Gå till innehåll

Hålla undan och förebygga sjukdomar bäst på


Rekommenderade inlägg

Hej!

För inte så längesen så var det ju en person som råkade ut för sjukdomar, så "personen" förlorade nästan alla sina fiskar!

Jag har några frågor:

- Hur undviker man på bästa sett att inte få sjukdomar?

- Hur många watt på UV-C ljus ska man ha till antal liter för att få bästa resultat?

Om det är fler saker ni kan komma på, så skriv gärna upp det! :)

Alla andra nybörjare är välkomna att diskutera i denna tråden också, för det kan ju vara någon som har andra viktiga frågor som inte jag har tänkt på att fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Ha friska och ordentligt skötta djur, i ett stabilt vällskött akvarium så är de minst mottagliga för eventuella sjukdommar.

2: Tror aldrig jag sett en tumregel för hur mycket UV-C kapacitet man behöver för en given akvariestorlek. UV-C filterna är anpassade för vissa flödeshastigheter, och de flesta kör antingen en så kallad "closed loop" eller kopplar UV-C't på returen från sumpen. Det borde ge "tumregeln" att den totala akvarievolymen ska passera förbi UV-C't på mellan 1 och 4 timmar.

Jag är själv en anhängare av väldigt små, UV-C och kontinuerlig drift då jag fått för mig att periodiskt stänga av dem gör att de smutsas ned på ett annat sätt, och den kontinuerliga driften borde hålla parasiterna på en konstant låg/sjunkande nivå. Lyckligt önsketänkande.

Man brukar även hävda att de parasiter som man siktar in sig på med UV-C i sitt frisimmande stadie befinner sig nära botten, varför man försöker ta vattnet där, och köra det genom UV-C't.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd Ted!

Vattenkvalitén tycker jag är viktig. Den fixar man med mycket levande sten i förhållande till mängden fisk + vattenbyten. Skummaren är bra för vattenkvaliteten också men en liten skummare kan man stödja med mer vattenbyten.

Jag tycker att man bör köra minst vattenvolymen per timme genom UVC. Men man får inte ha för stark pump till UVC:t för då hinner inte parasiterna dö när de spolas genom det. Jag mäter hur mycket den pumpar genom att hålla en plastpåse framför utloppet i tio sekunder. Kompis med timer- äggklocka säger "tio". Sedan väger jag hur mycket vattnet väger på köksvågenoch multiplicerar gram med 0,6 så har jag liter per timme. Räkna med att ett 5w UVC klarar 200 liter i timmen max.

Man skall helst mata nya fiskar litet så att all mat verkligen blir uppäten och ofta så är fiskarna mätta och mår bra.

När man köper ny fisk bör den givetvis vara karantänad. Jag tycker det är sällan man ser någon sjukdom visa sig efter mer än 8 dagar i karet. Köp aldrig en fisk ur ett kar där du ser att ett annat djur mår dåligt eller dör. Även om det inte smittar kan det avge gift som t.ex kofisk eller sjögurka gör när de mår riktigt dåligt. Och då mår inte fisken bra = större risk för sjukdomsutbrott när den flyttas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...