Datate Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen".Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen.I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen.Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan.Någon som har något tips på vad det kan bero på? Citera
NiXoN Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Ser de även ut som om de kan vara aningen insjunket på de berörda området? Tror jag haft samma problem...//NiXoN Citera
Datate Postat 22 september 2008 Författare Postat 22 september 2008 Nja...tveksamt, men det ser lite insjunket ut på vissa delar av korallen. Dock inte som mest vid det gråa.Vad hände med din korall då? Överlevde den, eller dog den? Var det något som gick över? Citera
NiXoN Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Mina drabbade var en A.florida (grön rackare) samt en tricolor. Båda har haft åkomman till och från utan permanent skada, jag har inte kunnat härleda förbättring/försämring till nån parameter eller förändring.//NiXoN Citera
wrang Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Finns det möjlighet att du tar ett foto på området som verkar vara skadat.Har en enzmann oxså men inte sett dessa problem du pratar om.Är inne på min 42dag nu med zeovit metoden Citera
NiXoN Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Jag är inte övertygad om att de beror på Zeo, funderat lite på låga näringsvärden men har inte kunnat fastställa nåt samband än.//NiXoN Citera
Arcticreef Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Jag är inte övertygad om att de beror på Zeo, funderat lite på låga näringsvärden men har inte kunnat fastställa nåt samband än.//NiXoNFick du hem burken i ett stycke? Citera
NiXoN Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Fick du hem burken i ett stycke?Javisst de gick så fint, men bärhjälpen pustade o stånkade:x lite oroväckande innan vi fick in klumpen-skrattar hysterisktJag hade från början planerat att köra zeolitsystem i burken men nu blir det nog ändrade planer.Sorry för OT.Datate; Om det är samma som drabbat mig så kan de ge sig om ca en vecka eller redan efter ett par dagar. Hoppas du uppdaterar tråden om du kommer på nån lösning eller orsak till symptomen.//NiXoN Citera
Sunny Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Hmm kanske overdosering av B-balance ?Mvh,Sunny Citera
NiXoN Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Inte för min del, jag doserade inte ens b-balance innan problemen...//NixoN Citera
Datate Postat 23 september 2008 Författare Postat 23 september 2008 B-balance skulle kunna vara en orsak då vi överdoserat det senaste veckan. Ted tyckte vi kunde överdosera en stund eftersom vi aldrig hällde i någon stor förstatillsats som det är rekommenderat. Vi körde 13ml om dagen istället för 3ml dagligen som vi hade tänkt... Citera
Arcticreef Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 Javisst de gick så fint, men bärhjälpen pustade o stånkade:x lite oroväckande innan vi fick in klumpen-skrattar hysterisktJag hade från början planerat att köra zeolitsystem i burken men nu blir det nog ändrade planer.Sorry för OT.Datate; Om det är samma som drabbat mig så kan de ge sig om ca en vecka eller redan efter ett par dagar. Hoppas du uppdaterar tråden om du kommer på nån lösning eller orsak till symptomen.//NiXoNDen där Oveb (bärhjälpen) ser lite klen ut ut... :-) Citera
Tedb Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen".Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen.I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen.Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan.Någon som har något tips på vad det kan bero på?När man går ner i näringsämnen och begränsar Zooxathell så går korallen över till att ta foder i vattenvolymen. Detta kan ta olika lång tid för korall att hänga med på. Jag vet inte om ditt grå område på din Acropora tumida beror på detta men jag hade stöd matat med aminosyror och/eller korallfoder av något slag tills du ser att korallerna har ordentlig polypexpansion vid pumpning av ditt ZEOfilter. B-balance har inte något att göra med fläcken. Du ligger än så länge i ett läge med ganska långt kvar tills du kör ZEOvitmetoden stabilt. Precis som allt annat inom saltvattensakvaristik så händer fortfarande bara dåliga saker snabbt. Citera
acuario Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 min stora bamsekoloni råkade ut för detta i sommras, den ser fortfarande så ut. ser den som i stort sett förlorad har slängt ut den ur kuben och tillbaka i 600L karet där dens öde inte är riktigt bestämt. funderar att låta bryta ner den på de bästa grenarna och sälja allt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.