maca Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 Tja,Funderar på att bygga ett filter, och har tittat lite på avloppsrör i 75 alt 110mm som det finns renslock till, är det någon som vet om gummipackningen som sitter i muffar/skarvar är skadlig för akvariet eller är det bara till att riva ur dessa och försöka limma? Det går väll inte att limma dessa rör med tangit, finns det något annat lim som går att använda som är safe? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 Tror det är samma typ av pvc som vi använder. Åtminstone den gråa. Jag hade provat! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 Jo det är den gråa jag planerar att använda, blir väll till att testa imorgon om det fungerar eller inte, kanske kan sandpappra lite för att få en bättre fästyta för tangiten.Vågar man använda packningen i renslocket? det vore ju smidigt för att kunna öppna det hela :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 Dom håller ju tätt i huset! Men dom är inte trycksatta som våra rör är...Ska du ha ett filter som det inte är övertryck i hade jag provat med gummitätning. Smart lösning när man ska göra rent det=) Jag tror Ländström byggde skummare av ett grått avloppsrör. -Dvs limmade.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 ok låter lovande, testar nog med att limma i första hand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jupiter Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 tänk på att det finns 2 olika rör finns både i pp och pvc, röret i pp finns det inget limm som är helt säkert det enda är att ultraljudsvetsa det. pvc finns i flera varianter som pvc-x där x kan var olika värden vad dom står för har tillverkarna förklaring på.Kan vara uv skydd, mögelskydd, m.m så det gäller att veta vad som är vad där.mvh Peter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 De gråa avloppsrör som säljs där jag arbetar och hos konkurrenten är mögelskyddade, dvs inget för akvariebruk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 ok, det var tvärtemot vad jag hört tidigare, då var det dom oranga som var mögelskyddade. vill dessutom minnas att jag sett vanliga gråa avloppsrör användas i akvariesammanhang tidigare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 Jaa, jag håller nog med dej, maca.Dom brandgula e väl dom man gräver ner mm...gråa går genom väggar o tak.Men va f**n vet jag...mögelskyddade grejer ska vi inte ha iaf! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 11 september 2008 Författare Dela Postat 11 september 2008 Nä det verkar ju inte så lovande , jag vill ju inte ta död på hela akvariet för att jag labbar med billiga plaströr... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 PVC-U står det på de rör som normalt används i dessa sammanhang. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 september 2008 Dela Postat 11 september 2008 greger det saknas nåt över din avatar:) sorry ot: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 12 september 2008 Författare Dela Postat 12 september 2008 ok, skall se om jag kan hitta några PVC-U märkta rör Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 12 september 2008 Författare Dela Postat 12 september 2008 avloppsrören verkar finnas dels i PP och dels i PVC. Innehåller båda antimögel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 kolla på http://www.aqua-line.se/industri/industri1.htm där kan du beställa via email och förskottsbetalning/pf... snabb leverans också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 12 september 2008 Författare Dela Postat 12 september 2008 tack, men då vart det vipps betydligt dyrare än tänkt för test & utveckling :-) får kanske lägga ner projektet och köpa något färdigt istället, men det är kul att bygga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 greger det saknas nåt över din avatar:) sorry ot:Du menar det där otäckt vita området mellan "nicket" och avataren Crille - håller med dig - otäckt vitt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 Diskussionen skulle nog villa på att ta vara på erfarenheterna från denna tråd som ju inte är så gammal. Vår medlem Constanzo kunde ju då bidra med expertkunskaper. Någon vill kanske maila/PMa honom för en åsikt i denna tråd? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 Mmmmm, jag säljer jultidningar och håller på och spar ihop utav veckopengen till detta........ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 Jag tycker att det var lite väl offtopic... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 men om du bara skall testa kan du ju köra med de billiga rören för att se hur det blir.. funkar det är det kanske bäst att köpa de dyra.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 12 september 2008 Författare Dela Postat 12 september 2008 men om du bara skall testa kan du ju köra med de billiga rören för att se hur det blir.. funkar det är det kanske bäst att köpa de dyra....absolut, men test fasen innefattar även "live" körning i systemet, villket är no go om det är antimögelbehandlat.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 Mmmmm, jag säljer jultidningar och håller på och spar ihop utav veckopengen till detta........Jag tar gärna julnumret av "Hänt i revet" och när du ändå håller på; specialutgåvan av "(P)Saltaren". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 12 september 2008 Författare Dela Postat 12 september 2008 Jag tar gärna julnumret av "Hänt i revet" och när du ändå håller på; specialutgåvan av "(P)Saltaren". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 12 september 2008 Dela Postat 12 september 2008 ja... det förstår jag ...men man kan göra en prototyp först... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.