. Dock kan du ju alltid ha skivanemoner. Dom kan du säkert köpa för några tior hos någon som har saltkar, och de kräver inget särskillt. De växer t.om på undersidan av stenen och i taskig vattenkvalité mm.

Men på tal om tempen, håll den under 30. Om du har svårt med det så montera en fläkt övanför som blåser på vattenytan. Det ökar avdunstningen och tar därigenom ner tempen. En 20cm bordsfläkt som vi skruvat upp på väggen över akvariet räcker för att sänmka tempen i vårt 800L-kar flera grader på sommaren. Å den fläkten kostade 69kr på Rusta ;)

Hur skruva ni upp en bordfläckt på en vägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är väldigt få som kör med annat biologiskt "filter" än LS och sand.

De som kör någon form av zeolith-metod har i och för sig biologiskt filter, men i övrigt är det nog väldigt få som kör ytterfilter med makaroner och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta säkert skulle jag kunna tänka mig att de som använder sådan teknik kanske kan räknas på 2-4 händer här på guiden. Därmed inte sagt att det inte funkar, men med tillräckligt med LS och en skaplig skummare så är det overkill!

Ups...då räknar jag inte med de som kör zeolith av olika slag. Då blir det ju betydligt fler, men det känns ändå ganska långt från "ytterfilter med makaroner".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...