Gå till innehåll

Trolls uppgradering 120


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Som rubriken antyder: dags att uppgradera till 120 liter.

Baljan i fråga är ett Lido 120 (61x41x58), och kommer ha:

Generellt:

Tänkte ha en bakgrund av vit slimline, kanske sätter i en liten hylla av gammalt korallflak, vi får se.

Därtill blir nog ena hörnet lite avdelat med slimline så man får en avrinning, och därifrån tänkte jag väl dra en slang från botten till skummaren, och så vidare. Inget avancerat, helt enkelt.

I framtiden kanske det blir en sump (överrinningsbox då), men det är då det.

Ljus

2x55W kompaktlysrör + 2x24W T5. Vilken färgfördelning det blir vete tusan, folk som har koll får komma med tips, men min grundtanke var väl rätt jämn fördelning blått och vitt, t ex främre 55W 10kK, ett blått T5, ett vitt T5 och ett 55W daylight blue (hälften blått hälften vitt).

Annars fanns nåt Beautylight och Triplus, som jag inte har en susning om vad dom har för egenskaper, någon bevandrad i detta får hemskt gärna upplysa om det.

Belysningen kommer kylas av 2-3 fläktar som kommer sitta monterade på ljuslådan (välventilerad sådan, bilder kommer när jag tagit hem den).

Skummare

Får bli samma Prizm 400, tills vidare iallafall. Låter som ett helt tröskverk på steroider, så jag är rätt sugen på att byta ut den mot nån riktigt tyst rackare.

Tips mottages tacksamt... och då menar jag tyst, såpass att man kan ha den i sovrummet.

Cirkulation

En Koralia 1, tänkte på kortsidan med avrinningen.

En 1000-1500 l/h powerhead + SCWD. Då är frågan vars man ska sätta utloppen där. En tanke är väl att låta slangarna gå lite i själva revet, och blåsa ut på två väl valda ställen någonstans däromkring. Huvudsaken är att de på något sätt ska korsa koralians ström för att ställa till lite turbulens, samtidigt som så mycket av karet som möjligt cirkulationssätts.

Eventuellt får man komplettera med fler pumpar, det får ni helt enkelt tipsa om vad som krävs.

Kommer nog ha ett litet innerfilter (320 l/h) för t ex rowaphos och sånt, det märks.

I övrigt blir det inte mycket mer spännande än så med tekniken, gillar fortfarande tanken på lowtech, det kommer väl kompletteras med uv-c och sånt framöver.

Levande:

Börjar med 10-15 kg sten, som efter inkörningen kompletteras med all sten och tillhörande liv från 45litaren, är väl 6-7 kg nu, skulle jag tro.

Sen en säck levande sand som komplement till ciklidgruset.

Nu till det roliga, önskelistan:

Ryggradslösa:

Inget överdrivet underligt, en städpatrull.

10-15 sniglar

5 eremiter

en eller ett par stycken putsarräkor

Sen vore det riktigt fint med en liten Tridacna också, men då vill jag ju verkligen att den ska klara sig. Kanske funkar om man ställer den högt upp? Eller är det lönlöst utan många hundra watt MH?

Likaså står anemon på önskelistan. Nu ska dom ju ha fasliga mängder ljus, det är väl mest det jag är orolig över om jag har tillräckligt... mat går ju alltid att ordna med.

Antar att BTA är den anemon som anses vara lättast, iallafall vad man läser häromkring. Andra bud från någon?

Koraller:

Blir mestadels LPS... sen som tidigare sagt: jag gillar saker som lyser.

Grön stjärnpolyp, två sorters skivor, Anthelia och lite annat skrufs från 45litaren.

Sen vore det ju trevligt med:

Caulastrea

Euphyllia

Fungia

Plerogyra

Knappar

Favia/Favites

Pumpande Xenia

Clavularia sp, av den här sorten: http://www.aquacon.com/images/GreenClove2.jpg

Eventuellt nån SPS, om ljuset räcker. Är iaf villig att testa en fragg eller två av någon som inte är hysteriskt svår...

Det återstår att se hur mycket koraller det får plats med här, det ska vara fint och färgglatt, men det ska inte se ut som godishyllan på ICA... och sen ska dom ju ha utrymme också.

