Gå till innehåll

Bangaikardinaler med konstiga ryggfenor


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag har sett detta ofta, speciellt på äldre exemplar av denna art. Även den bakre fenan på ryggen kan vara "bruten", men den främre är nog vanligast. Jag vet inte, men gissar att det kan vara orsakat av mekaniska skador, eventuellt i samband med bråk mellan olika individer, eller om fisken skadat sig i samband med att den t.ex. simmat in bland levande sten för att gömma sig.

Fenorna rätar inte ut sig automatiskt. Vill du att fenorna ska bli raka igen kanske det kan vara en idé att ta upp fisken och knipsa av fenan strax under "brottet" med hjälp av t.ex. ett nytt vasst rakblad och en ren skärbräda. Efter att fenan har läkt bör den kunna växa ut rakt. Vet inte om någon testat denna metod på denna fiskart, men det är en metod som utförs på olika akvariefiskar i sötvatten. Kan tilläggas att vissa av de personer som utför detta även duttar på lite jodlösning eller ektozonsalt på såret för att förhindra infektioner, men vanligtvis behövs det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig brukar det växa tillbaka litet av sig själv. Och sedan tappar de den avbrutna spetsen.

Fisken har nog större problem med dimögat. Jag skulle kolla kolla skumningen först och främst. I andra hand övermatning - ammoniakvärde och verkar det inte vara några problem där göra några små vattenbyten. Kardinalen är ömtåligare för ammoniak och dålig skumning än de flesta andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...