jupiter Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 hejhar en vitbröstad kirurg sedan ett år tillbaka men nu svälter den, den har blivit väldigt smal på några dagar och simmar liksom med öppen mun och verkar inte få den stängd, ser heller inte ut som om den får ner någon mat fast den simmar efter den.kan den ha fått något svalget som hindrar den att äta tro eller är det ett normalt beteende att simma med öppen mun?dum fråga kanske men vill gärna ha tips på vad det kan vara!mvh Peter. Citera
_Manne_ Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 låter ju verkligen som den svälter, min vitbröstade öppnar o stänger munnen hela tiden i farten så att säga. låter som något fastnat i munnen/svalgethoppas du lyckas rädda den. Citera
jupiter Postat 21 september 2008 Författare Postat 21 september 2008 jag har nu flyttat den till sumpen så jag lättare kan få upp den vid en eventuell död.ser nu iaf att den är väldigt svag så svag att jag utan bekymmer kunde få upp den ur akvariet.den försöker hela tiden äta men den får inte stängt munnen helt klart med nu iaf.men kan man försöka pilla lite i svalget med något och se om man kan få ut det som sitter där! Citera
_Manne_ Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 gör ett försök att kolla vad det är , annars är det nog bättre o avliva stackaren tyvärr.. Citera
stigigemla Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 Det kan var på grund av näringsbrist det svullnar i svalget eller gälarna. Jag har för mig att jag läst om båda delarna. Det kan också vara gälparasiter och i så fall borde den söka sig till putsarräkor.Jag tror mest på näringsbrist för det stämmer skapligt med tiden du haft den.De är ju beroende av alger i maten. Citera
jupiter Postat 21 september 2008 Författare Postat 21 september 2008 jag matar med Ocean nutrition den blå burkenfomula one marine pellets och haft den gröna burken tidigare som heter formula two.är det fel foder den blå då kanske? Citera
Spooky Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 Det skulle vart den gröna i så fall, innehåller vegetabiliskt. Citera
havre Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 Behöver variera kosten mer. Kirurger behöver mkt alger i sin föda.... Citera
Kjelle Postat 21 september 2008 Postat 21 september 2008 jag matar med Ocean nutrition den blå burkenfomula one marine pellets och haft den gröna burken tidigare som heter formula two.är det fel foder den blå då kanske?Bäst är att alltid "gå runt" på många olika sorters foder oavsett vad man har för fiskar.Eftersom det tyder på näringsbrist så har du missat detta!Tror knappast att du kan rädda din fisk eftersom det hela verkar vara långt gånget.Mina fiskfoder:Tropical Spirulina, Julian Sprung's Sea Veggies, New Life Spectrum Fish Food (bra att få igång magen då den innehåller vitlök) bra speciellt för nyinköpta fiskar. Givetvis bra annars också.Utöver dessa torrfoder använder jag frysta foder såsom mysis, red plankton, artemia, invertebrate food. Citera
jupiter Postat 21 september 2008 Författare Postat 21 september 2008 ja det är troligen illa med fisken men jag avaktar till i morgon iaf nu så är den i refugiumet där finns det massa grön alger samt att jag lade i några sådana foder alg flak minns inte vad dom heter nu men så får jag se hur det går.mvh peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.