Gå till innehåll

För mkt cirkulation?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har halvt om halvt beslutat mig att ändra mina planer på ombyggnad av karet och sälja av det stora karet helt för att bara behålla ett 250L(50x70x70) med lite stenkoraller(kommer en flytt till annan stad inom den närmsta framtiden och känns onödigt att investera massor i ett stort kar nu). Det dumma är dock att jag gjort klart typ alla inköp till ombyggnationen, bla en Laguna 7000. Min fundering är nu om det skulle gå att använda den som returpump från inbyggd sump och sen sprida flödet på typ 6 utlopp eller om det fortfarande kommer ge sånt starkt flöde att det kommer vara omöjligt att hålla någon sand kvar på botten?

Hade det varit streamer pumpar på motsvarande styrka hade jag itne tvekat men jag har kört ner den här monsterpumpen i mitt 578L bara för att testa och det är en jädra skillnad i mot en streamer på 12.000L/h.

Har tyvärr itne möjligthet att rita någon bild nu på jobbet men jag tänkte göra ytavrinningen längs ena kortväggen med ca 10cm tjocklek så själva karet cirkulationen ska spridas ut i blir 50x60x70 på ett ungefär. Någon som har något tips på hur man skulle kunna dra rör och sprida flödet på ett bra sätt? Helt bara med en genomföring genom ytavrinnignen. Själv funderar jag lite på om man skulle lägga ett rörverk på botten med ett gäng utlopp och sen en djup sandbädd som täcker rören alternativt att dra upp 2 rör som revpelare med 3 utlopp vardera.

Förslag uppskattas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då du bygger din inv. Sump så borrar du ett hål för utloppet för lagunan. Gör sedan en krans i karet med T eller Y korsen som du reduserar och pekar uppåt utåt å kanske mer flöde under LS byggnationen.

Tycker det är en bra ide att ha en enda pump så slipper man ha alla fula pumpar synliga

Kanske så här

post-736-14468916093582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm...låter klokt. Funderar lite på hur man riktar utblåsen, det kommer i princip vara en massiv j-la sten i mitten av karet och sen blir cirkulationen upp på sidorna om den, riktad mot rutorna... frågan är bara om det kommer bli tillräckligt med cirkulation på ovansidan av korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att din idée om rör i revpelare är bra - då kan du få bra vattenomsättning inne bland stenen och det gör också att du får ett mer "diffust" strömningsmönster i karet. Sätt åtminstone ett rör vertikalt uppåt från din botten. Borra en massa hål i det (åt alla håll) och låt det gå upp till ytan. I slutet av röret sätter du ett lösbtagbort lock. Bygg revet ända upp så röret döljs. Glöm inte att ta till överrinningen ordentligt.

Kommer du att ha en sida utan insyn? Ett bra sätt är då att använda några vita BTN - moduler som du drar rör innuti och släpper ut i vinklar som döljs för ögat. Detta gör du i de övre vattenlagren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...