Gå till innehåll

bubblor i silikonet


jupiter

Rekommenderade inlägg

hejsan.

det blev lite galet när vi limmade mitt nya akvarium och fick luftbubblor i silikonet mellan glasen.

pratat med olika akvarielimmare och dom säger olika nån säger att toppningen håller ihop akvariet nån säger att det absolut inte går ut måste skära ner det och göra om det! vad gör jag det är ju ett h vetes jobb att få rent allt för en ny limmning ju.

provat att trycka in limm i det under ifrån men visst på några ställen gick det men långt ifrån överallt.

post-2384-1446891597823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte be någon riktig akvarielimmare som vet vad de håller på med limma akvariet åt dig? Själva akvariet är ju en av de billigaste sakerna i den här hobbyn. Om jag vore du skulle jag inte vilja hamna i en diskussion om din hemmalimning är yrkesmannamässigt utförd vid en eventuell läcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kanske för gnällig, men jag tycker även det ser ut som om spalten mellan 2 av glasen är för liten. (Vilket spalt. Glasen ser närmast ut att ligga mot varandra.)

On topic. Det är mellan olika ytor som silikonet håller ihop saker. Silikon är helt värdelöst till allt annat än linjära dragkrafter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett flertal metoder man limmar akvarier med och det finns säkert lika många åsikter. Själv kan jag tycka att det här fenomenet kan uppstå ändå, fastän man vidtagit åtgärder vid limning med hjälp av tandpetar och annat. Främst handlar det om att vara stadig på hand och försöka "vinkla" upp skivan upp till 90 grader stående och sedan fixera under härdning. Märker man att man gjort något galet, ta upp skivan och lägg på en ny sträng och gör om proceduren - ta inte loss skivan utan att dra om en ny sträng.

Det är sent påkommet just nu i det här skedet. Jag hade nog funderat både en och två gånger över att göra om det.

Alldeles oavsett får glaset inte ligga dikt mot varandras ytor. Detta gör att glaset pressas motvarandra utan någon rörelsemån och stresspunkter kan göra att glaset spricker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktum var att glasmästaren som vanligtvis skär glaset själv med ett mkt bra resultat inte gjorde detta själv utan beställde glaset färdig skärt så snitten blev liksom inte raka så det var därför det blev som det blev tror jag.

och som björn skriver det är nästan ingen spalt när jag vände på karet så låt det lite med så det är nog så att jag får skära ner det.

killen som limmade akvariet är van att bygga akvarium så det var nog bara oturen som var framme.

ja det får bli rakblad och t sprit i helgen :)

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu baxar jag den här tråden lite..

mitt akvarium läcker lite längst upp, och köpte lite silikon för å fixa det, men det har inte hjälpt något.. tror ni det berodde på kasst silikon lr för fuktigt lr inte tillräckligt rent?

det var detta silikon jag använde http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21075590 och det står att det ska funka både för sött å salt

anledningen till att jag tror att det var för fuktigt e att jag inte tömde akvariet, utan bara lite (ca 5-8 cm) så ytan inte hade någon kontakt med vatten, och jag lät det härda i två dagar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga på mer silikon på en redan torr limning är inte att föredra, då det alltid ligger en film emellan de två lager silikon man får. Det finns undervattens-silikonen som kan vara bättre lämpat här kanske, men det kostar oftast rätt så mycket. Det går också att lägga på lite silikon på utsidan, om man kan ta det estetiska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga på mer silikon på en redan torr limning är inte att föredra, då det alltid ligger en film emellan de två lager silikon man får. Det finns undervattens-silikonen som kan vara bättre lämpat här kanske, men det kostar oftast rätt så mycket. Det går också att lägga på lite silikon på utsidan, om man kan ta det estetiska.

jag la på utsidan oxå -.-

joo har sett såna.. brukar ligga runt 300..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som hittat i den här hobbyn. Ungefär vad du får pynta för en clown ^^

joo vet, me eftersom jag hade sånt akvariesilikon hemma så testade jag först me det, å skrev här ba för å höra om nån haft samma problem/testat innan mig å kunde ge tips.. me jag får väl köpa nåt sånt silikon då :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...