Gå till innehåll

Ledljus


Losenborg

Rekommenderade inlägg

En släkting till mig har tagit hem en som jag tycker väldigt bra lysramp, den är 1 meter lång och tar nästan ingen ström. Jag kör 2 st på en ledljus transing som jag köpt på Clas Olsson för en hundra lapp den ger 34 W. Den blir inte varm, men ger otroligt mycket ljus. Jag tror även att den finns med blått ljus, jag såg den med grönt så jag tror att den finns med olika färger. Min släkting har en reklamfirma och jag tror att han har ensam försäljningen i Sverige.Jag tycker den är toppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är inte saltsverige mogna för LED ännu.

Det är väl snarare att LED inte är tillräckligt bra fjong i än så länge?

Tillräckligt bra ljus kommer, tekniken är dock relativt ny, och med tanke på vilka hysteriska mängder ljus vissa koraller verkar vilja ha så...

Vilka koraller har du klarat under den med vilket resultat? Jämför t ex tillväxt med den under T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl snarare att LED inte är tillräckligt bra fjong i än så länge?

Tillräckligt bra ljus kommer, tekniken är dock relativt ny, och med tanke på vilka hysteriska mängder ljus vissa koraller verkar vilja ha så...

Vilka koraller har du klarat under den med vilket resultat? Jämför t ex tillväxt med den under T5.

Jag gjorde min ramp för mjukkoraller, kolonianemoner, skivanemoner, det var aldrig mening att jag skulle ha stenkoraller och absolut inte acropora men passade på att testa lite i alla fall och en acroporafragg klarde sig bra men växte inte speciellt bra, den andra acroporan levde länge men till slut blev den sämre, montipora och euphyllior klarade sig utmärkt och trivdes. tror nog att om jag lade på 3-4 LED rör till så skulle det göra stor skillnad. Min ramp är utmärkt för de som inte är jätteintresserad av sps'er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde min ramp för mjukkoraller, kolonianemoner, skivanemoner, det var aldrig mening att jag skulle ha stenkoraller och absolut inte acropora men passade på att testa lite i alla fall och en acroporafragg klarde sig bra men växte inte speciellt bra, den andra acroporan levde länge men till slut blev den sämre, montipora och euphyllior klarade sig utmärkt och trivdes. tror nog att om jag lade på 3-4 LED rör till så skulle det göra stor skillnad. Min ramp är utmärkt för de som inte är jätteintresserad av sps'er.

Såpass ändå? Det är helt klart värt en del då.

Tyvärr verkar väl de flesta spstokiga, så jag förstår om inte LED slår igenom... än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hELT KLART ÄR VÄL ATT MAN MÅSTE HITTA EN LJUSKÄLLA SOM INTE KOSTAR SKORTAN ATT ANVÄNDA, OM DÅ LED LJUSET KUNDE BLI DEN KÄLLAN SÅ ÄR DET JU BRA, MEN VI ÄR VÄL EN ALDELENS FÖR LITEN GRUPP SOM BEHÖVER SÅ MYCKET LJUS SOM VI BEHÖVER TILL VÅRA KAR.jAG TROR DOCK ATT OM VI LETAR OCH HJÄLPS ÅT ATT FÖRSÖKA FINNA EN ERSÄTTARE TILL MH SÅ KANSKE VI HITTAR DET VI VILL HA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så sant Sten, men jag tror inte du inser vem det är som ger det intrycket. Utryck som "Inte kasta spjut i radhus" "Kasta sten i glashus" osv kommer för mig.

Din belysning var säkert helt rätt för de pengarna du fick betala, vad vet jag. Men det finns redan grejer framtagna med tanke på våra behov. Det du har är en detalj avsedd för att ersätta vanliga varmvita takljus, och inte speciellt lämpade för akvarium. Men så länge du trivs med ljuset är det inget problem för vår del.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...