Gå till innehåll

Fukt och temperatur?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Håller på att bygga sump i källaren (tvättstuga/duschrum).

En sak jag funderat över är fukten. Kommer ha en evakueringsfläkt och en luftavfuktare i rummet, så hoppas att det blir tillräckligt.

Nu när det börjar bli kallare ute insåg jag dock en sak jag inte tänkt så mycket på. Jag trivs själv när det är svalt (läs mycket kallare än de flesta andra vill ha det). Men att ha kallt i det rummet som jag har sump i kommer ju betyda en högst betydande avdunstning. Kanske mycket högre än vad som är bra för huset.

Då jag har vattenburen värme vill jag dock ej dra på den bara för att jag har svalt (och skönt) i badrummet. Då blir man ju grillad i resten av huset också.

Vad bör/måste jag tänka på vad gäller både fukt och temperatur för att inte göra mig själv en björntjänst vad gäller fukt i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får mindre avdunstning i ett kallt rum än i ett varmt - varför - jo varm luft kan hålla en större mängd vatten per kubik luft än kall och det är därför man har begreppet relativ fuktighet. 100 procent relativ fuktighet i 10 grader är betydligt mindre mängd vatten än vad som finns i 100 % relativt fuktighet vid 25 grader. Sedan om du får fuktproblem, dvs utfällning av vatten från luften beror på hur kalla ytor du har relativ lufttemperaturen. Du har alltid en sk daggpunkt. Har du inga ytor i rummet som är kallare än lufttemperaturen får du heller inga utfällningar av vatten och inga fuktproblem. Jag tittar just nu på en fukt - tempmätare på jobbet och då vid 22,5 grader lufttemperatur och 54 % luftfuktighet har jag daggpunkten på 13,6 grader, dvs jag måste ha en yta någonstans som högst har denna temperatur för att få kondensering. En annan mätare visar 19,9 C och 71% relativ fuktighet och daggpunkten ligger där på 15,6 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får mindre avdunstning i ett kallt rum än i ett varmt....

Jag håller med om att så här borde det vara, men det stämmer inte med min erfarenhet. Jag har större avdustning på hösten/vintern än vad jag har de andra årstiderna, och jag har självklart svalare i huset under höst/vinter.

