Gå till innehåll

sumpfunderingar


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att starta upp ett 390 liters kar med sump på ca 110 liter. När bänken var klar och jag börjande titta på sumpen... det är ett begagnat kar jag köpt... såg jag att den delen där vattnet från karet kommer ner är för litet för min skummare - en deltec 1060 TS... därför har jag nu tagit bort bufflarna och när jag gjorde detta började jag fundera på detta... med sumpar...

det är min första sump och jag förstår att ju mer vatten jag pumpar upp ju mer vatten rinner ner i karet... dvs lika mycket ner som trycks upp.

Men måste man ha en viss nivå i sumpen för att detta skall fungera eller hur styr man nivån i sumpen?

Jag har beställt en laguna 7000 som returpump och skummaren har 2xaquabee 2000/1 pumpar.

Det skall även stå en Zeolitreaktor i sumpen som man bör ha i returfacket ..och jag har även en kalkreaktor från deltec jag har tänkt anv längre fram. kalkreaktorn vet jag inte riktigt hur den fuungerar och därför vet jag inte om jag vill använda den... fattas lite grejor.. bla Co2 tuben...

ja är det ngn som förstår frågan är jag glad och tacksam för svar!

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag tror jag har förstått frågan men svarar jag på något annat än du vill veta så fråga igen!

Din skummera har 2 st pilar som markerar max och min på vattennivån den ska stå i. Detta är ingen fara om det tillfälligt blir en högre men den skummar inte då.

Jag tolkar det som om du bara har ett fack i din sump. Om du har ett fack i sumpen kommer vattennivån i sumpen variera med hur mycket vatten som avdunstar eller du fyller i. Det blir en balans mellan returpumpen och hur mycket som rinner genom ytavrinngingskamen vilket gör att nivån i karet r konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan !

Hur har tänkt lösa med vatten(osmo) påfyllning ?

Detta är viktigt för det som dunstar försvinner i sumpen och skummaren funkar inte så bra om vattennivån sjunker för mycket.

Kul att du är på gång, visst är det kul när man lär sig nya saker hela tiden...

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag tror jag har förstått frågan men svarar jag på något annat än du vill veta så fråga igen!

Din skummera har 2 st pilar som markerar max och min på vattennivån den ska stå i. Detta är ingen fara om det tillfälligt blir en högre men den skummar inte då.

Jag tolkar det som om du bara har ett fack i din sump. Om du har ett fack i sumpen kommer vattennivån i sumpen variera med hur mycket vatten som avdunstar eller du fyller i. Det blir en balans mellan returpumpen och hur mycket som rinner genom ytavrinngingskamen vilket gör att nivån i karet r konstant.

Tjena Jonas

Jag skall ha två fack tänker jag mig. Jag misstänker du sett detta karet live då jag köpte det av johan... gladiator..jag skall bara flytta bafflarna tänkte jag.. Jag vet inte riktigt varför man har bafflar men jag misstänker att det är för att få bort bubblor.. ?

Är det så att om jag har två fack kommer det facket där returvattnet är vara det fack som kommer variera i vattennivå?

Tack för svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan !

Hur har tänkt lösa med vatten(osmo) påfyllning ?

Detta är viktigt för det som dunstar försvinner i sumpen och skummaren funkar inte så bra om vattennivån sjunker för mycket.

Kul att du är på gång, visst är det kul när man lär sig nya saker hela tiden...

Mvh Johan

Tjena Johan

Japp det är skit skoj att lära sig och testa nya saker... :D

Jag sklall ha ett litet hundra liters kar som osmosvattenkar. Planerar att köpa en nivåvakt för detta ändamål längre fram när allt är igång. påfyllning av osmoskar får bli manuellt då det är för långt att dra slang från någon vattenkälla till påfyllnadskaret.

Just nu pågår testfyllning av karet och test att bänken håller. det ser ganska bra ut så långt. Har väl fyllt 1/3 del så långt.... lite nervöst är det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har sett karet mer än en gång också. Jag har haft samma skummare som du nu har också.

Om du nu ska bygga om bubbelfällen så ska du tänka på vilken nivå du vill ha i första facket på sumpen, där returvattnet kommer ner i sumpen. Denna nivå kommer att vara konstant då vattnet rinner över en kant för att komma ur facket. Det är även i det facket du ska ha skummaren. Skummaren har en tendens att släppa ut små bubblor ur sig och de försvinner i bubbelfällan.

I facket där returpumpen står varierar vattennivån vid avdunstning mm. Om du har en osmolator sätter du sänsorn i detta facket så fylls det på vartefter det avdunstar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Johan

Japp det är skit skoj att lära sig och testa nya saker... :D

Jag sklall ha ett litet hundra liters kar som osmosvattenkar. Planerar att köpa en nivåvakt för detta ändamål längre fram när allt är igång. påfyllning av osmoskar får bli manuellt då det är för långt att dra slang från någon vattenkälla till påfyllnadskaret.

Just nu pågår testfyllning av karet och test att bänken håller. det ser ganska bra ut så långt. Har väl fyllt 1/3 del så långt.... lite nervöst är det

Hehe, vet vad du menar. Jag överdimensionerade min bänk ganska brutalt (tror jag) men jag va ändå framme å lyssnade/kikade å petade överallt under uppfyllningen.

