Gå till innehåll

Avloppsrör, muffar med gummipackning?


maca

Rekommenderade inlägg

Tja,

Funderar på att bygga ett filter, och har tittat lite på avloppsrör i 75 alt 110mm som det finns renslock till, är det någon som vet om gummipackningen som sitter i muffar/skarvar är skadlig för akvariet eller är det bara till att riva ur dessa och försöka limma? Det går väll inte att limma dessa rör med tangit, finns det något annat lim som går att använda som är safe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är den gråa jag planerar att använda, blir väll till att testa imorgon om det fungerar eller inte, kanske kan sandpappra lite för att få en bättre fästyta för tangiten.

Vågar man använda packningen i renslocket? det vore ju smidigt för att kunna öppna det hela :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom håller ju tätt i huset! Men dom är inte trycksatta som våra rör är...

Ska du ha ett filter som det inte är övertryck i hade jag provat med gummitätning. Smart lösning när man ska göra rent det=) Jag tror Ländström byggde skummare av ett grått avloppsrör.

-Dvs limmade..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att det finns 2 olika rör finns både i pp och pvc, röret i pp finns det inget limm som är helt säkert det enda är att ultraljudsvetsa det. pvc finns i flera varianter som pvc-x där x kan var olika värden vad dom står för har tillverkarna förklaring på.

Kan vara uv skydd, mögelskydd, m.m så det gäller att veta vad som är vad där.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om du bara skall testa kan du ju köra med de billiga rören för att se hur det blir.. funkar det är det kanske bäst att köpa de dyra....

absolut, men test fasen innefattar även "live" körning i systemet, villket är no go om det är antimögel

behandlat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...