Gå till innehåll

Junros 310L projekt


junros

Rekommenderade inlägg

Har läst runt här på forumet som så många andra, och har införskaffat ett 310 L ramakvarium med tillhörande aluminium bänk.

Akvariumet kommer att stå i mitt sovrum, så allt måste vara relativt tyst eller nerdämpat.

Har funderat på att köra med sump, men då finns det ett problem, bänken är för låg + mittstaget är ivägen för sumpen.

Bygga ny bänk?

Funderat på det, och vet inte om det blir av.

alternativt om man kan höja bef. bänk med alu. profil men vart finns det?

Skummare?

----------------------------------------------------------------------

Sumplöst:

Grotech HEA080 hur är det med den? hört att den är väldigt tyst, stämmer detta?

Skulle den göra sitt jobb?

----------------------------------------------------------------------

Med sump:

Vet inte men går det att skumma för MYCKET? är det dåligt att ha en betydligt mycket större skummare än L akvarie? (x3-? mer)

Belysning?

Är det lika bra att satsa på en Fauna Marin - ULTRA SOLARIS T5-armatur 6 x 39 W eller liknande på en gång?

Eller kan jag börja med nånting lite mindre + billigare?

Mer frågor kommer säkerligen på vägen, blir kluven av alla möjligheter som finns att bolla med.

Mvh / Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till guiden och en ny värld - saltvatten.

just med sump eller utan.. finns lösningar för båda alternativen.. det är lite vad du tycker och vill, har man sump så blir ju mycket teknik osynlig , dvs den är inte synlig i akvariet..

det gillar jag..

ang skummare, hea080 , så har jag hört att den är både tyst o bra..

skumma förmycket, det är nog ganska svårt.. har själv en skummare för 1500L , min balja

är på 600L vatten. inga problem där..

ang ditt val av belysning.. ser bra ut, en bra ramp med vettigt många rör direkt. detta val

gör att du kan testa dom flesta korallerna som du vill på lite sikt, du hade inte ångrat inköpet

om det nu blir en sådan.. du kanske letar vidare..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluprofiler och knutar finns bl.a. på Bauhaus och swedimport.se

Ang. belysningen, tänk så här: Lönar det sig att först köpa en belysning, och sedan köpa en till, eller köpa rätt från början?

Det ska ju självklart vara i relevans till vad som ska finnas i karet. Fiskar klarar sig med i stort sett vilken belysning som helst, de flesta mjukkoraller gör det också, men stenkoraller kan behöva lite mer kräm. Köp den belysningen som kommer passa för dina behov.

Kan tyvärr inte säga något om skummaren. Du SKA ha större skummare än vad den är rekommenderad till. Den rekommenderade volymen är på lågt belastat akvarie, dvs lite eller ingen fisk, koraller och lite andra invånare. Du bör ha en skummare som är specad till 600-1000l iaf.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till guiden och en ny värld - saltvatten.

just med sump eller utan.. finns lösningar för båda alternativen.. det är lite vad du tycker och vill, har man sump så blir ju mycket teknik osynlig , dvs den är inte synlig i akvariet..

det gillar jag..

ang skummare, hea080 , så har jag hört att den är både tyst o bra..

skumma förmycket, det är nog ganska svårt.. har själv en skummare för 1500L , min balja

är på 600L vatten. inga problem där..

ang ditt val av belysning.. ser bra ut, en bra ramp med vettigt många rör direkt. detta val

gör att du kan testa dom flesta korallerna som du vill på lite sikt, du hade inte ångrat inköpet

om det nu blir en sådan.. du kanske letar vidare..

mvh manne

Tackar =)

Jo man vill ju helst inte se tekniken, det blir sump bygge och annan skummare.

Kommer att ha karet i många år, och med tiden så vill jag nog testa det mesta.

Tänkte mest på om man tar bort "onödigt" mycket skit med en för stor skummare, kanske endel koraller som har nytta av viss skit mängd?

Bra, var lite osäker på antalet Watt, men det blir nog denna eller nånting likvärdigt då.

Räknar man mängden W per liter likadant med Mh som med lysrör?

Aluprofiler och knutar finns bl.a. på Bauhaus och swedimport.se

Ok, tackar, det blir en höjning utav bef. då, troligtvis mycket billigare än att bygga ny =)

Du SKA ha större skummare än vad den är rekommenderad till. Den rekommenderade volymen är på lågt belastat akvarie, dvs lite eller ingen fisk, koraller och lite andra invånare. Du bör ha en skummare som är specad till 600-1000l iaf.

Lycka till!

Tackar, då vet jag att det inte blir Hea 080 iallafall, synd för den verkar vara väldigt tyst.

Får leta vidare efter en större =)

jag ahr ett ungefär lika stort akvarium som du och kör med en deltec MCE600, dock kan jag inte påstå att min är tyst, men den är bra.

