Gå till innehåll

Zeovit med doserpump


shelby67

Rekommenderade inlägg

När man sitter och kollar igenom detta med zeovitmetoden, känns den lockande med dess effekter, dock avskräcker det rejält när man ser att man behöver tillsätta upp till 5-10 olika preparat om dan, och även skaka om reaktorn, finns det nån som kör denna metod lite mer automatiserad, tex med doserpumpar, automatisk zeovitreaktor ? fungerar det ens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror svaret är nej på den frågan. Det du kan automatisera är möjligtvis doseringen av ZEOstart2. Det här med 5-10 preparat om dagen är en missuppfattning som är ganska vanlig. Det stämmer att det står en angiven mängd, oftast per 100 liter / Dag. Vad som inte stämmer är att du inte doserar det per dag.

Rörigt. Ja

Det är så att du inte kan sluta vara saltvattensakvarist för att det står något på flaskan utan doseringen som angivs är en rekomendation på en dagsförbrukning i ett normalpopulerat akvarium.

I ZEOvit metoden försöker man dosera ämnen i samma takt som de förbrukas. Det innebär att har du mätt tex kalium och resultatet visar att du ligger på rätt halt så ligger du rätt. Med andra ord ingen ide att dosera mer. Har du däremot mätt dej till att en dygns förbrukning motsvarar en daglig dos av x antal droppar så behöver du dosera det.

Många missuppfattar metoden när de ser alla flaskor och vad det står för doseringanvisningar.

Jag ser alla olika preparaten som olika möjligheter att styra utvecklingen i mitt akvarium. Faktum är att det är rätt kul att se vad som händer och att man får en förståelse för vad man kan göra med vad. Men det går inte att bara låta nåt hälla i varje dag.

Hoppas jag inte grusade förhoppningarna om att ha ett vackert ZEOvit akvarium utan att vara aktiv akvarist. Men lite av charmen med ZEOvit metoden är att man kan vara aktiv med annat än vad man varit van vid andra sätt att hålla akvarium. Man ska inte heller säga omöjligt kanske löser något ett sätt att kunna luta sig tillbaka o bara titta o de kan ju ha sin charm det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag har funderat på angående doserpumpar och zeovit, går det att späda ut vätskorna med osmosvatten så att man kommer upp i doserbara volymer eller får man massa utfällningar och skit? Det vore ju kanon om man ex. kunde späda ut en droppe av nån zeoprodukt i en ml vatten för att sedan dosera i det med en pump.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Jag förstår vad ni är inne på. De hade vart gott om det var så simpelt att man bara kunde ställa in nåt på att sköta det eller att man kunde lösa nåt som skötte det åt en när man var borta länge, för länge. Men på ett sätt så e de rätt kul att de kräver ett intresse och lite tolkningsförmåga. Det e ju lite som om man höll på med radio styrda plan o man skaffa nåt som flög grejen av sej självt. De e ju inte skoj så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst sackar det efter om man åker ifrån det. Men när man kommer tillbaka får man mäta näringsvärden osv och ta upp tråden där man släppte den. Man kan inte tokdosera för att komma tillbaka till samma punkt utan det är en process som tar lite tid beroende på hur länge man vart borta o hur högt näringsvärden har stigit. Inget krashar för att du inte doserar eller pumpar reaktor. Utan det är när man kommer tillbaka man måste tänka och försiktigt jobba sig tillbaka igen. Jag har vart iväg flertalet ggr och visst märks det men inte värre än att man kan´styra upp det. Jag vet folk som jobbar till sjöss kortare tider o låter frugan dosera endast zeostart medan de är borta o det fungerar tydligen bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Ted!

Hur fungerar det med automatiska zeovitreaktorer då?

/Mattias

Mattias,

Tyvärr har jag själv inga erfarenheter alls av automatiska ZEOvit reaktorer. Det lilla jag vet är sådant jag hört eller läst därför har jag inget att komma med om sådana. Jag kan däremot lägga till att så lägge vattenvolymen understiger 1000 Liter så rekommenderar Thomas Pohl att reaktorn skakas varannan dag. Att göra detta varannan dag är inget som helst problem för mej och det fungerar bra. Faktum är att jag gärna vill vara med o se när den skakats så då kan jag lika gärna göra det själv.

Matt_HiHat - Jag försöker spara på skönsången så det man skriver inte uppfattas som ännu ett sätt att trycka på akvarister ZEOvit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias,

Tyvärr har jag själv inga erfarenheter alls av automatiska ZEOvit reaktorer. Det lilla jag vet är sådant jag hört eller läst därför har jag inget att komma med om sådana. Jag kan däremot lägga till att så lägge vattenvolymen understiger 1000 Liter så rekommenderar Thomas Pohl att reaktorn skakas varannan dag. Att göra detta varannan dag är inget som helst problem för mej och det fungerar bra. Faktum är att jag gärna vill vara med o se när den skakats så då kan jag lika gärna göra det själv.

Matt_HiHat - Jag försöker spara på skönsången så det man skriver inte uppfattas som ännu ett sätt att trycka på akvarister ZEOvit.

Ok tack !, men jag planerar ett kar inne i vardagsrummet, fast sumpen skall stå i källaren! och som jag förstår det skall zeovitreaktorn stå i eller intill sumpen, då blir det extra jobbigt för mig eftersom jag måste springa ut och ner i källaren varje gång... men är det så att man även måste tillsätta alla preparaten i sumpen också? eller går det att dosera rätt ner i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack !, men jag planerar ett kar inne i vardagsrummet, fast sumpen skall stå i källaren! och som jag förstår det skall zeovitreaktorn stå i eller intill sumpen, då blir det extra jobbigt för mig eftersom jag måste springa ut och ner i källaren varje gång... men är det så att man även måste tillsätta alla preparaten i sumpen också? eller går det att dosera rätt ner i karet?

Jag förstår ditt problemas men avundas dej att ha sump i en källare. ZEObak och ZEOfood7 doserar jag själv vid insuget på ZEOvit reaktorn. De andra preparaten doserar jag vid insuget på returpumpen. Borde gå att dosera vid utblåset uppe i karet med alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok!

Sedan anledningen till att jag vill ha en automatisk zeovit reaktor, är att jag måste (om jag har en manuell) springa ner var och varannan dag ner till källaren för att skaka om den! det kanske fungerar ett tag men jag är rätt säker på att jag kommer att tröttna på det i längden, för inte går det väl att sätta reaktorn uppe vid karet på nåt sätt?

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går... gör det säkert. Men de e viktigt att den inte går torr. Alltså mediat skall inte bli torrlagt när man exempelvis kör den växelvis inkörning man gör i början. Sen är det viktigt att mulmen (restprodukten i form av ett damm som man skakar loss från ZEOviten) går tillbaka i karet så att korallen kan tillgodogöra sig den som korallfoder. Inget är omöjligt. Men ibland kanske man måste klura till nån patentlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går... gör det säkert. Men de e viktigt att den inte går torr. Alltså mediat skall inte bli torrlagt när man exempelvis kör den växelvis inkörning man gör i början. Sen är det viktigt att mulmen (restprodukten i form av ett damm som man skakar loss från ZEOviten) går tillbaka i karet så att korallen kan tillgodogöra sig den som korallfoder. Inget är omöjligt. Men ibland kanske man måste klura till nån patentlösning.

Ok! Jag får söka runt lite mer på dom olika forumen, alternativt leka lite uppfinnarjocke:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...