Gå till innehåll

Bilder från Vitamin -Nybygget 1000liter


Vitamin

Rekommenderade inlägg

Det ser ut som en vanlig 16A trefashandske på bilden, borde funka om inte borrmaskinen har den riktigt gamla modellen av trefaskoppling, den platta... då måste du ha en adapter. Men det är nog mer eller mindre osannolikt.. Så med andra ord borde det funka fint! det som kan strula är rotationsriktningen, för att ändra får du öppna handsken o byta plats på nån av faserna om maskinen går åt fel håll. SE UPP SÅ DU INTE FIXAR MED NOLLA ELLER JORD!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Precis den gammla modellen är ej giltig idag så skall du låna den så måste någon elkunnig byta hanske inget annat är att rekommendera

Har du bara någon elkunnig elektriker så byter han den på 5minuter!

------------------------------------------------------------ --

Se bara upp så att det ej är någon slagborrmaskin du lånat smiley2.gif.smiley36.gif

Oppz kanske ett dåligt skämt smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka att inte ta hem en slagborr...smiley2.gif.Då blir det endyr historia...

Tja, jag får fundera på om jag har någon polare som är elkunnig, men jag har nog ingen sån polare på lager. Fast lite längre ner på gatan så finns det förstås en el-firma. Kanske dom kan komma hit & fixa det till mig.

Finns det ingen adapter man kan fixa så man kör den rakt i ett vanligt vägguttag???

Schull:

Jo, en sån maskin hade ju inte varit helt fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jaha, då blir det att bära upp karet i garaget igen, och byta uttaget, sen är det bara att borra... Den här gången får jag nog anlita flyttgubbar, för om jag ber mina grannar om hjälp igen, så kommer dom be mig flytta... smiley37.gif

Finns det någon bättre lösning på mitt problem? Kan man köpa en borr som passar en vanlig borrmaskin, som man sedan kyler ned med vatten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånade ocksåhem en borr från en viss akvariebutik och gjorde det själv, med is i magen så tog det cirkusen timme, jag hadde ca. en cm vatten i botten på akvarietsom konstant kylning. Borren jag lånade hadde en adapter som passade till bormaskinen!Kostade en hundring men med en garant som gick ut på att om jag misslyckade dvs. akvariet sprack så skulle jag få tillbaka pengarna. (förstagången jag borrade ett akvarium).Lätt som en plätt.smiley5.gif.

Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du inte bor i Gbg, jag har en adapter från gamla standarden till nya som du kunde lånat.

Det har redan kommit sån massa bra alternativ, men varför inte ringa glasmästarpolaren och fråga om han vill att du gör maskinen laglig?

Elfirman längre ner på gatan kan då byta till modern standard och låna(hyra ut för fixabrödsmiley2.gif.)ut en förlängningssladd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt kar förresten, har grymt bra potential. Då jag har ett liknande (1200 liter +250 liter sump) så har jag dock ett litet tips. Jag satte en glaskant precis som du tänkt göra och för säkerhets skull även ett mittstag i glas. Då min 500w Mh lampa stog mitt över detta mittstag blev det ganska glaset ganska varmtsmiley5.gif. Och en dag så råkade en pump skicka en vattenståle rakt på mittstaget.smiley11.gif

Tro mig, det är lite väl spännande att höra ett smäll och sedan se hur hela rutan böjer sig utåt (2,5 cm) Idag har jag svetsat två st rostfria mittstag.

Allt dividerande om höjden tycker jag är rätt kulsmiley17.gifoch kan till lägga att min ställning är 120 cm hög I just mitt fall passar detta ypperligt, men denna höjd tycker säkert många är förkastligt. Kan tilllägga att det blir lite högt att fixa och dona med karet.

Glömde nämna att karet idag är sötvattenskar, men jag framtids säkrar det och bygger det så att det går att konventera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bilder på "dremlingen" kommer till helgen... Men först en liten rolig sak...

Äntligen har jag varit & köpt mig en anemon, detta var ett av dom roligaste inköp jag gjort på länge. Den är runt 25 cm stor och lyser i grönt, brunt, blått & rött. Det är lite svårt att se på bilder då den är tagen med en dålig kamera. Anemonen är en ”Heteractis magnifica” variant. Om jag förstått det rätt, finns denna anemon i ganska många olika färger…? Eftersom den redan efter ett par timmar i mitt kar, brett ut sig i full storlek, provade jag mata den. Först testade jag ge den min räkmix, innehållande Spirituella, räkor, vitaminer & diverse ”färgförstärkande ämnen” Fy skam, men jag gillar fiskar som glänser lite extra. Nåja, den tog min upptinade ”räkmix” och drog den väldigt fort till sin mun, och jag tänkte att detta var ju strålande! Men icke, efter en stund spottade den ut ”mixen” som nu såg ut som en slemmig degklump som varit med i nån Alien -film. Den gillade inte det alls.

Min fru tinade då upp en ”lördagsräka” (utan att ta fram det vita vinet). Hon satte räkan på en liten grillpinne av trä, och stoppade ner den till anemonen. Wow, sa vi samtidigt, (synkade som vi är)… - Den svalde ju hela räkan i ett nafs! Min Madame är överväldigad & på ett lysande humör efter denna incident. Hon är, som alla töser är, förträffligt lycklig då alla i familjen äter & mår bra.

Men jag har ju en lite undran, får den inte näringsbrist om den bara håller på att käka räkor…?

Lite bilder måste vi ju ha...

post-955-14468912182138_thumb.jpg

post-955-1446891218223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...