Jo den har jag också kikat på, men det verkar vara många som klagar på oljud ifrån den =/

Tack =)

//Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett likadant akvarium som du och jag kör FM 6x39W till den du lår inte bli missnöjd. Och som skummare kör jag deltec mce-600. Och som sagt den är inte ljudlös men fungerar kanon. Då jag inte har någon sump. Har ju lite av samma problem som dig alu bänken är för låg. Och det ångrar jag nu då jag nu.Men det får gå ett par år till jag får tag i en ny burk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har byggt ny bänk bilder kommer senare, inte riktigt klar men jag är mycket nöjd med den.

ca 80 hög.

har funderat väldigt noga på hur jag ska göra med sumpen och överriningen dit.

En overflow box är inte längre ett allternativ, vill minimera riskerna till det yttersta, (lägenhet 2 våningen)

skulle det här fungera, Negativt/positivt om det?

bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/9300/overflow

vattnet rinner över, åker in i röret och vidare ner.

kam ska på, orkade bara inte rita upp det =)

något annat man ska tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såsom det är ritat på bilden så kommer du få en hävert - måste finnas ett lufthål - eller allra bäst ett T-rör på utsidan med den ena delen (överdelen uppdragen ovanför vattenytan och öppen. om du vill ha en jämn ström av vatten. Annars så kommer du få en pulsering - vatten fylls på - hävert bildas - överinningskammaren töms till rörets lägsta nivå - vatten fylls på igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såsom det är ritat på bilden så kommer du få en hävert - måste finnas ett lufthål - eller allra bäst ett T-rör på utsidan med den ena delen (överdelen uppdragen ovanför vattenytan och öppen. om du vill ha en jämn ström av vatten. Annars så kommer du få en pulsering - vatten fylls på - hävert bildas - överinningskammaren töms till rörets lägsta nivå - vatten fylls på igen.

MVH Lasse

Vad jag förstått så är det ytavrinningen?

Det är smart att ha det som Lasse skriver någon sorts ventil som du kan reglera flödet med.

Men en hävert kan det väl inte bildas då han har ytavrinningskammare så när vattnet inte kommer över kammen så kan ju inget vatten rinna mer ner.

Däremot rekommenderar jag dig att göra som Lasse skriver på uppvattnet från sumpen där kan du få en hävert annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du limmar en överrinning i hörnet på karet och inte hela vägen ner i botten.

Dra ner röret lite till så att du når lite längre ner i ytavrinningen så slipper du sörpelljud, ska du borra karet?

Hur hade du tänkt lösa vattnets väg upp?

japp så var det tänkt, tänk vidare och det kommer att gå hela vägen ner till botten.

upp kommer vattnet via slang på andra sidan (andra sidan, icke borrat). =)

kommer inte längre att borra karet utan har slang som går över kanten och ner till en 5cm över ytan och suger häver ner vattnet.

om vattnet av någon anledning slutar att rinna ner till sumpen, så slås returpumpen av.

om returpumpen slutar fungera så ska sumpen kunna klara av x antal liter som det rinner ner innan avriningen bryts =)

på det viset så kommer det inte att bli översvämning om något fallerar.

Såsom det är ritat på bilden så kommer du få en hävert - måste finnas ett lufthål - eller allra bäst ett T-rör på utsidan med den ena delen (överdelen uppdragen ovanför vattenytan och öppen. om du vill ha en jämn ström av vatten. Annars så kommer du få en pulsering - vatten fylls på - hävert bildas - överinningskammaren töms till rörets lägsta nivå - vatten fylls på igen.

MVH Lasse

tackar =)

Vad jag förstått så är det ytavrinningen?

Det är smart att ha det som Lasse skriver någon sorts ventil som du kan reglera flödet med.

Men en hävert kan det väl inte bildas då han har ytavrinningskammare så när vattnet inte kommer över kammen så kan ju inget vatten rinna mer ner.

Däremot rekommenderar jag dig att göra som Lasse skriver på uppvattnet från sumpen där kan du få en hävert annars.

ja det är ytavriningen.

uppvattnet kommer att blåsa ut en liten bit över ytan så det är nog inga problem där =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har snickrat färdigt bänk och ytavrining, borrat karet och fixat sumpen.

Otroligt nöjd :ler:

(Bilder kommer när kameran finnes :) )

Håller på att ställa in ytavriningen men känns som om den aldrig vill bli bra =(

känns riktigt dumt...skulle gå smidigare med en membran ventil men dom är ju onödigt dyra..

finns det något bättre sätt att ställa in kranen på?

Är fortfarande i köpe stadiet (student) så detta projekt kommer att ta lång tid..:)

Mvh//Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spenderat ca en vecka redan med att ställa in ventilen :/

Är jag för petig kanske?, börjar skruva pytte lite, försiktigt varje gång jag ser att nivån har ändrats..

Jag förstår inte riktigt vad menar du med ventilen?

Om du har en pump som pumpar upp vattnet så borde nivån bli en viss höjd där du har limmat ytavrinningen.

Förklara lite mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bilder då =)

Kronologisk ordningsföljd: Helbild, skjutluckor, Sump, skydd för överriningen och närbild på skjutlucka.