Tråkigt om man skulle slå sönder sitt kar juh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har sett karet mer än en gång också. Jag har haft samma skummare som du nu har också.

Om du nu ska bygga om bubbelfällen så ska du tänka på vilken nivå du vill ha i första facket på sumpen, där returvattnet kommer ner i sumpen. Denna nivå kommer att vara konstant då vattnet rinner över en kant för att komma ur facket. Det är även i det facket du ska ha skummaren. Skummaren har en tendens att släppa ut små bubblor ur sig och de försvinner i bubbelfällan.

I facket där returpumpen står varierar vattennivån vid avdunstning mm. Om du har en osmolator sätter du sänsorn i detta facket så fylls det på vartefter det avdunstar.

Coolt nu fattar jag !! skall bli skoj att fixa till!!

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, vet vad du menar. Jag överdimensionerade min bänk ganska brutalt (tror jag) men jag va ändå framme å lyssnade/kikade å petade överallt under uppfyllningen.

Tråkigt om man skulle slå sönder sitt kar juh.

Jag har med överdimensionerat den.. men jag kom fram till för tre minuter sedan att jag inte tycker den är stabilnog i sidled. Det är inte så att den går att völta eller verkar komma att gå sönder. men när man skakar på karet så svajar det för mycket tycker jag... kan inte vara så bra i långa loppet så jag plockar nog ner karet och sätter en tvärbjälke så stadgar den nog upp det lite mer !!

hehe.. Man är ju lite navvig att allt vatten skall hamna på golvet eller ännu värre .. att frugan eller kotten skall få karet över sig en dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, ha inte för bråttom. Det är svårare att fixa efteråt, njut för plannering och byggande är lika roligt (om inte roligare) än när man är helt klar.

Fast man blir aldrig helt klar, det kliar i fingrarna hela tiden.

Jag tycker du ska satsa lite pengar på ett Osmo system som sköts automatiskt, alltså vattenpåfyllning till sumpen.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så brått. det tar sån förbannad tid att få alla grejorna man beställt. Min retur pump och min PVC är ff inte kommna så jag kan ändå inte dra ig¨ång ngt. Bänken är stabil nu iaf. Så nu är det klart. Jag har kasserat sumpen jag fick med karet och köpt ett nytt kar.

Det jag nu inte vet hur jag skall lösa är att Min skummare kräver ett min vatten djup på 12 cm och max 18 cm. Jag tycker det är lite vatten???? jag menar skummaren står där vattnet kommer att komma in i sumpen. Sen kommer fyra bafflar har jag tänkt och i slutet ett returfack. Jag frågar mig om max djup är 18 cm då kan jag inte ha mer än 18cm djup i returfacket heller är det rätt??? skall då den sista baffel vara högst 18 cm upp i sumpen?? Hur långt ner skall den första baffeln gå? vilket avstånd skall man ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så brått. det tar sån förbannad tid att få alla grejorna man beställt. Min retur pump och min PVC är ff inte kommna så jag kan ändå inte dra ig¨ång ngt. Bänken är stabil nu iaf. Så nu är det klart. Jag har kasserat sumpen jag fick med karet och köpt ett nytt kar.

Det jag nu inte vet hur jag skall lösa är att Min skummare kräver ett min vatten djup på 12 cm och max 18 cm. Jag tycker det är lite vatten???? jag menar skummaren står där vattnet kommer att komma in i sumpen. Sen kommer fyra bafflar har jag tänkt och i slutet ett returfack. Jag frågar mig om max djup är 18 cm då kan jag inte ha mer än 18cm djup i returfacket heller är det rätt??? skall då den sista baffel vara högst 18 cm upp i sumpen?? Hur långt ner skall den första baffeln gå? vilket avstånd skall man ha?

Skummaren kan du ställa på en platå som är så pass hög att du får rätt vattennivå

till skummaren men ändå att vattnet rinner över till nästa del av sumpen.

Har du 30cm upp till kanten där vattnet rinner över skall du sätta

skummaren på en platå som är 15cm över botten.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha en högre nivå i första facket så kan du ställa skummaren på någon form av ställning så den kommer högre upp. Men ja, den nivå som annars gäller för första kammaren är i annat fall 18cm, det har du förstått rätt. Du har alltid högst nivå i det första facket, eller du kan iofs också ha samma nivå på efterföljande också, men då försvinner meningen med bafflar. Tänk dig det hela som en trappa, och på sista trappsteget har du din påfyllnings-sensor som aktiveras när nivån på det trappsteget går under den nivå du satt som lägsta nivå.

Jag hade ca 13cm i min sump när jag hade min Deltec-skummare, fast då hade jag inga bafflar utan sensorn satt i samma fack som utlopp, skummare och returpump. Inte den bästa lösningen, men det fungerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hum... jag förstår inte riktigt hur man skall reglera det hela....

Skall första baffeln vara så vattnet går över eller under den? skall man alltid ha fyra eller kan man ha tre?

Det jag har sett så har man 3st ner-upp-ner, vattnets väg = över - under - över

kolla gärna denna killes filmsnutt.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...