Gå till innehåll

Laga botten skivan, går det?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Ska till att flytta över mitt lilla kar till det större på 600l som jag nygligen införskaffat,

Klumpig som man är så lyckades jag tappa ner en skruvmejsel då jag höll på med belysnings bygget ovanför:arg: det slutade med ett litet sten skott och en jäklas massa fina ord.

Kan man limma i en ny botten på den gamla för att vara på den säkra sidan? Vill hällst inte ta isär det då det redan är ny siliconerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan.

Det första du skall göra är att om fått en stjärna så skall du försiktigt knacka ut de genomgående sprickorna så de slutar vid en kant. Hur de kommer att sprida sig avgör om du skall byta eller om du kan laga. Om du bestämmer dig för att laga så måste den nya skivan täcka alla sprickor som går ut i kanterna (ingen spricka får som sagt var inte sluta mitt i). Du får då skära frit den vinkelsträng av silikon som går mellan botten och aktuell vertikal glasskiva. Den nya skivan skall vara så stor att den precis passar mellan sidorna som har en utgående spricka. Du gör sent rent bottenskivan och den nya skivan. Lägger rikligt med silikon på bottenskivan så att när du pressar ner din lagningsskiva så skall hela utrymmet mellan skivorna fyllas med silikon. När det härdat efter någon dag så gör du de V-fogar du behöver. Var noga med att V-fogarna täcker alla skarvar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag som vanligt vara besvärlig. Men, om du bara har ett stenskott, och inga iväg-stickande sprickor (än) så borra bort hela stenskottet med en hålsåg för glas? Därefter är det en skitsak att lappa hålet, alternativt sätta en genomföring i hålet och använda den för att dra el nedifrån och upp (eller tvärt om) alternativt överfyllningsskydd, eller vad man nu vill använda det till. Det går självklart att "lappa" hålet genom att montera en genomföring och limma en endcap på den, men det känns som dyrare än att lappa med glas...

Har det börjat skjuta sprickor måste de antingen ledas till hål, eller ytterkant på glaset. Jag har för ändamålet införskaffat mig 6-9mm's hålsågar. Inte för att jag behövt dem än, men det kommer säkert. Problemet är att lyckas borra utan att sprickan skjuter vidare.Har man bara lyckats "leda ut" sprickan ur glaset, tex i ett hål, eller i en kant kommer den inte vidare. Jag tror inte riktigt på stenskotts lagning för bilar, då krafterna på bottenglas i våra kar är klart större än de på en vindruta.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

måste lägga in en lite rolig flik.

för nårga år sen limmade jag ihopp ett 500 l kar (sötvatten) och höl på att fylla upp med vatten.

allt var klart med stenar och allt.. skit bra tänkte ja. hade även hört att man kunde ha en frigg skiva i botten så inte cikliderna skulle kunna välta stenarna och ha sönder glaset. iallafall.... jag fyller upp lite mer en hälften typ 300 l.. och när stenarna blir helt vatten täkte så blir dom ju också lättare så frigen flyter upp med dom på och sedan vikar dom av och slår sönder botten skivan. gissa om ja fick panik, ösa ur allt vatten. det blev som en stjärna i botten och allt vatten kom ut åt alla hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...