lindholm Postat 18 augusti 2008 Dela Postat 18 augusti 2008 Hejär det någon som vet något om tillsättning av C-vitamin till akvariet?, läste en del inlägg på reef central för en tid sedan där det spekulerades i att C vitamin skulle ge finare koraller och kanske påverka om bubble-tip anemoner bubblade. det var någon som skrev att de stoppade c-vitamin i sumpen men det var förstås något amerikansk märke.osäker på om man vill stoppa ner något ifrån apoteket eller ica? c-vitaminen är säker ofarlig men tillsatserna i övrigt?hursomhelst har någon provat eller läst mer om detta än jag?Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 18 augusti 2008 Dela Postat 18 augusti 2008 Vissa aminosyrotillsatser innehåller spårämnen och vitaminer.Frågan är om rena vitamintillsatser kan tas upp av koraller/anemoner utan transportörer.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 18 augusti 2008 Dela Postat 18 augusti 2008 Koraller kan säkerligen tillverka sitt eget C-vitamin bara de får ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lindholm Postat 19 augusti 2008 Författare Dela Postat 19 augusti 2008 Det var främst anemoner jag funderade över, den oklara frågan om varför vissa bubble tip anemoner bubblar och andra inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Anemoner kan ckså syntetisera eget C-vitamin. (även hundar och katter f ö - den som köper C-vitamintillskott till sina husdjur blir blåst) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Anemoner kan ckså syntetisera eget C-vitamin. (även hundar och katter f ö - den som köper C-vitamintillskott till sina husdjur blir blåst)Mmmm, fast marsvin t.ex kan inte! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 19 augusti 2008 Dela Postat 19 augusti 2008 Mmmm, fast marsvin t.ex kan inte!Visst nä - de har en annan mutation än chimpanser och människor, som gör att vi inte tillverkar -vitamin.Jag bara tänkte på en massa kvackare som försöker pränga på oss kattägare allsköns skit när man är på kattutställning eller läser kattidningar. C-vitaminer, "kattpratare", kattmedium och antagligen katthealing också. Jävla nötter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 12 juni 2009 Dela Postat 12 juni 2009 Tetra - PlecoWafer 250 ml Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 13 juni 2009 Dela Postat 13 juni 2009 Visst nä - de har en annan mutation än chimpanser och människor, som gör att vi inte tillverkar -vitamin.Jag bara tänkte på en massa kvackare som försöker pränga på oss kattägare allsköns skit när man är på kattutställning eller läser kattidningar. C-vitaminer, "kattpratare", kattmedium och antagligen katthealing också. Jävla nötter.Du glömde taktilmassage för kattmagen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 14 juni 2009 Dela Postat 14 juni 2009 Jag kan ha fel här men jag har för mig att djur inte kan tillverka C-vitamin på egen hand utan måste ta upp det via kosten. Ungefär på samma sätt som att växter inte kan tillverka kolesterol. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 14 juni 2009 Dela Postat 14 juni 2009 Jag kan ha fel här men jag har för mig att djur inte kan tillverka C-vitamin på egen hand utan måste ta upp det via kosten. Ungefär på samma sätt som att växter inte kan tillverka kolesterol.Det är få djur som inte kan tillverka C-vitamin själv, det är olika mutationer som gjort att en del släkten saknar vissa enzymer som krävs för att omvandla glukos (druvsocker) till askorbinsyra (C- vitamin). Primärt är det vissa människoapor, fladdermöss, hamstrar, några fåglar och några fiskar som saknar denna förmåga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 14 juni 2009 Dela Postat 14 juni 2009 Det är få djur som inte kan tillverka C-vitamin själv, det är olika mutationer som gjort att en del släkten saknar vissa enzymer som krävs för att omvandla glukos (druvsocker) till askorbinsyra (C- vitamin). Primärt är det vissa människoapor, fladdermöss, hamstrar, några fåglar och några fiskar som saknar denna förmåga.Ok. Jag hade för mig att det sköttes av tarmbakerierna. Men, jag ger mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.