Gå till innehåll

Sött till salt


Machnus

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Har idag ett 112l kar som jag funderar på att göra till salt. Har en 4x24 T5 ramp. Borde väl räcka som belysning?? Kör med ett aquael ytterfilter som det står på att man kan ha till saltvatten. Ska väl egentligen vara sump vad jag har förstått men det vore ju smidigt om det skulle gå att använda istället för att borra hål i botten och fixa sump? Vad tror ni om det? Vad behövs inhandla mer? Pris på diverse saker som behövs så man har ett hum om vad det kan gå på att konvertera om? Väldigt tacksam för svar...

Mvh //Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus och varmt välkommen till Svattensguiden! :W:

Din belysnig räcker gott och väl till det mesta. När vill skaffa mer ljuskrävande djur så kommer du kanske att skaffa ett nytt större akvarium. Men så länge räcker det som sagt till det mesta.

Ytterfilter går mycket väl att använda till saltvatten, men inte som ersättning för sump. Grejen med en sump är att du ska kunna placera den tekniken som annars behövs utanför huvudkaret, så du slipper se det. Skummare, doppvärmare, olika former av filter om man har det, och dessutom för att utöka vattenvolymen vilket ger ett stabilare kar på flera vis.

Däremot kan du mycket väl använda ditt ytterfilter till att förvara tex aktivt kol eller fosfatborttagare i, eller att utöka mängden levande sten och ha den där i.

Det som oftast behövs inhandlas i starten är, förutom salt och saltmätare, ett par tester, några kilo levande sten och kanske en lite kraftigare cirkulationspump.

Det du behöver mest utav, men som inte går att köpa, är tålamod. Det tar tid att starta upp i den här hobbyn.

Har du ingen bra bok i ämnet så föreslår jag att du tar och köper dig en sådan, en som ofta rekommenderas är "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Du hittar den i produktguiden och i de flesta välsorterade akvariebutiker som säljer saltvattenstillbehör.

Priser är svårt att ge generellt eftersom det skiftar rätt så mycket beroende på vart du vänder dig, men ett tips är att gå in i länkregistret och söka efter butiker i din närhet och se vad de har för erbjudanden.

Ett hett tips är också att ta kontakt med en medlem i din närhet, och be att få komma och titta på hur han eller hon ahr det och prata lite med denna person och hör om dennes tankar och idéer. Du hittar Medlemskartan i menyraden överst på sidan.

En sak du också kommer att få lära dig är att det inte finns en väg att gå. Alla är vi olika och har olika mål med hobbyn, vi har också olika vägar att nå dit.

Det som en person säger behöver inte nödvändigtvis stämma in på dig och ditt kar.

Det finns inte två kar som är likadana och även om du ahde startat upp två kar med samma förutsättningar och samma innehåll så kan det gå åt två helt skillda håll.

Det är lite det som är det roliga i denna hobbyn, att man hittar nya saker i sitt kar efter lång tid och man trodde att man hade sett allt. :)

Lycka till och ta och läs så mycket du kan och ha tålamod! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Med andra ord så måste jag borra karet och skaffa sump. Men om jag är lite envis här och kör med ytterfilter så skulle det gå? Och vad ska man ha för material i filtret? Egentligen handlar det mest om att gömma utrustning eller? Kan väl leva med lite ful utrustning och öva på det här karet som mitt första saltvattensakvarie och kanske senare byta upp mig till ett lite större och med en sump. Hur pass kraftig cirkulationspump skulle behövas till ett 112l. Räcker tex en Hydor 1500l/h...eller ska man kanske ha 2st sådanna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att komma igång och se om det är något för dig, så kan du ju köpa med doppvärmare och en utanpåhängande skummare och 2 av de pumparna du skriver, en i vart hörn i karet. Då har du en bra början som du kan bygga vidare på vid en eventuell uppgradering. I ditt fall hade jag rekommenderat en Deltec MCE600 till skummare. I ditt ytterfilter kan du köra med tex fosfatremover, aktivt kol (anpassat för saltvatten) eller fylla den med levande sten för att utöka mängden sten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Med andra ord så måste jag borra karet och skaffa sump. Men om jag är lite envis här och kör med ytterfilter så skulle det gå? Och vad ska man ha för material i filtret? Egentligen handlar det mest om att gömma utrustning eller? Kan väl leva med lite ful utrustning och öva på det här karet som mitt första saltvattensakvarie och kanske senare byta upp mig till ett lite större och med en sump. Hur pass kraftig cirkulationspump skulle behövas till ett 112l. Räcker tex en Hydor 1500l/h...eller ska man kanske ha 2st sådanna?

