Gå till innehåll

Natriumkarbonat (målarsoda) för att höja pH


Gierth

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla,

Jag tycker mig ha rätt bra vattenvärden förutom pH som alltid ligger på ca. 7,8-7,9 med Saliferts test. kH har jag så det räcker, det ligger stabilt på 10 och Ca ligger på 440. Har tidigare nästan haft för högt kH på ca 12.

För nära ett år sedan vet jag att Stig rådde mig att byta ut del av Natriumbikarbinatet i Ballinglösningen mot Natriumkarbonat (heter väl också målarsoda).

Min fråga är nu hur försiktig man måste vara med detta för det är ju rätt starka grejor. Någon som vet på ett ungefär hur mkt man borde ta för att höja 0,1 pH till att börja med i min burk som är 400 liter? Doserar 140 ml av vardera ballinglösningen dagligen (uppdelat på 6 gånger per dag med en Grotechdoserare). Finns andra nackdelar med denna metod?

Jag vill altså inte höja kH mer, bara pH och då till ett slutvärde på ca. 8,2.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gierth,

Om du bara vill höja pH och inte KH, så ska du nog använda andra metoder. Både natriumkarbonat och natriumbikarbonat höjer KH, men inte nödvändigtvis pH direkt. Natriumkarbonat är i detta avseende dubbelt så effektivt som natriumbikarbonat.

Enklast att höja pH är nog kalkvatten via en kalkvattenmixer (dvs kalciumhydroxid löst i osmosvatten). Om du bara gör detta tillfälligt som en engångsinsats kan du använda "droppmetoden". Häll lösningen i en plastpåse och häng upp plastpåsen ovanför karet. Sedan sticker du hål på plastpåsen med en nål så att lösningen droppar ned i karet. Kalkvatten har ett mycket högt pH, så det kan vara farligt att hälla i stora mängder samtidigt.

Ditt problem med lågt pH kan också bero på för mycket koldioxid i vattnet. Typiskt sett man man råka ut för detta om man har dålig ventilation i huset. En lösning kan vara att dra en luftslang från luftintaget på skummaren genom ett ventilationsgaller på huset/lägenheten och på så sätt suga in utomhusluft.

Sist men inte minst kan ju ditt pH-test visa fel också. Testa gärna ditt test mot någon som har en elektronisk (och nykalibrerad) pH-mätare.

Du hittar bra artiklar om den bakomliggande teorin på http://www.advancedaquarist.com/issues/may2002/chem.htm i kapitlet "The Mathematical Relationship Between Carbonate Alkalinity and pH"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumkarbonat höjer pH. Den buffer man använde för i tiden innehöll 30% karbonat och resten bikarbonat om jag kommer ihåg rätt och höjde pH till 8,4. Jag tycker det är en enklare och mer driftsäker metod än kalkvatten. Men använder man enbart karbonat är det risk att man höjer pH för högt.

Jag personligen skulle hellre köra natriumkarbonat i doserpump än att använda kalkmixer. Efter vad jag förstår beckar de ofta ihop.

Först skulle jag kolla pH- testen en extra gång.

Sedan skulle jag kolla nitratvärdet också en extra gång. Enligt min erfarenhet brukar lågt pH gå ihop med högt nitratvärde. PH sjunker inte av sig själv. Någon anledning måste finnas och finner du den är du av med problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, ledsen om jag stökade till det. Självklart finns det en direkt koppling mellan KH och pH-värde, dvs pH borde öka med ökad tillsats av natriumkarbonat. Men är inte risken att KH dessutom skjuter iväg med ökad inblandning av natriumkarbonat? Jag förstod det som att Gierth inte ville höja KH mer än dagens nivå.

Som extra inspiration pushar jag för perspektivet med koldioxidhalten. Jag har själv haft erfarenhet av problemet med för taskig luftväxling och därmed för hög koldioxidhalt. Jag citerar artikeln i länken ovan "Aquarists that experience chronic low pH despite adequate alkalinity and aeration may do so because their homes have such elevated levels of carbon dioxide. Many of these aquarists have found that the pH of their tanks rises substantially by simply leaving a window near the tank open to permit better exchange with exterior, "normal" air."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade med målar-soda några dagar och

det slutade med katastrof (ett dussintal SPS dog),

trots att jag bara provade med bråkdelar av den dos

som karet skulle ha varje dag för att höja PH.

Min "Målarsoda" hade bara 99 % renhetsgrad av Natriumkarbonat.

Jag misstänker att denna soda innehöll för mycket "skit",

så man ska nog köpa Natriumkarbonat på Apoteket

eller i en kemi-butik och inte i målaraffären.

Efter denna test, så vågar jag inte prova med målarsoda igen.

Efter denna test, så gick jag tillbaka till kalk-mixern igen

även om den är dyrare att hålla i drift.

Hej på er alla,

Jag tycker mig ha rätt bra vattenvärden förutom pH som alltid ligger på ca. 7,8-7,9 med Saliferts test. kH har jag så det räcker, det ligger stabilt på 10 och Ca ligger på 440. Har tidigare nästan haft för högt kH på ca 12.

För nära ett år sedan vet jag att Stig rådde mig att byta ut del av Natriumbikarbinatet i Ballinglösningen mot Natriumkarbonat (heter väl också målarsoda).

