Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej på er...

Är det ngn där ute som testat att borra ett Juwel kar? Jag har ett och funderar på att borra det.. men är lite rädd att det är härdat glas i det....

MVH

J

Postat

Prova att söka lite på forumet. Jag är nästan helt säker på att jag läst någon tråd här där folk har borrat.

Postat

Nu är jag inte 100% säker, men härdat glas i ett akvarium är inte lämpligt.

Härdat glas+tryck+lätt smäll=katastrof. Så har jag fått det förklarat för mig iaf.

Postat

jag har övat med dremmel, hade en del spillbitar på 6-8mm. Med vatten och liten diamantklinga så gick det bra.

Finns någon här som har foto på när han gjorde samma. Sök.

Postat
  • Författare

Jag sökte men hittade ingen som skrev att han faktiskt borrat ett Juwel. men du gjorde det alltså Christan? borrade ett Juwel i botten?

Postat

Det är INTE härdat glas i Juwel-kar. (Eller andra fabrikstillverkade kar heller för den delen)

Som Tenkare skrev så är det rent utav dumdristing om någon skulle få för sig att bygga akvarium med härdat glas...

Postat
  • Författare

Coolt. Då kan jag borra det. Jag är trött på att ha en massa saker som hänger i karet. det är så himmla fult. Bättre borra det och ha en mindre sump i bänken under....

Tack för svaren

Postat

Har inte borrat ett juvel, men min gamla kub jag egentligen skulle haft till saltvatten som min fru körde emot med dammsugaren så rutan sprack. :(

Postat

var ju någon som köpte ett juvel med trasig botten och ett härdat glas går i tusen småbitar genom hela rutan när det väl går söder, blir inte en spricka

Postat
  • Författare

ok. DÅ är det iaf konstaterat att det skall gå att borra det är det viktiga! tack för svar!! Nu gäller det bara at¨t våga göra det!

Postat
var ju någon som köpte ett juvel med trasig botten och ett härdat glas går i tusen småbitar genom hela rutan när det väl går söder, blir inte en spricka

härdat går i tusentals bitar, har ibland fått sändningasr på jobb som inte behandlats varsamt. Det blir mycket att sopa om man får för sig att öppna en förpackning det står glas på men är böjbar åt alla håll.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.