Gå till innehåll

Bra värden men likförbannat massor med alger


Star_c

Rekommenderade inlägg

Skall du ha sand så skall det åtminstone vara ca 6 cm enligt min erfarenhet och om du använder sandvändare så skall de inte gå för djupt om du rör dig kring 6 cm. Levande sand kan vara bra eftersom du får in lite mer aktiva bakterier med detta. ´Du kan mycket väl ha 0 i fosfat och kraftig algtillväxt. Det är algerna som gör att du får 0 i fosfat. Har du väl fått en etablering av snabbt växande alger så omsätter de framförallt fosfaten mycket snabbt och algerna tar direkt till vara på varje mikrogram frisläppt fosfat. Du måste minska algernas biomassa/ få någon som betar på dem. I ditt fall verkar (säger verkar) det vara cyano och i det läget skulle jag inte helt lita på din nitrattest. Stör den gröna mattan så mycket som möjligt - tillsätt levande sand. Om du i detta läge skall sätta i lite nitrat eller inte låter jag vara osagt men din strategi skall vara att försöka etablera riktiga grönalger som du sedan har snäckor och eremiter som betar på. Om du är ute efter kalkalger kan du ev försöka med purple-up (det kommer att lösa ditt magnesiumproblem troligtvis). Störning av cyanon/minskning av biomassan och ersätta med andra alger. Du kan försöka konstatera om det är cyano med hjälp av ett mikroskop om du har. Mattbildande cyano uppträder ofta som långa trådar "sticks". Hjälper inget annat så är nog red slime remover en utväg. Sök på det så hittar du nog min serie om erfarenheter av det medikamentet. I mitt fall har det hållet borta den röda cyanon sedan slutet av mars - nu har jag några tecken på att den finns igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den senaste tiden fått en reäl blandning alger i mitt akvarium. Har bl.a en grön hinna på sanden som har klibbat ihop sig, brun yta på glaset som går bort väldigt lätt men kommer tillbaka väldigt fort och gröna fläckar på glaset som sitter stenhårt. Har kollat nitrat som ligger på <10 och fosfat-värdena visar 0.

Kan inte förstå vad problemet kan vara när alla tester ger goda resultat.

Jag kan tänka mig dessa 3 scenarier.

1) Du har för dålig vattenrörelse närmast botten.

2) Du har placerat akvariet för nära ett fönster och får på detta viset in för mkt. solljus i akvariet.

3) Dina lysrör innehåller för mycket gult och rött ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tänka mig dessa 3 scenarier.

1) Du har för dålig vattenrörelse närmast botten.

2) Du har placerat akvariet för nära ett fönster och får på detta viset in för mkt. solljus i akvariet.

3) Dina lysrör innehåller för mycket gult och rött ljus

1. Kan stämma men jag har haft problem med sand som virvlar runt när jag har pumpen för nära botten så jag vet inte vad jag ska göra med detta.

2. Jag var nogrann från början med placeringen så det är inget problem.

3. Har 2 blå rör så det kan heller inte vara problemet.

Liten uppdatering:

Jag stör algerna på botten varje dag genom att röra runt översta lagret men dagen efter är dom tillbaka igen. Har gjort det ca 5 dagar nu.

Glaset skrubbade jag av med en tvättsvamp och det blev genast bättre.

Har dragit mig från att slänga i ett lager sand till eftersom att jag från början var osäker på kvaliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ta låååååång tid att bli av med agproblem.

Vilka åtgärder har du gjort nu?

Rör du bara om i sanden och har skaffat osmos?

Exakt vilka värden har du i karet idag?

Hur länge har karet varit igång?

Börja inte bråka med DSB och krafs nu, kör med dom 3cm du har och sug med slamsug vid vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...