Jag räknar väl 3-5 st utöver de som kommer över från 45litaren. Eller går det måhända att klämma ner fler? Får se vad möbleringen tillåter dessutom.

Fisk:

Med 15-20 kg sten, vad skulle man kunna hälla ner här då? Vill ju inte överbelasta, och tyvärr är ju måtten som dom är på den här baljan, så utrymmet är det lite si och så med.

De bägge fiskar som mest varit delaktiga i att locka över mig på den salta sidan är det tyvärr inte en chans att jag skaffar, eftersom både mandarin och Chelmon rostratus har rykte om sig att vara lite svåra, och picassotryckaren är dels för stor, dels inte revsäker...

Ett par ocellaris eller percula, beroende på vilket som är mest lämpat. Eller det kanske spelar mindre roll om det är mellan dessa två det står?

Sen börjar det bli mindre självklart.

Är fasligt förtjust i Nemateleotris magnifica/decora, så ett eller två par av ena arten vore ju inte fel.

Å andra sidan finns det på tok för många fina fiskar att välja på. Chromis må vara allemansfisk, men dom är ju riktigt snygga... 4-6 st istället för eldgobysarna kanske?

Andra läckra fiskar (av dom som är någorlunda tal om att kunna ha):

Pseudochromis paccagnellae

Tre- och fyr-randig frökenfisk

Banggaikardinal

Six line wrasse är väl lite halvt spännande också, behöver dregla på en i verkligheten innan jag kan yttra mig ordentligt.

Etc etc. Nackdelen är att ingen av dessa är lämpliga som stim.

Vad är lämpligast, ett stim, eller några fler arter? Och vad är mest intressant att ha/se?

Sen är väl "planen" att ha en lite större fisk också. Det som lockar mest är en kirurg, gul eller scopas.

Tanken är att få tag i en liten rackare på 5-6 cm, den borde kunna bo i den här baljan ett år eller så innan man får skaffa ett större, eller är jag helt ute och cyklar här?

Annars har funderingarna gått över Centropyge loriculus eller bispinosus.

Så, antingen två clowner, en kirurg/kejsare, + antingen 2-4 gobys eller 4-6 chromis eller 2 gobys, en pseudochromis och en dascyllus, eller två gobys och två kardinaler... eller, eller, eller.. fan, listan kan ju bli oändlig.

Huvudsaken är att clownerna står fast, och kirurg står jämrans högt på önskelistan.

Dos & don'ts är vääldigt välkommet här, även om jag kan läsa på om fiskarna, så litar jag mer på folks erfarenheter än de tiotals olika bud om kompatibilitet och utrymmeskrav som står på för många olika ställen...

Hur som helst, när byggandet av detta spektakel går av stapeln så kommer det bilder, nu är planeringen det primära.

Alla tips, varningar, åsikter etc välkomnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt nån SPS, om ljuset räcker. Är iaf villig att testa en fragg eller två av någon som inte är hysteriskt svår...
Många euphyllior är ju rätt lättskötta, även om hammarkorallerna ofta anses lite svårare.
Ett par ocellaris eller percula, beroende på vilket som är mest lämpat.

Six line wrasse är väl lite halvt spännande också, behöver dregla på en i verkligheten innan jag kan yttra mig ordentligt.

Etc etc. Nackdelen är att ingen av dessa är lämpliga som stim.

Vad är lämpligast, ett stim, eller några fler arter? Och vad är mest intressant att ha/se?

Sen är väl "planen" att ha en lite större fisk också. Det som lockar mest är en kirurg, gul eller scopas.

Tanken är att få tag i en liten rackare på 5-6 cm, den borde kunna bo i den här baljan ett år eller så innan man får skaffa ett större, eller är jag helt ute och cyklar här?

Ocellaris eller percula är nog hugget som stucket skulle jag säga. Det finns en mörkare variant av ocellaris med kraftigare svarta band som jag tycker är hemskt snygg.

Wrassen är en lättskött fisk som har ett väldigt trevligt beteende, den leker tittut och är konstant aktiv - rekommenderas!

Stim är svårt i salthobbyn - chromis är väl det som gäller om man skall ha något. Jag tycker oftast det är snyggast med bantad mängd fisk och inte för många arter. En riktigt liten kirurg kan ju gå, men köp den inte om du inte kommer att kunna skicka den vidare eller att du är säker på att uppgradera.

