Gå till innehåll

Bilder från Vitamin -Nybygget 1000liter


Vitamin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om det är en Magnifica-anemon så kan du räkna med att den kommer vandra uppåt tills dess att den har hittat ett ställe med tillräckligt (dvs MYCKET!!) ljus och cirkulation.

Magnifica-anemoner hittas oftast högt uppe på reven... till skillnad från de flesta andra arter som gillar att gömma foten bland sten/sand.

Ett tips är att försöka konstruera ditt rev så att anemonen är tvungen att gå bort ifrån ljus och cirkulation om den skulle få för sig att vandra. Sannolikheten är då mycket större att den stannar kvar där man vill ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den går i ett akvarium som bara är 240 liter & innehåller

80-90 kg levande sten, så får jag nog slänga ut några kg. Det är lite

väl mycket just nu... Jag får väl fylla min sump, så det blir lite

bättre "space" i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då är man med i ”dremelgänget”…

Glad i hågen efter alla lyckönskningar & positiva utrop om denna metod, beställde jag mig en ”dremelkopia” i närmaste Internetvaruhus. Med en extra diamantborr ”Original” såklart (allt för att det skulle bli så bra som möjligt), drog jag igång mitt projekt ”borra-hål-i-karet-utan-att-det-spricker-projektet”… fick det heta…

Jag måste nog erkänna att jag inte följde ”Wrangs” metoder med full dykarutrustning, men tanken slog mig. Men min son sade att jag såg rätt cool ut med simfötter, snorkel & cyklop… Min fru däremot, var övertygad om jag fått fnatt, och genast bör läggas in! Så den idén lade jag på hyllan fortare än jag kan säga ”virvelvind” baklänges…

Det blev ett par helt vanliga glasögon som är ganska neutrala i dagsljus, hmmm, eller nått… Nåja, jag satte borren i min dremel & drog igång maskinen. Ljudet påminner lite om när man blir plågad av en ilsk tandläkare. Men eftersom man slipper slangar med hävertar nedstoppade i munnen, så vande man sig ganska kvickt. Till slut blev det som att lyssna på ”Jonny Rotten” i 24 timmar. Det bara surrar i öronen!

Efter att testkört borren en stund, märkte jag att det inte längre hände så mycket. Borren var utsliten efter bara 5 minuter…? Vilket hiskligt skit tänkte jag. Så jag kontaktade en gammal polare som har en akvariebutik inne i stan. Givetvis hade han resurser. Såklart skulle jag ju frågat honom först, men det är lätt att vara efterklok. Han gav mig en diamantborr som hade en diameter på 50 mm, vilket skulle passa mitt ända mål perfekt. Jag slängde i borren i min befintliga borrmaskin, & drog igång. Efter ca. 30 minuter fanns mitt efterlängtade hål i karet. Lätt som en plätt.

post-955-14468912017489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut det där,smiley32.gif Såg ut som den borren jag lånade. Lite nerver e det allt, käns rätt skönt när det är klart och karet fortfarande ärhellt. Jag hadde dock inte någon sådan fin ställning som du hadde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjena Michael!

Nope, det är inte det karet, "aengus" köpte det. Detta på 1000L köpte jag lite senare. Hur går det med ditt akvarium?

Det var ju ett tag sedan jag slängde upp bilder på bygget, så jag får

väl ta & ladda upp några lite senare, får se om jag hinner

ikväll.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man göra så här på detta forum?

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=0B7AD 3E172204854B26E2FE28746E9AC858486&CatPath=0q163q165q347& amp;CampPath=Eq0&NoCache=11/17/2004%202:43:23%20AM&I sCampaign=N

På den sidan finns det en variant på glasborr till ett riktigt trevligt pris. är det något liknande vad ni har använt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, bilder kommer, det är lite stressigt just nu bara... Inne i en

sån period. Karet går just nu med sötvatten, mest bara för att kolla så

rören funkar & att inget strular. Jag har ju redan ett

saltvattensakvarium, så jag stressar inte med detta bygge. Jag måste få

det perfekt innan jag drar igång det på allvar.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...