Gå till innehåll

vitbröstad kirurg svälter


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej

har en vitbröstad kirurg sedan ett år tillbaka men nu svälter den, den har blivit väldigt smal på några dagar och simmar liksom med öppen mun och verkar inte få den stängd, ser heller inte ut som om den får ner någon mat fast den simmar efter den.

kan den ha fått något svalget som hindrar den att äta tro eller är det ett normalt beteende att simma med öppen mun?

dum fråga kanske men vill gärna ha tips på vad det kan vara!

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu flyttat den till sumpen så jag lättare kan få upp den vid en eventuell död.

ser nu iaf att den är väldigt svag så svag att jag utan bekymmer kunde få upp den ur akvariet.

den försöker hela tiden äta men den får inte stängt munnen helt klart med nu iaf.

men kan man försöka pilla lite i svalget med något och se om man kan få ut det som sitter där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan var på grund av näringsbrist det svullnar i svalget eller gälarna. Jag har för mig att jag läst om båda delarna.

Det kan också vara gälparasiter och i så fall borde den söka sig till putsarräkor.

Jag tror mest på näringsbrist för det stämmer skapligt med tiden du haft den.

De är ju beroende av alger i maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag matar med Ocean nutrition den blå burken

fomula one marine pellets och haft den gröna burken tidigare som heter formula two.

är det fel foder den blå då kanske?

Bäst är att alltid "gå runt" på många olika sorters foder oavsett vad man har för fiskar.

Eftersom det tyder på näringsbrist så har du missat detta!

Tror knappast att du kan rädda din fisk eftersom det hela verkar vara långt gånget.

Mina fiskfoder:

Tropical Spirulina, Julian Sprung's Sea Veggies, New Life Spectrum Fish Food (bra att få igång magen då den innehåller vitlök) bra speciellt för nyinköpta fiskar. Givetvis bra annars också.

Utöver dessa torrfoder använder jag frysta foder såsom mysis, red plankton, artemia, invertebrate food.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...