Kan det vara som så att temperaturen inte har så stor betydelse vad gäller avdunstningen, utan att det mer beror på att jag har torrare luft innomhus vintertid än sommartid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har torrare luft vintertid eftersom eftersom du troligtvis tar in kall luft (och därmed liten mängd vatten även om den relativa fuktigheten i den kalla göteborgsluften ofta ligger på 70 - 90 %.) Denna kalla luft värms upp och då sjunker den relativa fuktigheten snabbt och du får torr luft inomhus. På sommaren ligger den betydligt varmare Göteborgsluften fortfarande på en relativ fuktighet på 70 - 90 % men eftersom du inte värmer upp den luften något vidare så har du samma luftfuktighet (relativ) ute som inne. Nu pratade du om kallare källare för sumpen - det var ur det perspektivet jag skrev att du får mindre dunstning än där är uppe i karet i den varmare övervåningen - kanske jag missförstod.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givet att ventilationen är så hög att man aldrig kommer i närheten av 'mättnads-graden' för den aktuella luft temperaturen, borde den större skillnaden mellan vattnets temperatur och den omgivande luften ge högre avdunstningstakt? (Detta förutsätter även ett 100% balanserat energitillskott, annars kommer ju vattnets temp att sjunka och balans uppstå)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så kan tyckas men det är inte bara temperaturskillnaden som driver avdunstningen utan skillnaden mellan vattnets mättnadsgrad (100 %) och luftens är en större drivkraft. Jmf att du kan ta bort imman från en bils framruta genom att låta kall luft från AC:n gå över rutan (luft från AC - torr) även om du har 20 grader inne i kupen. Dock kommer jämvikten uppstå fortare om luften är kall. Saken är den att just i kuststäderna så har du torrare inomhus under vinterhalvåret - just pga av uppvärmningen av uteluften. Om man skulle ställa in en avfuktare i rummet så kommer avdunstningen att öka vid en given temperatur. Låt oss säga så här att det är inte temperaturen som driver avdunstningen utan skillnader i "fuktighet". Att vi tror att det är temperaturskillnaderna beror på att varm luft kan hålla mer liter vatten än kallare luft även fast mättnadsgraden är samma. 15 graders luft med ett Rh på 50 % avdunstar mer från en yta än 25 gradig luft med 100 % Rh dock vid samma vattentemp. Ökar du ventilationen så får du vintertid in mer torrare luft per tidsenhet (pga av att du värmer upp kall uteluft) och avdunstningen ökar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns något som heter daggpunkt. Det är den temperatur en yta har där det sker en kondensering vid en given lufttemperatur och relativ fuktighet. I mitt fall från jobbet var den temperaturen i ena fallet 15,6 grader och lufttemperturen var 19,9 och RH var 71 %. Om det nu går ett rör som håller en lägre temperatur än 15,6 grader genom detta luftpaket så fälls kondens ut , och det går rör med lägre temp där och det kondenserar ordentligt - den som inte tror mig kan komma upp och se med egna ögon. Om dessa rör som nu är våta skulle bli lite varmare än daggpunkten så skulle det våta börja att dunsta och rören torka upp även om temperaturen är under lufttemperaturen förutsatt att luften växlades lite så att den hela tiden höll 19,9 grader och RH 71. I detta avseende är en vattenyta inte väsenskild från ett rör med kallvatten men alla vet ju att ett vatten som är kallare än lufttempen inte dunstar väl? Ja det är en sanning med modifikation och man måste göra en liten undersökning av mikroklimatet just vid vattenytan. Precis vid vattenytan bildas ett litet luftskikt som håller samma temperatur som vattnet (alltså kallare än lufttemp). Kall luft ät tyngre än varmluft så ytskiktet ligger kvar om det inte sker en luftväxling vid ytan. I detta lilla luftskikt stiger den relativa fuktigheten tills jämnvikt råder. Detta tunna luftskikt kommer alltså att ligga som ett lock över vattnet och ingen eller ringa avdunstning sker. Sätter man dock en liten fläkt över ytan så kan man få avdunstning i temperaturer som är lägre vattnet än i luften. Nu går vi till nästa läge vattenytan håller en temp som är något över lufttemperaturen så kommer det varma skiktet att stiga och lämna utrymme för ny luft torrare luft komma ner till vattenytan. Ju större tempskillnaderna är desto kraftigare blir luftväxlingen i interfacet mella luft och vatten. En fläkt här ökar utbytet ännu mer och den energi som behövs för denna kondensering tas från vattnet och tempen sjunker i vattnet. Det är pga av detta som man med hjälp av en fläkt över ytan i många fall kan hålla en temp i karet som är under lufttemperaturen.

Det är samma sak som när vi upplever ett rum som kvavt - det uppstår ett luftskikt kring vår kropp som hindrar svettning (avdunstning) men att sätta igång en fläkt så upplevs plötsligt rummet inte så kvavt och temperaturen käns behagligare. Det är därför som jag har fåt svaret varför man öppnat fönstren på kontoret när inne temperaturen varit 26 grader och utetemperaturen 32 att det blev svalare...... Det som hände var att man fick hjälp av vindeffekten för att svettas......

Hoppas jag förvirrade ännu mer för dig Martin :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, klart som korvspad ...

Leder dock till ett par undringar.

Hur vet man daggpunkten? Tabeller? Formler?

Hur kommer det sig att man har ganska rejäl avdunstning i ett kar som har betydligt varmare vatten än lufttemp i ett rum med stillastående luft och sarg kring karet?

Hmm, insåg i skrivande stund att svaret på andra frågan är att man har varmare luft precis över karet pga belysningen. Nattetid skall det dock i princip inte dunsta något med andra ord?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns tabeller - var vet jag dock inte - jag tittar på huvudatorn bara :)

Jo du får dunstning nattetid eftersom det varma vattnet får ytskiktet att stiga mot den kallare luften och förutsatt att luftfuktigheten inte är 100 % (eller nära) i rummet så får du en avdunstning. Dock om du kommer upp till nära 100 % luftfuktighet så skall det åtminstone teoretiskt inte dunsta. Det är det relativa värmeöverskottet i vattnet (jämfört med lufttemperaturen) som är motorn i det hela. Precis som det varma havet härutanför just nu är motorn i den höga luftfuktigheten i Götet den senaste tiden. Här finns ju ofta 101 procent luftfuktighet och den kommer vågrätt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...