Gå till innehåll

går det att ha i samma


Micke.T

Rekommenderade inlägg

jag har 2st clown fiskar mins inte namnet på dom, men vet att vissa sagt att dom kan va lite elaka. kan jag köpa 2st clowner av en annan sort utan problem eller det är helt kört.lägger en bild på dom jag har så kanske det underlättar att ge mig ett bra svar....hihihi

post-3998-14468916019758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 2 sorters clowner i mitt kar och de brydde sig inte om varandra för mina små höll sitt revir en bra bit från de stora. Jag är dock inte så säker på att det kommer funka med 4 st av samma sort heller då de kan vara aggresiva mot varandra ändå. Jag har 3 st själv nu och de är A ocellaris.

Jag tror inte du med säkerhet kan identifera vilken sort du har men det. Dock kan du kolla på lite bilder här http://se.reeflex.net/kategorie/1.html. Att det är svårt att se skillnad på dem beror på att teckningen kan variera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sedan längre tid 2 st saddleback clownfish (http://se.reeflex.net/tiere/1732_Amphiprion_ephippium.htm). Jag har försökt en gång att introducera ett litet par av ocellaris clownfiskar i en annan anemon i karet, men det gick inte alls bra. Mina två större clownfiskar var alldeles för elaka och hetsade ihjäl de två mindre, trots att de hade var sin anemon i ett 425-liters kar.

Men det står också mycket riktigt i Reeflex att detta är en aggressiv art som är mycket revirkänslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma kombination som Calle även om jag en kort tag hade 4 st A ocellaris som sedan blev 3 st. Jag hade först 2 st ocellaris för att sedan introducera 2 st A ephippium och 2 st nya A ocellaris. Jag var tveksam då att det skulle fungera men var aldrig några problem dem emellan. Dock är A ephippium mycket aggresiva och högg på mina händer om de kom in i deras revis och hade de lekt så högg de mina händer oavsett vart i karet de var.

Tror att det är svårt att ha kombinationer av clowner om man inte har mycket stora kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st A ocellaris och 2 st A perideraion i mitt kar. Det går men ocellarisarna får lov att leva lite i marginalen av burken. Kommer dom för nära anemonen som A perideraion bor i så blir dom attackerade.

Om jag visste hur det skulle bli när jag skaffade det andra paret, A perideraion så är jag tveksam om jag skulle göra det igen. jag skulle inte försöka i en mycket mindre burk än min (580l)

Anledningen till att jag har två par är att jag köpte en anemon till ocellarisarna men dom brydde sig inte om den. Då köpte jag de två andra clownerna till anemonen och det blev förstås slagsmål om den. A perideraion var starkare och har sedan dess bott i anemonen. A ocellaris bor lite till och från i en Euphyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har A clarkii som enligt vissa är samma som A sabae och enligt bilden stämmer väl överens med båda arterna.

Mina clarkii är mycket aggresiva (något mindre nu när honan blivit ensam) och jag skulle inte rekomendera en till art vilket inte heller experterna rekomenderar.

Om du vill ha fler av samma art se till att de nya ej är könsmogna (ie små) då dessa byter kön vid behov och en ensamgående könsmogen såsmåningom byter till hona. utvecklingen går omogen>hane>hona och är ej reversibel, dvs två honor kommer slåss till en lämnar reviret vilket är svårt i ett normalt akvarium. fler hanar är helt ok och om honan dör kommer hanarna slåss tills de vet vem som är boss och den blir ny hona (känner vi igen det här hemifrån?).

Två olika arter kommer få varsin hona och beroende på agressivitet på raserna kan det gå eller inte, eventuellt kan andra fiskar i akvariet påverka tex annan bossig fisk minskar clownens revir så att det finns plats för två revir men det är inget som säger att dessa revir är permanenta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...