Jag har ju två kirurger vilka kommer att växa ur akvariet om nåt år, jag tycker det är lite skämmigt - hoppas jag kan skicka vidare när de blir större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog inte lång tid....

;-)

Haha, nej, det tog det minsann inte. Sen var ju tanken från början att det var det här karet som skulle börjas med (köpte det tillsammans med en skummare i maj), men pga ekonomin (och platsen, då det går sött i lidot för tillfället) så fick det bli en "tjuvstart" med 45litaren.

Många euphyllior är ju rätt lättskötta, även om hammarkorallerna ofta anses lite svårare.

Ocellaris eller percula är nog hugget som stucket skulle jag säga. Det finns en mörkare variant av ocellaris med kraftigare svarta band som jag tycker är hemskt snygg.

Wrassen är en lättskött fisk som har ett väldigt trevligt beteende, den leker tittut och är konstant aktiv - rekommenderas!

Stim är svårt i salthobbyn - chromis är väl det som gäller om man skall ha något. Jag tycker oftast det är snyggast med bantad mängd fisk och inte för många arter. En riktigt liten kirurg kan ju gå, men köp den inte om du inte kommer att kunna skicka den vidare eller att du är säker på att uppgradera.

Jag har ju två kirurger vilka kommer att växa ur akvariet om nåt år, jag tycker det är lite skämmigt - hoppas jag kan skicka vidare när de blir större.

Ok, då får kirurg ligga lite halvt på is ett tag.. synd.

Vilken Euphyllia anses lättast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sån Clavularia sp. som du vill ha. Det var mitt senaste köp för 1-2 veckor sen. Riktigt snygga. Verkar lättskötta också - sitter nu nära xenia och cladiella som den touchar lite men inget verkar må dåligt av det alls och jag har redan sett lite tillväxt av ett par småpolyper på ett ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lovande och bra!

Det ska nog gå att klämma ner en sådan i baljan framöver...

Var den extra dyr och svår att få tag i, eller var det "standardpris" etc?

Nä, den var typ standardpris - inget speciellt. Tror inte den borde vara svår att få tag på - den bara dök upp i en affär här nere. Det stod "green clove polyps" i leverantörens lista fick jag veta när jag köpte den. Tror det var från en sändning från Singapore. Om du vill kunna tipsa nån handlare nära dig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lär väl dyka upp på någon av de många affärerna här i gbg antar jag... Det löser sig framöver.

Fått tips om att öka cirkulationen, så det får bli 2xKoralia 2 istället, till en början iallafall... annars får jag lägga till den där powerheaden med scwd också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häng över en 150w mh istället, lysrörsljus är fult och hör till sötvatten.
Jag håller inte med. Det är snyggare med MH, men att säga att lysrör inte hör till hobbyn är ju bara dumt (även sötvatten skulle vara snyggt med MH för övrigt, fast med mindre watt förstås). Metallhalogen drar ju dessutom rätt mycket ström.

Funderat på MH, men nej tack, det får vänta till nästa projekt, om sådant uppstår.

Vad som är fult eller inte tror jag vi sågar direkt med svaret "smaken är som baken (hårig & full av skit)"...

Dessutom går MH inte att ha i en mindre ljuslåda, och att ha en ljuslåda som är lika högt som akvariet ser hemskt ut när det är så litet...

Som pricken över iet vore det ju ändå synd och skam på den lådan jag redan snickrat ihop...

Sen får nog fasiken 158W räcka, det är ändå mestadels LPS och mjukisar jag ska ha, inte fotonbaserad strålsterilisering.

Det kan väl eventuellt räcka till nån högt placerad SPS antar jag, men dom är jag ändå mindre intresserad av, även om jag är villig att testa nån enstaka som kan klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bump.

Fortfarande ute efter förslag på fisksammansättning.

Enda givna är två clowner (ocellaris/percula).

Även förslag på lämpligheten (i förhållande till skötselkrav, aggressivitet, och framför allt ljuset) och tillgängligheten på korallerna, så även tips på andra koraller som kan vara intressanta.

LPS:

Caulastrea. Mest ljuset jag funderar över.

Euphyllia (vilka arter av denna är lämpliga?)

