Gå till innehåll

Lågt KH/pH!


mano

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har väldigt lågt KH och pH och ganska högt Ca, vad gör jag?

KH : 5 dH

pH : 7,6

Ca : 440 ppm

Har försökt höja med Red Sea Success Reef Buff, utan igentlig effekt, har kommit på att den även innehåller Ca förutom karbonater. Vad ska jag använda istället?

Bör kanske även tillägga att jag inte använder osmos och bor i sthlm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina mätvärden och ditt pH stämmer så är det "tvättsoda" sodium Karbonat som du bör buffra med tills du kommer uppåt 8 i pH, sedan är nog sodium bikarbonat ett bättre val

Borde alltså köpa någon form av färdig "dubbelbuffert" likt saliferts som manne tipsade om eller köpa bikarbonat som om jag inte förstått fel man kan göra "tvättsoda" av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade blandat 20% natriumkarbonat (målarsoda) och 80% natrimbikarbonat, det ger en blandning med pH på runt 8,3. Det bästa är naturligtvis att köpa en dubbelbuffer, då slipper du hålla på och slabba med blandningar och är säker på att det är rent.

Alternativt kan du prova med kalkvatten gjort med kalciumhydroxid, och ersätta avdunstat vatten med det, det håller ett pH på 12 om jag inte kommer ihåg helt fel, den innehåller oxå en viss del karbonater, men om karbonaterna räcker till att få upp nivåerna är jag osäker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, kalkvatten är inget bra alternativ här - testa med saliferts, tror det innehåller tillräckligt med sodiumkarbonat, men det skadar nog inte att dubbelkolla värdena först.

prova också att genomlufta karet för att se om pH stiger, det låga pH´t kan bero på dålig gasutväxling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E

Nope, kalkvatten är inget bra alternativ här - testa med saliferts, tror det innehåller tillräckligt med sodiumkarbonat, men det skadar nog inte att dubbelkolla värdena först.

prova också att genomlufta karet för att se om pH stiger, det låga pH´t kan bero på dålig gasutväxling

Kalkvatten har jag också uteslutit, av flera anledningar, bla för att det innehåller mest Ca. Men om jag inte känner att jag orkar åka ut till en akvarieaffär just nu, vet någon vart man kan köpa bikarbonat, förutom akvarieaffärer?

Vet att det säljs i vanliga mataffärer men har bara hittat påsar på 40g där. Blir typ 3 gånger så dyrt i längden som att köpa 1kg för 50kr. Iof om man ska blanda 20% natriumkarbonat och 80% natriumbikarbonat så skulle man ju kunna köpa 5 påsar så slipper man mäta upp 20%.

Återigen visst har jag inte fått för mig helt fel att natriumbikarbonat blir till natriumkarbonat om man lägger det i ugnen en stund?

Testade föresten att lufta ett par deciliter utomhus med en luftpump och mäta pH igen, och det kanske visade 7,7 med lite god vilja istället för 7,6.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kollar du ditt pH?

Mäter med jbl's 7,4-9,0 test.

Hade i en tsk dubbelbuffer i igår och mätte nu på morgonen precis innan lyset tändes

  • pH: 8,0
  • KH: 7 dH
  • Ca: 450

KH mättes också med jbl, 5ml vatten, 7 droppar. Ca mättes med "Red Sea Calcium Pro" som hävdar att den mäter Ca2+ joner (är inte tillräckligt insatt för att veta om det är vad som är intressant alternativt det enda som är intressant).

PS. Testade även att mäta pH för lite av det bakade bikarbonatet (natriumkarbonat) löst i vatten och fick 9+. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör nog dubbelkolla dina mätresultat innan du mekar för mycket, max 1enhet(grad)/dygn kH höjning.

Snabba ändringar i pH är kanske ännu mer känsligt...

Jo jag har dubbelkollat en del, med ett Red Sea pH och KH test och även med min flickväns färguppfattning istället för min egen.

Trodde inte att en tsk (5ml) dubbelbuffer skulle göra så stor skillnad, inte efter att ha läst "saltvattenskemi-for dummies" där rådet var att dosera 20g/100l (vilket jag får till ca 4tsk enl. http://home.comcast.net/~jdieck1/chem_calc3.html), tänker i fortsättningen inte dosera mer än ett krm (1ml) under en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...