Gå till innehåll

Enzman med grått fält?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen".

Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen.

I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen.

Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan.

Någon som har något tips på vad det kan bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du hem burken i ett stycke?

Javisst de gick så fint, men bärhjälpen pustade o stånkade:x lite oroväckande innan vi fick in klumpen-skrattar hysteriskt

Jag hade från början planerat att köra zeolitsystem i burken men nu blir det nog ändrade planer.

Sorry för OT.

Datate; Om det är samma som drabbat mig så kan de ge sig om ca en vecka eller redan efter ett par dagar. Hoppas du uppdaterar tråden om du kommer på nån lösning eller orsak till symptomen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

B-balance skulle kunna vara en orsak då vi överdoserat det senaste veckan. Ted tyckte vi kunde överdosera en stund eftersom vi aldrig hällde i någon stor förstatillsats som det är rekommenderat. Vi körde 13ml om dagen istället för 3ml dagligen som vi hade tänkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst de gick så fint, men bärhjälpen pustade o stånkade:x lite oroväckande innan vi fick in klumpen-skrattar hysteriskt

Jag hade från början planerat att köra zeolitsystem i burken men nu blir det nog ändrade planer.

Sorry för OT.

Datate; Om det är samma som drabbat mig så kan de ge sig om ca en vecka eller redan efter ett par dagar. Hoppas du uppdaterar tråden om du kommer på nån lösning eller orsak till symptomen.

//NiXoN

Den där Oveb (bärhjälpen) ser lite klen ut ut... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen".

Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen.

I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen.

Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan.

Någon som har något tips på vad det kan bero på?

När man går ner i näringsämnen och begränsar Zooxathell så går korallen över till att ta foder i vattenvolymen. Detta kan ta olika lång tid för korall att hänga med på. Jag vet inte om ditt grå område på din Acropora tumida beror på detta men jag hade stöd matat med aminosyror och/eller korallfoder av något slag tills du ser att korallerna har ordentlig polypexpansion vid pumpning av ditt ZEOfilter. B-balance har inte något att göra med fläcken. Du ligger än så länge i ett läge med ganska långt kvar tills du kör ZEOvitmetoden stabilt. Precis som allt annat inom saltvattensakvaristik så händer fortfarande bara dåliga saker snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min stora bamsekoloni råkade ut för detta i sommras, den ser fortfarande så ut. ser den som i stort sett förlorad har slängt ut den ur kuben och tillbaka i 600L karet där dens öde inte är riktigt bestämt. funderar att låta bryta ner den på de bästa grenarna och sälja allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...