Det funkar säkert jätte bra utan sump! Laggeman skriver, så är de för att gömma utrustning och att öka volymen.... Ökningen av volym är bra för att mildra effekten vid förändringar i vattnet!

När de gäller cirkulation så snarkar man om 10x volymen i timman! När de gäller levande sten så snackas de om 10-20 % av volymen dvs kanske 15kg för dig!?!?!? (osäker på hur mycket de ska vara för mindre kar)

Jag vill rekomendera dig att du läser på sen skaffar bara de nödvändigaste och kör igång! inte börjar skaffa en mass grejer, och sen kommer (troligen som många andra) du på att ditt kar var för litet, och du blir sugen på att byta upp dig! går iofs att sälja grejerna isf.. :)

Jag köpte stort på en gång istället så slipper jag bli "byta upp mig sugen" på ett tag iaf :)

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att komma igång och se om det är något för dig, så kan du ju köpa med doppvärmare och en utanpåhängande skummare och 2 av de pumparna du skriver, en i vart hörn i karet. Då har du en bra början som du kan bygga vidare på vid en eventuell uppgradering. I ditt fall hade jag rekommenderat en Deltec MCE600 till skummare. I ditt ytterfilter kan du köra med tex fosfatremover, aktivt kol (anpassat för saltvatten) eller fylla den med levande sten för att utöka mängden sten i karet.

Har tittat på en Deltec MCE 300. Anpassad till kar upp till 300l. MCE600 är upp till 700l såg jag. Funkar det lika bra med 300 eller ska man slå till på 600 direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill rekomendera dig att du läser på sen skaffar bara de nödvändigaste och kör igång! inte börjar skaffa en mass grejer, och sen kommer (troligen som många andra) du på att ditt kar var för litet, och du blir sugen på att byta upp dig! går iofs att sälja grejerna isf.. :)

Jag köpte stort på en gång istället så slipper jag bli "byta upp mig sugen" på ett tag iaf :)

lycka till!

Har ett 650l sötvattens akvarium också. Skulle egentligen vilja ha ett större saltkar men det finns inte plats i lägenheten eller ekonomin för tillfället tyvärr :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 650l sötvattens akvarium också. Skulle egentligen vilja ha ett större saltkar men det finns inte plats i lägenheten eller ekonomin för tillfället tyvärr :(

precis, du ser! starta upp ditt lilla kar, men jag tycker inte du ska lägga ner så jätte jätte mycket pengar på det, eftersom du kommer kanske omvandla ditt 650L till salt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på en Deltec MCE 300. Anpassad till kar upp till 300l. MCE600 är upp till 700l såg jag. Funkar det lika bra med 300 eller ska man slå till på 600 direkt?

300'an kan fungera fint för dina behov, och är ju en mindre investering också vilket du kanske får tänka på då du mest troligt kommer köpa en del saker nytt; salt, tester och kanske någon pump, förutom det levande.

Det springer lätt iväg i början vilket kan avskräcka en del, men tar man det bara lugnt och kör lugnt och metodiskt så kan man komma undan med rätt så lite medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan dock vara klokt att överdimensionera där det inte spelar så stor roll ekonomiskt... som att köpa en större skummare som du skulle kunna använda i ett framtida större kar. Själv gick jag från 50 ->125L->325->540->2x320L på strax över ett år. Det kostar en del om man inte räknar med en uppgradering från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...