Gå till innehåll

Är det ok att lägga CO2 tuben horisontellt ?


Magnus_Petersson

Rekommenderade inlägg

Mja... Sanningen är väl att du får prova. Det bör fungera, så länge du inte ska ha ut gas fort. Då fryser det, vilket har en negativ påverkan på magnetventiler osv. Finns folk som utan bekymmer kör med gamla brandsläckare med stiga röret kvar. Sen brukar det diskuteras huruvida det är lämpligt eller inte...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uh, lågt gastryck? Före eller efter magnetventil, nålventil, osv? Före magnetventilen är ju trycket 60+ bar fram tills tuben är tom. Lämpligtvis har man nålventilen direkt efter magnetventilen, om man har en magnetventil, och efter den är trycket genast mycket lägre. Det är här problemet ligger. Nålventilen kyls när gasen expanderar, och ju högre gasflöde, desto mer kyls den. Det kan få till följd att man fryser magnetventilen. Det finns klart en lätt lösning, sätt nålventilen på en bit slang så den inte kan frysa magnetventilen, men då får man flytande CO2 från magnetventilen till nålventilen vilket ger inexakta frånslag om man kör på automatik. Antagligen en skitsak i sammanhanget. (Inte helt säker på om nålventilen behöver justeras när man passerar halva nivån i flaskan och man går från vätska till gas, men det förefaller sannolikt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Min co2 gastub är avsedd för kalkreaktor så den saknar troligen stigarrör. Tryckregulatron sitter moterad direkt på tuben och är av den typ med nålventil som avbildas på bilden. Efter nålventilen skall det vara ett tryck på mellan 2 och 3 bar. En magnetventil kommer sedan vara monterad ca 1 meter slang efter nålventilen. Tryckregulator och magnetvetil är standardkomponenter för bruk till Kalkeraktorer för saltvattensakvarium och används på detta sätt av de flesta saltvattensakavrister, men då med tuben stående vertikalt. Jag har inte hört talas om att någon har tuben liggande horisontellt. Gasflödet genom nålventil och magnetventil borde vara ganska lågt (några bubblor per sekund) så risken för frysning borde vara noll. Jag tror frågan är om nålventilen kommer utsättas för flytande co2 och om den tar skada av det ?

post-2033-14468916020918_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uh, lågt gastryck? Före eller efter magnetventil, nålventil, osv? Före magnetventilen är ju trycket 60+ bar fram tills tuben är tom. Lämpligtvis har man nålventilen direkt efter magnetventilen, om man har en magnetventil, och efter den är trycket genast mycket lägre.

F'låt, jag var tydligen trött igår. Jag menar naturligtvis lågt gasflöde.

Magnetventilen sitter efter tryckregulatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker. Det enda problemet jag ser är väll om när magnetventilen stänger du får en tryckuppbyggnad efter regulatorn/före magnetventilen. Inte säker på hur Co2 uppför sig, men jag tror att logiken dikterar att en nålventil låter båda sidorna tryckutjämna så att man får 60+ bar på båda sidorna? (kanske inte spelar någon roll, beror ju åter igen på avståndet mellan nålventil och magnetbrytare)

Men såvitt jag vet är inte Co2 speciellt corrosivt på vår utrustning så grejerna borde inte ta skada av det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...