Gå till innehåll

Överriningsbox


zeke66

Rekommenderade inlägg

Hej jag funderar på att fixa en sump till mitt akvarium på 310L Då det har börjat bli lite teknik som i dag ändå står utanför karet. Kör i dag med en deltec mce-600 som jag är grymt nöjd med( då den är riktigt tyst faktis fråga nixon han e svartis på min då hans låter mycket mera ).Jag funderar på att skaffa mig en Deltec AP 600 som jag kanske kan få köpa av en kompis. Och då kan jag ha både fosfatreaktorn och uvc i sumpen med. Men det är ju för sent att borra då karet är igång redan.Så nu till frågan jag måste ju då skaffa mig en överriningbox. Hur stor ska jag ta och hur pålitlig är den? Sen hur långt ner kommer vattenytan på min burk att komma om jag hänger på en sådan? Och går det att justera det med överriningsboxen? Har kollat på denna överriningsbox skulle den räcka ?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=524⊂=19

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag funderar på att fixa en sump till mitt akvarium på 310L Då det har börjat bli lite teknik som i dag ändå står utanför karet. Kör i dag med en deltec mce-600 som jag är grymt nöjd med( då den är riktigt tyst faktis fråga nixon han e svartis på min då hans låter mycket mera ).Jag funderar på att skaffa mig en Deltec AP 600 som jag kanske kan få köpa av en kompis. Och då kan jag ha både fosfatreaktorn och uvc i sumpen med. Men det är ju för sent att borra då karet är igång redan.Så nu till frågan jag måste ju då skaffa mig en överriningbox. Hur stor ska jag ta och hur pålitlig är den? Sen hur långt ner kommer vattenytan på min burk att komma om jag hänger på en sådan? Och går det att justera det med överriningsboxen? Har kollat på denna överriningsbox skulle den räcka ?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=524⊂=19

Den boxen som du länkat till är det ju angivet att vattenytan kommer 80mm från kanten.

Du kan ju annars bygga en egen överrinningsbox i tex plexiglas. Då har du ju möjligheten att själv bestämma på vilken höjd vattenytan ska vara. ex: http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men borde det inte gå att justera den höjden genom att typ kila under något under boxen så man får upp den lite ? Och sedan hur pass pålitlig är en sådan här box?

Så länge man kan få den att sitta stabilt på akvariet om du nu kilar under så borde det väl inte spela någon roll rent tekniskt vad jag kan förstå i alla fall. Hur pålitlig den är vågar jag inte svara på men vad jag läst så är det ju rätt många som kör med överrinningsbox här på guiden så det borde inte vara några problem tycker jag. Säkert finns det någon annan som kan svara på den frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ähh Du e bara avis på min BM200;)

Tänkte på att du har ett ramkar, har du kollar att boxen passar över kanten?

Du har ju ett avrinningsfack i karet, om du behåler de och höjer kanten med en cm eller så, så kan du ha de som backup mot överfyllning från sumpen. Kom bara ihåg att ha överfyllningslarmet för din tunze osmolator i facket så den inte ställer till de...

Tycker du har rätt bra förutsättningar för att få de o lyckas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze 1074 och den har fungerat utan problem i mer än ett år. Jag har monterad den med hjälp av en hyllkonsol för att få upp vattenytan högre än vad man får om man hänger den direkt över kanten. När jag kört med en lite svagare reurpump har jag varit tvungen att lufta den ibland (typ varannan vecka) eftersom bubblor då inte automatiskt försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze 1074 och den har fungerat utan problem i mer än ett år. Jag har monterad den med hjälp av en hyllkonsol för att få upp vattenytan högre än vad man får om man hänger den direkt över kanten. När jag kört med en lite svagare reurpump har jag varit tvungen att lufta den ibland (typ varannan vecka) eftersom bubblor då inte automatiskt försvinner.

Vad kör du med för Returpump nu?

Och

Hur "svag" var den lite svagare? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört talas om att vissa luftar överriningsboxen, genom att koppla en tunn slang från avluftningen på boxen till luftinsuget på en power head, eller liknande pump med diffusion (eller vad det heter).

På så sätt sugs luften ut med hjälp av pumpen.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan uttala mig om overflowboxar och mina erfarenheter är riktigt dåliga faktiskt. Antingen går det för mycket flöde genom boxen och det drar med sig luftbubblor från "insuget" som ansamlas i toppen på boxen, eller så är det för lågt och luftbubblorna evakueras inte och samma fenomen uppstår. Någonstans gäller alltså en gyllene linje om vad som är tillräckligt eller inte.

Nästa problem är med luftevakuering av toppen på boxen, som lättast sker genom ett undertryck med hjälp av en venturiventil på en powerhead, liknande principen en skummare suger in luften... Det fungerar också, tills det kommer ett litet skräp som blockerar slangen eller lilla hålet i toppen på boxen. Oxå obra.

För att inte luften ska gå ur boxen när pumpen av någon anledning stängs av (strömmen går eller dylikt), så använder man sig av en backventil. Fastnar det minsta lilla skräp på membranet i en backventil, ja då fungerar den inte och du kan lika gärna vara utan. (Backventiler i 4/6mm är egentligen inte avsedda för ofiltrerade vätskor)

Enda sättet jag skulle kunna lita på en overflowbox i fortsättningen är genom följande åtgärder:

- Sätt en backventil OCH ventil på en liten slangstump för luftevakuering till boxen. Förlita dig inte på att en powerhead med venturiventil klarar biffen, om inte service sköts med bra intervaller för att minimera skräp i backventil/slang.

- Försök få till ett flöde som minimerar insug av luftbubblor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då körde jag med en maxi-jet MP1200 och nu kör jag med New-jet NJ2300. De ska trycka upp vattnet ca 1 meter så NJ2300 ger då ett flöde av 700-1550 l/h (enligt kurvan på kartongen) minus förluster i slangar och scwb. Har inte mätt vad det är i praktiken. MP1200 har max tryckhöjd på1,48 m så det är inte mycket flöde kvar när den kommer upp till ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Eller den här:

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=ÖverinningsboxPR

Finns på Akvarieleasing/Akvarium Stockholm i Sundbyberg att känna och klämma på. Ganska snygg också tycker jag.

:)

Har precis installerat en sådan (se min tråd freguz lilla 45L), och jag tycker den funkar fint, den verkar klara bra mycket flöde, och jag har inte sett nåra luftfickor än i siphondelen.

Det jag fick göra dock var att höja upp den lilla skivan inne i karet för att anpassa vattennivån till den man vill ha. Tanken är god men tyvärr så är skivan glapp och lite hål i sig så när returpumpen stannar så rinner allt vatten ur karet ända ner till den fasta balkong-skivan, dvs ganska mycket mer vatten än man tänkte sig. Så jag körde på lite korall epoxi aqua scape så blev det tätt.

Dessutom fick jag höja den cirka 4cm med en trägrej för att få upp den till rätt vattennivå.

Nu har jag nog ett ovanligt litet kar för att köra en sån här grej, så mina problem är nog inte typiska :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...