Vitamin Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Jag & mitt kar på 1000 liter, vilken svindlande tanke! Måtten är200x78x64 cm. L x B x H. Det var ju meningen att karet skulle bli på1400 liter, men ödets omständigheter spräckte mina planer. Så kan detgå. Först & främst tänkte jag bygga en ordentlig benställning iträ. Eftersom trä är lättarbetet & resultatet kan bli ganska snyggtom man lägger ner lite tid på detaljer, så föll sig detta materialnaturligt. Svetsa en ställning är inte min grej. För det första så ärju saltstänk inte så kul på metall, och sen att jag aldrig haft ensvets i min hand, är ju ett ganska starkt försvar till att inte användaen sån. Nä, trä skall det va!Ställningen kommer att bli 72 cm hög, och vara ganska rymlig för sump& alla trevliga tekniska prylar. Sumpen är 120cm lång, 40 cm djup& 50cm hög. Allt är uppdelat i sektioner för DBS, skummare,kalkmixer, doppvärmare & diverse pumpar. En sektion kommer jag attfylla med biobollar. Bilder på sumpen kommer senare.När ställningen är färdigbyggd är det dags att bygga ljusrampen.Ljusrampen hade jag tänk göra 55 cm hög, så man slipper trångautrymmen, jag vill ha mycket plats när man behöver ändra något i karet.Jag har inte riktigt skissat klart den än, så hur den kommer att se utvet jag ännu inte.Här har jag inhandlat lite virke som skall sågas till…Ramen som blir stommen till karet är färdig. Allt är skruvat, jagkommer inte att använda mig av spik. Jag vill kunna ta isär allt om detskulle behövas en dag. Fler bilder kommer inom kort!/Jörgen
aengus Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 ja nu får skriva lite varje dag om ditt bygge, gärna med en bild också.//aengus
zippo Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Kulen tanke bara , jag kommer ihåg själv hur många gånger jag svor överatt jag inte tog till höjden på min förra bänk . 72 cm tycker jagpersonligen är för lågt "blir trångt under i skåpet när dudessutom har en 50cm hög sump "20 cm kvar bara mellan sump &tak/botten" plus att det är lågt när man står framför &tittar in "vilket man ju gärna gör ofta . själv skulle jag gärna ha runt 1 m i höjd på nästa bänk bara mina tankar !
Vitamin Postat 8 september 2004 Författare Postat 8 september 2004 Det är reglarna som jag sågade ut igår kväll som är 72 cm höga, när domstår på stommen är hela ställningen 84 cm hög. Jag skrev visst litefel, jag hade ju räknat ut att det skulle vara ca. 30 cm från sumpensöverkant till taket i ställningen, så när Zippo skrev 20, blev jag litekonfunderad… Fler bilder kommer ikväll…
Vitamin Postat 8 september 2004 Författare Postat 8 september 2004 Lycka till med bygget.Tack, det behövs nog lite lycka för att få ihop det....
Vitamin Postat 8 september 2004 Författare Postat 8 september 2004 Lite fler bilder.Här är ramen som skall sitte uppe på alla reglar. Oj, va många bilder det blev....
Vitamin Postat 8 september 2004 Författare Postat 8 september 2004 Nåja, några till ska ni nog orka se!Nu är mellanreglarna på rätt ställe & ramen kan läggas på plats...Efter detta skall lite småreglar in lite här & där så hela ställningen blir solid.Lite fler olika vinklar.Inga skruvar sitter i än, så det klappar lite här & där, men det skall vi nog kunna rätta till.En sista!Så, nu skall jag ut i garaget & fortsätta... ./Jörgen
Vitamin Postat 8 september 2004 Författare Postat 8 september 2004 Har man bara en klar bild på hur man vill att det skall se ut, och med lite planering, så går det väldigt fort att bygga ihop skelettet till denna ställning. En förstående fru underlättar också... Nä, nu har jag inte tid att sitta här länge!Mer bilder kommer imorgon...
Peter G Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 ser verkligen fint ut, hur mycket LS ska du ha i akvariet sen då?
Vitamin Postat 9 september 2004 Författare Postat 9 september 2004 Nu har jag skruvat fast dom flesta reglarna i ställningen. Men även omdet saknas ett antal reglar som skall hjälpa till att hålla ihopstommen, så måste jag säga att detta är extremt stabilt. Jag har jusett hur dom stora ”pågarna” i USA gör sina ställningar, så det ärdärifrån jag ”norpat” lite idéer. Dom har ju koll på läget där, sägsdet, och en kille som byggt en liknande ställning, har en granne sompåstår att hans bygge utan problem skulle kunna motstå en missilattack.Nåja, dom är ju som dom är i Vilda västern.Här kommer lite nya bilder från igår…Sen är det dags att få ramen på plats igen...Varje hörn måste pressas ihop så det passar exakt, jag vill ju inte att ställningen skall stå snett...