Plerogyra, aggressiviteten

Favia/Favites(Främst F. abdita)

Fungia

Andra hjärnkoraller, t ex Lobophyllia eller Platygyra?

Rävkorall

SPS:

Finns det nån sps som kan klara sig under 158W? Är främst sugen på något grönt eller lila.

Mjukisar:

Xenia

Lobophytum

Sen kapitlet med "andra djur"..

En eller flera putsarräkor blir det. Det står "håll gärna fyra stycken tillsammans" i artregistret.

Hur små baljor gäller det för? Min gissning ligger på att jag kan ha två st.

Fler tips på annat småkryp, utöver städpatrull?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka smörbultar rekommenderas då?

Jag har redan siktet inställt på dartfish (Nemetaleotris), men dom har väl så vitt jag vet inte någon symbios.

Citrongoby och okinawa har det sneglats lite på också, så även Valencienna puellaris (mest för att den är sandvändande).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns några som är specialanpassade för dessa.

Tänkte dock roa mig med måsvingar, lär vara lite bättre än vanliga enkelkrökta reflektorer, även om dom säkert inte ger några 200% extra...

LED hade ju varit ypperligt, men det känns som om det får bli en senare uppgradering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit mig borta lite från dina efterfrågade korall-rekommendationer eftersom jag bara varit igång i ett halvår. Men så här ungefär - ett RSM har två T5 kompaktlysrör på 55w och det är dels 10000K och sen nåt blåaktigt som jag inte tror är specificerat.

I det ljuset har jag provat Xenia och Euphyllia. Xenian står placerad ganska högt upp, typ i mitten och växer som tusan.

Euphyllia har jag en frag (ett huvud) som för tillfället står på botten (i väntan på att jag ska bestämma mig var den ska stå på riktigt) och den ser ut att må utmärkt.

Sorten är jag osäker på. Tror det är en Euphyllia divisa. Du kan leta upp bilden i min tråd RSM under medlemmarnas akvarium 0-150 liter eller vad den heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde juwels reflektorer till mina kompaktrör och blev nöjd.

Det finns säkert dom som skulle sätta en spegel bakom och bli nöjd.

Min tanke var om det fanns en reflektor som var specifikt utformad för just kompaktrör, och om det är någon som vet av en källa till dessa.

Jag drar paraleller med diskussionen om måsvingeformade reflektorer till konventionella lysrör, vad t.ex juwels "platta" reflektorer (under)presterar i jämförelse med dessa osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengan:

Är det de platta med en vinkel på bara?

Dom sitter på juwelrampen jag fick till karet, och känns "mindre effektiva".

Ska väl piffa upp dom också framöver när jag ändå är i farten. Dock tror jag det blir svårt att få plats med måsvingar i den armaturen.

ramq:

Har du några ungefära siffror att visa jämförelsen med?

Min vilda gissning: 70% bättre ljus med juwels skräp, minst det dubbla med måsvinge?

Mattias:

Då kan jag iallafall vara säker på att Xenia kommer trivas någorlunda. Tänkte köra hälften blått hälften vitt, så det blir ungefär samma ljus.

Euphyllia verkar kunna vara lite känsliga för brown jelly och annat skräp, samt att vissa arter (vilka det nu är väntar jag fortfarande svar på) ska vara mindre lämpliga för nybörjare. Men men, vi får se vad som hamnar i baljan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq:

Har du några ungefära siffror att visa jämförelsen med?

Min vilda gissning: 70% bättre ljus med juwels skräp, minst det dubbla med måsvinge?

Jag tycker Stigigemlas artikel är klockren som jämförelse:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17273

EDIT: Jag hittade ett gammalt inlägg jag hade som besvarade powercompact frågan om reflektorer till just dessa. Mitt tips var att försöka sig på en avlång reflektor som skulle vara bättre på att reflektera ljuset nedåt med avlånga ljuskällor:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=193861&postcount=15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar man tackar.

Ska se om jag kan få tag i såna där reflektorer... annars får det bli vanliga måsvingar.

Åter till fiskarna.

Vilka fiskar (av dom som diskuterats/står på önskelistan) bör man ha i par, och vilka bör man inte ha flera av?

Vilka av dom är inte kompatibla med varandra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...