Gå till innehåll

fuktskador


Volitans

Rekommenderade inlägg

När den relativa luftfuktigheten överstiger 70% börjar mögel att trivas rätt bra. Så en bättre ventilation för att få bort den fuktiga luften är nog att rekommendera.

Men det är nog bra att kallibrera hygrometern. Om det är en hårhygrometer kan du fukta en handduk och linda in hela hygrometern. Efter 10 minuter ska den stå på 100%. Gör den inte det får du vrida på inställingsskruven så att visaren står på 100%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gula fläckar på tapeten över / bakom akvariet. Det gula härleder jag till att tidigare inehavare av lägenheten varit rökare, och fläckarnas uppkomst till fukt från akvariet.

B!

kan ha med blekning pga reflekterat ljus att göra också, tobaksbeläggning kanske funkar som "solskyddkräm"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med fukt är något som jag också funderar mycket på. Har ett 70-talshus med självdrag, så det är i stort sett obefintlig ventilation på sommaren då det är som mest fukt i luften. Har sedan flera år en luftavfuktare som jag kör på den kalla delen av året (den ger värme ). På sommaren kör jag med luft/luft värmepumpen på dry/kyla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande tobak och fläckar så kan man beskriva det lättast med att tobaksröken lägger sig som ett "fett" som absorberas av exempelvis tapeter, trä och annat. Vad som händer t.ex när du målar ett tak är att successivt kommer gula fläckar fram ur det annars så fina vita taket.

Jag har haft förmånen att fått prata med en målare kring problemet då vi flyttade in i lägenheten vi hade innan vi skaffade villa. Där hade ett pensionerat par bott i 32år och båda var kedjerökare. Allt behöver saneras/bytas ut.

Först behandlades hela lägenheten med avjoniseringsanläggning, sedan bytte dom alla plastmattor i alla rum, bytte alla tapeter, målade alla trädetaljer och målade alla tak med speciell "inkapslande" takfärg. Det enda som förblev orört var den lackade ekparketten i vardagsrummet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...