Vitamin Postat 9 september 2004 Författare Postat 9 september 2004 Nu när detta är gjort så kommer jag att fortsätta byggandet påexteriören. Det är nu det kommer att ta tid. Ställningen satte jag ihoppå ett par dagar, men resterande arbete kommer att ta mycket längretid. Det är nu det roliga börjar…. Jag har ju lite olika lösningar påhur det skall se ut, så jag antar att under tiden som arbetet förfar såser jag om mina planer funkar eller inte.
Vitamin Postat 9 september 2004 Författare Postat 9 september 2004 Jag har ännu inte planerat inredningen i karet, det kommer jag till dendagen då allt byggandet är klart. Jag tänkte låta karet gå med baravatten, i två månader innan jag stoppar i något levande. Därefter skalljag fundera på hur mycket sten jag skall ha. Angående belysning så ärmin tanke två stycken 250 W MH, 8 stycken T5 rör, ett vitt ljusrör med10000K & ett blått.
aengus Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 vad har du för mått på dina reglar mm ??//aengus
jannemannen Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Kulen tanke bara , jag kommer ihåg själv hur många gånger jag svor överatt jag inte tog till höjden på min förra bänk . 72 cm tycker jagpersonligen är för lågt "blir trångt under i skåpet när dudessutom har en 50cm hög sump "20 cm kvar bara mellan sump &tak/botten" plus att det är lågt när man står framför &tittar in "vilket man ju gärna gör ofta . själv skulle jag gärna ha runt 1 m i höjd på nästa bänk bara mina tankar !Herrejösses ! Akvariet 1 meter uppi luften ? Man skall väl ha akvariet i perfekt "titthöjd"när man sitter i fåtöljen eller soffan ? Jag villallt ha ytan i ögonhöjd när jag tittar in i ett akvarum....Eller är det jag som är konstig ? .Mvh/Janne
Guest NoName Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Håller med Zippo akvariet ska upp upp Man ser alltför ofta kar som är på tok för låga där man nästan måste böjja sig för att se in.Med en högre bänk framträder akvariet betydligt mer tycker jag. Ävennär man sitter ser det bättre ut. Man måste sitta väldigt näraför att vinkeln ska bli såskarp att man missar delar av karet. Värst är det väl för dom som kapat upp en vägg och efter en tid inser att karet är på tok för lågt..Upp Upp
jannemannen Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Jaha ! Så ni står alltså upp när ni tittar in i akvariet ? Jag sitter ner jag ! Jag tycker att man har bättre"utsikt" över akvariet om ytan är i ungefär ögonhöjd. Fastsmaken är ju som sagt delad ! .Mvh/Janne
Vitamin Postat 9 september 2004 Författare Postat 9 september 2004 Reglarna jag använder är:145x45 mm120x45 mm90x45 mm70x45 mmAtt ha ett akvarium på en viss nivå är upp till betraktaren. Själv tycker jag såklart att mina 84 cm är perfekt....
Peter G Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 jag har oxå mitt akvarium på 84+ men jag har ju 40mm fyrkantsprofil och får därför ännu mer utrymme under karet. bra va
Peter G Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 vad är det för vitts med att bara ha vatten i karet i två månader,är det något nytt som jag inte förstår mig på?
Janne Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Ja att bänken blir extremt stabil är nog ingen överdrift, denskulleförmodligen klara 10 ton utan några problem. Ang. lyset så skulle jag ha 3 st. 250 W på 200 cm akvarie./Janne
Vitamin Postat 9 september 2004 Författare Postat 9 september 2004 Anledningen till att jag skall låta karet gå i två månader med bara vatten, är att då kan alla algblomningar rulla på utan att jag hänger upp mig på det. Plus att jag låter vattnet mogna, jag kommer också undertiden att köra med min kalkmixer, och tillsätta mina spårämnen i vattnet i lagom mängd. Det enda jag skall ha i karet är korallsand i inkörningsfasen. Ett moget vatten jämnar vägen till den dag då det är dags att fylla ut med LS, koraller & fisk. Jag har ju redan ett saltvattenskar som funkar prefekt, så jag kan titta på det under tiden. Jag har inte bråttom.
Rekommenderade inlägg