wizz Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Som det ser ut just nu så mår inte mina koraller vidare bra.. Dom kanske har för dåligt med ljus ? Har på belysningen (MH) ca: 8timmar om dagen .. Kollade värden i burken. PH 7,7 håller på att buffrar upp KH 7 håller på att buffrar upp Saltvärder 1,027Ntirit 0,3mg/lFosfat 0,03Calcium och magnesium har jag ingen koll på ännu .. Som synes så ser inte fraggarna ut att må bra ( dålig kamera) men min större i bild 2 ser ut att ha drabbats med.. Här fäljer lite bilder på andra koraller som mår fint i burken.. Även lite fiskar på dessa bilder.. Så någon som kan säga vad jag skall göra ?? skall jag ta ur fraggarna och lägga dom i en burk eller kasta dom ? eller finns det en chans att dom klar upp det ? Villrådig och behöver snabb hjälp... Citera
saltbjörkan Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Såg att dina kalkalger var helt vita på pumpen hur ser dina andra vattenvärden ut som tex Ca,Mg,strotium mmljuset borde ine vara för lite hur stark Mh har du?Är det bara stenkoraller som dör?fraggana ser inte helt döda ut så släng dom inte!!!lyckatill../Marcus Citera
Goranius Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Det absolut troligaste är att du alldeles för låga värden på Ca & Mg samt tillsats ämnen som strontium etc.Ett tecken på lågt CA är att kalkalgerna dör.Köp tester och kolla omedelbart fortfarande finns tid att rädda gör det idag!!! Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 Ok.. har ingen chans att köpa tester idag .. tyvärr så får det vänta en dag till eller möjligen 2.. Hoppas det klarar sig.. Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 Såg att dina kalkalger var helt vita på pumpen hur ser dina andra vattenvärden ut som tex Ca,Mg,strotium mmljuset borde ine vara för lite hur stark Mh har du?Är det bara stenkoraller som dör?fraggana ser inte helt döda ut så släng dom inte!!!lyckatill../MarcusJa det är endast stenkorallerna som är drabbade.. Citera
Manks Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 om det nu är dessa tillsatser som saknas kanske det ssnabbaste är att fixa till ett vattenbyte, lär ju inte försämra överlevnaden i alla fall Jag menar, i väntan på att affärer öppnar och du kan köpa test. Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 Vad behöver jag för att öka på eventuellt calcium och magnesium ??Och vilka tester behöver jag för att mäta dessa värden..Tror du ett vatten byte skulle hjälpa och hur mycket skall jag byta ut ?? karet är på 250L Citera
saltbjörkan Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Vad behöver jag för att öka på eventuellt calcium och magnesium ??Och vilka tester behöver jag för att mäta dessa värden..Tror du ett vatten byte skulle hjälpa och hur mycket skall jag byta ut ?? karet är på 250Ljag hadde bytat 40l i dag och 40l i morgon Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 Ok.. skall fixa det.. byter ut 40 liter i kväll och 40 liter i morgon... så får vi se vad som händer. Citera
Doris Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Sänk salthalten till 1.025 kan vara en anledning till brända koraller. Citera
Wiking Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Har inte du ett ganska nystartat akvarium? Om så är fallet så bör inte vattenbyten vara lösningen på detta. Innan du gör något bör du veta alla värden såsom PH, fosfat, nitrat, nitrit, Mg, Ca och KH, icke att glömma salthalten. Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 Ok.. skall kolla men tror inte de är på grund av salthalten.. All annat mår fint i karet.. Citera
jontebgood22 Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Har du kollat att saltmätaren verkligen mäter rätt..jag har varit med om detta... och jag berätta att det var en hel del det inte märktes på medans andra mådde skit... allt beror ju på hur tålig den individen och arten du har är... så gå inte på att allt annat mår bra.. kolla ch dubbel kolla... lycka till jag håller tummarna för dig Micke Citera
wizz Postat 30 augusti 2008 Författare Postat 30 augusti 2008 nitrat, Mg, Ca, är det enda jag inte kollat har inga tester hema för det utan skall försöka få fatt på det i morgon.. SKaret har varit i rullning hos mig sedan ca: 1 månad tillbaks. Men gick ungefär 6 månader hos förra ägaren och jag drog med allt vatten vid köpet samtidigt bytte jag ut ca: 30 liter då jag startade igång. sedan dess har jag inte bytt vatten bara kollat värden.. och dom jag kollat ser ok ut utom KH, PH som jag nu buffrar upp i karet sakta och säkert.. Jag bytte 30 liter idag och kollar av tester i morgon .. var ju dags ändå för ett byte... Återkommer i morgon med mer besked.. Citera
stigigemla Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Har kH sjunkit har du antagligen för lågt Ca också.Har pH sjunkit så mycket har du antagligen alldeles för högt nitratvärde.De brukar hänga ihop. Citera
barneth Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Man undrar vad som hände, hur det gick! Citera
wizz Postat 9 september 2008 Författare Postat 9 september 2008 Kolla min blogg där rapporterar jag och jag håller på som bäst med att få fason på det hela... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.