Min fråga är nu hur försiktig man måste vara med detta för det är ju rätt starka grejor. Någon som vet på ett ungefär hur mkt man borde ta för att höja 0,1 pH till att börja med i min burk som är 400 liter? Doserar 140 ml av vardera ballinglösningen dagligen (uppdelat på 6 gånger per dag med en Grotechdoserare). Finns andra nackdelar med denna metod?

Jag vill altså inte höja kH mer, bara pH och då till ett slutvärde på ca. 8,2.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade med målar-soda några dagar och

det slutade med katastrof (ett dussintal SPS dog),

trots att jag bara provade med bråkdelar av den dos

som karet skulle ha varje dag för att höja PH.

Min "Målarsoda" hade bara 99 % renhetsgrad av Natriumkarbonat.

Jag misstänker att denna soda innehöll för mycket "skit",

så man ska nog köpa Natriumkarbonat på Apoteket

eller i en kemi-butik och inte i målaraffären.

Efter denna test, så vågar jag inte prova med målarsoda igen.

Efter denna test, så gick jag tillbaka till kalk-mixern igen

även om den är dyrare att hålla i drift.

Jag köper Resulut kristallsoda innehåller 100% natriumkarbonat.

Det kostar runt 100:- i färghandeln.

5 delar natriumbikarbonat + 1 del natriumkarbonat ger ett bra blandningsförhållande.

Givetvis får man aldrig vräka i kemikalier utan ta en matsked och mät pH därefter.

I mitt Tropheus akvarium buffrar jag endast i samband med vattenbyte om det behövs.

Kanske är det bästa buffra i samband med vattenbyte även när det gäller saltvatten

Jag har en pH mätare och det är ju lättare att ha koll på det viset så man aldrig riskerar pH svackor då man kan glo på den så ofta man orkar!

post-1393-14468915974871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper med glädje vanlig triplebuffer i en saltbutik. Billigt och riskfritt.

Sen håller jag med Wiking, kalkvatten/kalkwasser/limewater är jättekul om man orkar. Det måste binda gulämnen på nått sätt för vattnet blir "osynligt". Tyvärr är det lite klafsigt att hålla på med och inte helt ofarligt om man får det på sig heller gissar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla vänner för alla goda råd - va skulle man göra utan detta brödraskap!

Väcker dock en del frågor hos mig:

  • Calle mfl: Menar ni att kalkvatten inte höjer kH? Eller åtminstonde mindre än natriumkarbonat? Efter att du å jag Calle snackat om kalkvatten på din intressanta träff lästa jag lite här på guiden i "Vattenkemi för dummies" - där fick jag intrycket av att kalkvatten höjer kH mer än natriumkarbonat???
  • Kolla min pH test - YES, det ska jag göra. Någon som har tips på en prisvärd pH-probe/elektronisk mätare?
  • Stig mfl: Kan jag altså byta lite av bikarbonaten i ballinglösningen mot karbonat och köra det som vanligt med doserpumpen? (men bäst är kanske att testa manuellt först + mäta efter)
  • Uffe: Dina experiment med målarsoda låter läskigt, får mig att tveka. Men visst, kan ha varit renheten... Bäst köpa på apoteket i så fall.
  • Kjell: När du har kört din 5:1 blandning så steg väl även kH mycket, eller...?

Ja, här står man då som åsnan mellan kalkvatten och målarsoda. Inte lätt det här! Målarsoda låter ju enklare, speciellt om jag kan ha det i ballinglösningen, men kanske farligare. Den positiva bieffekten med kalkvatten som Ove nämner; att vattnet blir klart, låter ju trevligt.

Å så var det vädringen. Har ett fönster som står i vädringsmode 1 m från karet (utom på kalla vintern), men kan ju ändå va så att familjen andas för mycket vid TV-soffan. Ska fråga om de kan låta bli det :-). Sämt å sido, ska gräva fram en slang å hiva ut från skummaren ut i naturen så får vi se...

Ok, orkar ni med mina följdfrågor ovan så är jag spänd på svaren.

Tack Bröder (var ä syrrorna?)

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla vänner för alla goda råd - va skulle man göra utan detta brödraskap!

Kjell: När du har kört din 5:1 blandning så steg väl även kH mycket, eller...?

Det kan jag inte svara på hur mkt. kH stiger då jag aldrig mätt detta i samband med en tillsättning.

Jag har bara en blandning i reserv om något oförutsett skulle inträffa med sjunkande pH då främst till mina Tropheusar.

Kör också med kalkvatten till saltvattnet som min nivåreglerare fyller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren grabbar!

Körde ut en slang från skummaren ut i naturen i går kväll. Tyckte mig inte finna högre pH i morse, men däremot skummade skummaren dåligt. KAn bero på att slangen var väl tunn och lång, vilket väl blev som en "propp i hålet". Ska testa med en slang som är grövre och passar bättre (är en Tunze skummare).

Sedan lutar det åt att testa karbonat i ballinglösningen om inte slangtricket funkar. Lutar... blev ju en skämt, ja lut (och inte syra)...

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu köpt bättre, grövre, slang så ska nu börja med att testa "skumarluftning" ett par dagar. Köpte även Resolut 100% natriumkarbonat som Kjell rekomenderade så har jag det på lut (aj dåligt skämt igen) ifall luftningen inte funkar.

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...