Gå till innehåll

Vitamin C


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

är det någon som vet något om tillsättning av C-vitamin till akvariet?, läste en del inlägg på reef central för en tid sedan där det spekulerades i att C vitamin skulle ge finare koraller och kanske påverka om bubble-tip anemoner bubblade. det var någon som skrev att de stoppade c-vitamin i sumpen men det var förstås något amerikansk märke.

osäker på om man vill stoppa ner något ifrån apoteket eller ica? c-vitaminen är säker ofarlig men tillsatserna i övrigt?

hursomhelst har någon provat eller läst mer om detta än jag?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm, fast marsvin t.ex kan inte!

Visst nä - de har en annan mutation än chimpanser och människor, som gör att vi inte tillverkar -vitamin.

Jag bara tänkte på en massa kvackare som försöker pränga på oss kattägare allsköns skit när man är på kattutställning eller läser kattidningar. C-vitaminer, "kattpratare", kattmedium och antagligen katthealing också. Jävla nötter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Visst nä - de har en annan mutation än chimpanser och människor, som gör att vi inte tillverkar -vitamin.

Jag bara tänkte på en massa kvackare som försöker pränga på oss kattägare allsköns skit när man är på kattutställning eller läser kattidningar. C-vitaminer, "kattpratare", kattmedium och antagligen katthealing också. Jävla nötter.

Du glömde taktilmassage för kattmagen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha fel här men jag har för mig att djur inte kan tillverka C-vitamin på egen hand utan måste ta upp det via kosten. Ungefär på samma sätt som att växter inte kan tillverka kolesterol.

Det är få djur som inte kan tillverka C-vitamin själv, det är olika mutationer som gjort att en del släkten saknar vissa enzymer som krävs för att omvandla glukos (druvsocker) till askorbinsyra (C- vitamin). Primärt är det vissa människoapor, fladdermöss, hamstrar, några fåglar och några fiskar som saknar denna förmåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är få djur som inte kan tillverka C-vitamin själv, det är olika mutationer som gjort att en del släkten saknar vissa enzymer som krävs för att omvandla glukos (druvsocker) till askorbinsyra (C- vitamin). Primärt är det vissa människoapor, fladdermöss, hamstrar, några fåglar och några fiskar som saknar denna förmåga.

Ok. Jag hade för mig att det sköttes av tarmbakerierna. Men, jag ger mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...