Trollsvans Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Vem är ca 5 mm i diameter, minst 2½ cm lång, har kropp som en tusenfoting, och "ansikte" som en räka?Antennerna är det enda jag sett i vitt ljus, då den är fasligt ljusskygg. Dessa är bruna.Kroppen har jag sett i rött ljus bara, så jag kan inte uttala mig om färg.Ska försöka ordna en bild på den.Antar att den inte är överdrivet farlig, då den verkade sakna klor (min första gissning var mantis, men den har inte de karaktäristiska klorna/klubborna), och det svärmar andra småkryp runtomkring.För tillfället bor den i en håla i en sten, under en skivanemon. Citera
Poppopower Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Jag har precis som du upptäckt 3-4 st liknande varelser i stenen. Ska dom bort eller? Nyttiga? Onyttiga? Citera
Trilobite Postat 22 september 2008 Postat 22 september 2008 Kanske en märlkräfta (gammarus) eller liknande? Citera
Trollsvans Postat 23 september 2008 Författare Postat 23 september 2008 Fått den identifierad som en Eunice sp.Ser ut mer eller mindre precis som den här "lilla" gynnaren: Citera
Trollsvans Postat 23 september 2008 Författare Postat 23 september 2008 Äcklig som fan, men intressant. Citera
Mattias Malmö Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23385 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.