Gå till innehåll

Malaysia


HardStyler

Rekommenderade inlägg

Kollade runt här och hittade inte en enda tråd om Malaysia, vilket jag tycker är konstigt. Var där i jan-feb i år och då tog jag mitt dykcert :D

Iallafall, jag bodde mestadels på ön Langkawi (västkusten) och när vi dök åkte vi till Pulau Payar Marine Park och det var riktigt fint där. Har hört av andra dykare att det är bra bevarat och så (har ju inget själv jag kan jämföra med - än).

Iallafall, köpte nåt dykmagasin om de flesta dykplatserna i Malaysia med bra info om det marina livet, vrak osv och jag blev sugen på att åka till östkusten och Borneo och dyka på ett ex antal ställen -dregglar-

Någon mer som vart och dykt i Malaysia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snorklat på Tioman island på östkusten. Det är orsaken till att jag nu har saltkar. Tycker det var grymt fint, bättre än jag sett i Thailand. Ön är också någon form av Taxfree zon så tillskillnad från övriga östkusten så finns mycket och billig dricka. Vi älskade ön och åker tillbaka i vår.

em_emt-08.gif

Perenthian island i nordöstra delen ska tydligen var ytterligare ett snäpp vassare men där har jag ännu inte varit.

map.jpg

Grymmaste snorklingen i den delen av världen tycker jag att Red reef utanför Komodo, Indonesien, har. Obeskrivligt fint men den enda dokumentation jag gjorde av detta skedde med en engångs kodak uv-kamera och är under all kritik. Så när jag åker till Röda havet om 2 veckor har jag en digitalkamera med UV hus med mig för bättre framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skaffade också saltkaret pga Malaysia-resan :smiley17:

Jag har läst om både Tioman och Perenthian Islands och det är lite därför jag så gärna vill åka tillbaks. När jag och pojkvännen läste runt om öarna innan vi åkte så ville vi helst åka till Perenthian, men det blev tyvärr inte så för Malaysia har ju sitt skumma väder och det skulle tydligen vara regnsäsong på östra sidan då. Och så sista dagen i KL träffade vi en schysst snubbe som bjöd på lunch och sa att om vi inte hade ett flyg inbokat så hade han gärna skjutsat oss till östkusten (han bodde i nån by där) och han tyckte det var lite överdrivet att kalla det regnsäsong, för det kom några få skurar då å då bara. :ledsen:

Men men, vi ångrar inte att vi åkte till Langkawi. Det var dock lite för mycket turister för vår smak (denna ö är också tax-free), fast vi klarade oss genom att bo jättebilligt (100 kr/natt typ Ibis Hotel-liknande) och så hyrde vi en motorcykel och åkte runt hela ön till de andra "riktiga" byarna. Det var STOR skillnad på maten där vi bodde och på de ställena där de "riktiga" invånarna bodde + mycket, mycket billigare! Så en resa dit är att rekommendera :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå varit på Tioman, och ett gäng öar till runt om hela Malaysia/Borneo.

Reste runt där i 5 veckor och var med om fantastisk snorkling.

Regnperioden upplevde jag som positiv då man ibland inte stötte på en turist på flera dagar =)

Regnade som sagt korta skurar ibland, men långt från varje dag.

På tal om Indonesien Daniel så var jag på Giliöarna (inte långt ifrån komodo) och det var helt sjukt bra.

Vilka rev, rena paradiset.

Personligen kommer jag nog inte att åka till Thailand mer efter att ha varit i Kambodja, Indonesien och Malaysia som jag upplevde som mera genuint och inte så turistigt.

Där nere är det sjukt lätt att resa och ta sig till drömställen. Billigt är det oxå.

Air Asia flyger för några hundralappar mellan länderna där.

Turtleisland utanför borneo rekomenderas starkt oxå, samt förstås att åka ut i regnskogarna och upp med floderna för alla häftiga djungeldjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...