Har en New-Jet 1700 som returpump, gammal t8 ramp som endast kommer att användas under bygget =)

Synpunkter? =)

Mvh//Chrille

post-3958-14468916264757_thumb.jpg

post-3958-14468916264991_thumb.jpg

post-3958-14468916265193_thumb.jpg

post-3958-14468916265391_thumb.jpg

post-3958-14468916265586_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt vad menar du med ventilen?

Om du har en pump som pumpar upp vattnet så borde nivån bli en viss höjd där du har limmat ytavrinningen.

Förklara lite mer!

Menar nivån i själva överriningskammaren, vill ha samma mängd ner till sumpen som jag pumpar upp, annars blir det väll översvämning i karet eller ett jäkla sörplande, men nu är den knäpptyst och jag har fått till det nu =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

jag förstår inte varför du ska hålla på att krångla med ventilen.. det är bara att ha den på fullt flöde.. det kan ju aldrig blir för mycket vatten i karet.. det vattnet som pumpen pumpar upp kommer ju att rinna ner igen. nivån kommer alltid att vara lika hög i karet hela tiden men det vattnet som dunnstar kommer att fattas i pumpfacket i sumpen... sätt på en T rör med en 90 böj på och en hatt med ett 3mm hål längst upp.. gör en durson alltså.. din ventil kommer ju att sättas igen av all skit.. kommer att väta djur och kalkalger i ventilen...

och sen skulle jag råda dig till att köra med PVC rör istället.. dina gröna plastslanger kommer att bli hårde av saltvattnt och sen spricka..

men ta det jag säger med en nypa salt.. jag håller också på att bygga kar och är ny på det ja me..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jo det fungerar naturligtvis bra med fullt ös på kranen, men då får jag allt äckligt sörplande om jag inte har en durso, för mig fungerar det här nu helt ljudlöst utan durso.

Självklart är det bara i returfacket som avdunstningen märks av, utryckte mig lite knasigt i början kanske, har hela tiden menat att det är nivån i överinningskammaren som jag har hittat en balans i =)

Det där med att dom gröna slangarna skulle spricka har jag hört förut, men förstår inte varför, original tillhör dom ett Eheim prof 2 ytterfilter som går att använda både till söt och saltvatten så själv tror jag att dom kommer att hålla lika bra som något annat.

Tackar och lycka till med ditt bygge, ser riktigt bra ut hansson =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket!!

en sak till.. du kör med sötvatten i karet nu väl? sötvatten och saltvatten har lite olika egenskaper.. kan hände att du får ställa om din kran ytligare..

hoppas att dina gröna slangar håller.. för det skulle ju vara ganska så lätt att ha slang iställer för pvc.. har mäskt att även slangar till sötvatten stelnar och blir hårda.. men det är efter ett par år..

sen såg ja att du hade nån järnskena till din lucka fram.. inte bra om det blir fukt och droppar ner i karet igen.. saltvatten gör så att saker rostar mycket fortare en vanligt..

vill bara komma med lite tips.. är lätt att ändra innan nått går fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågod =)

Jo det är söt i nu, hoppas att jag slipper det :P

hoppas/tror jag att det inte ska bli några problem, efter ett par år så ok visst det kan jag hålla med om, men det är lätt att byta isåfall =)

har tänkt mycket på skenorna, skulle vara underbart att kunna ha dom kvar (är så nöjd med dom) =) men inser att det blir svårt.

Finns det kanske någon färg man kan använda och så att säga skydda dom/vattnet ifrån tråkigheter?

Eller rent av dito i plast?

Tack

Mvh//Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grön slang blir hård men jag har inte varit med om att den spricker dock så är min slang bara 4år.

Jag skulle i varje fall rekomendera dig att sätta dit slangklämmor så att dom inte lossnar även om 20 liter vatten inte ser så mycket ut, är det mycket på golvet.

Det går ju alltid att fixa med pvc rör sen om du vill eller om du vill öka flödet genom sumpen.

Har du limmat av hela hörnet? Det skulle du väl inte göra på originalet eller hur?

Vad pumpar den pumpen du har installerat.

Ser riktigt snyggt ut tycker bra jobbat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, 4 år är rätt lång tid ändå =) jo, det är sant klämmor behövs. tack

Det blev hela hörnet pga av att det var enklast =) hum...

Om jag läser diagrammet korrekt så pumpar den upp ca 1000L/h med nuvarande lyfthöjd.

Tycker den är väldigt tyst efter att jag lagt en slangbit under den men kommer att ljudisolera hela bänken lite senare =)

Mvh//Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har nu äntligen startat upp mitt lilla hav =D

pga av ekonomiska skäl vart det tvunget att ta längre tid än nödvändigt kanske, men känner mig mycket mer påläst nu än innan =) så det var ju bara bra, har köpt mig 18kg levande sand och 30 Kg levande sten. skall låta det stå och puttra nu, och fortsätta läsa på =)

planerar att ha några få fiskar, räkor och såklart Koraller =)

kom gärna med era synpunkter =)

Lite bilder då:

post-3958-14468917238854_thumb.jpg

post-3958-14468917239097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...