Gå till innehåll

Färdiglimmad pvc luktar


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Har limmat lite 16mm pvc rör mellan sumpen och osmosbyttan.

Torkade alla skarvar med aceton för att få en yta att limma på. Limmade med tangitlim och sedan lät jag det torka. Samma sätt som jag limmat alla andra rördragningar jag gjort.

Kruxet är att denna konstruktion luktar tangitlim när man sniffar i röret fast det är torrt sedan ca 1,5v.

Har testat att skölja det genom rinnande vatten men lukten avtar bara tillfälligt när det är vått.

Varför? kan jag använda röret?

Mina andra rör har ej luktat men de har också varit kortare och grövre (32mm och 40mm) och på så sett haft bättre luftcirkulation i sig. Men Tangitim ska väl bli luktfritt när det är torrt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att tangitilimmet är ofarligt/ej giftigt när det har torkat?

Tror ju inte att handeln säljer det och det skulle visa sig vara giftigt.

Limmade på nät på min kam i helgen och lät det torka ett tag, sen slängde jag

i det och inget har dött ännu. Så länge det härdat så skall det ju inte vara

någon fara.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat lite 16mm pvc rör mellan sumpen och osmosbyttan.

Torkade alla skarvar med aceton för att få en yta att limma på. Limmade med tangitlim och sedan lät jag det torka. Samma sätt som jag limmat alla andra rördragningar jag gjort.

Kruxet är att denna konstruktion luktar tangitlim när man sniffar i röret fast det är torrt sedan ca 1,5v.

Har testat att skölja det genom rinnande vatten men lukten avtar bara tillfälligt när det är vått.

Varför? kan jag använda röret?

Mina andra rör har ej luktat men de har också varit kortare och grövre (32mm och 40mm) och på så sett haft bättre luftcirkulation i sig. Men Tangitim ska väl bli luktfritt när det är torrt?

Aceton är inte att rekommendera vid PVC-limning då det försämrar hela härdningsprocessen.

använd T-sprit om det inte finns tillgång till specialrengörare.

Härdningstiden på en normalskarv är 24

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aceton är inte att rekommendera vid PVC-limning då det försämrar hela härdningsprocessen.

använd T-sprit om det inte finns tillgång till specialrengörare.

Härdningstiden på en normalskarv är 24

Aha

tyckte det funkade smidigt då det ruggade pvc:n där jag skulle limma. Det dunstar ju också ganska fort.

Kan det finnas nån risk med att använda det nu? det har snart torkat i 2v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske tangitlimmet blivit dåligt så att det inte härdar som det ska? Har inte personlig erfaranhet med gammalt tangitlim, men de flesta sorters lim är färskvara med "bäst före datum" gällande oöppnad förpackning. Öppnar man en förpackning (t.ex. en tub) och inte använder allt utan lägger undan förpackningen med det som blev kvar brukar det kvarvarande limmet bli dåligt mycket fortare än om det förvarades i en obruten förpackning.

En annan förklaring kanske skulle kunna vara om du inte haft någon luftcirkulation på limfogen. Jag vet inte om det är försent nu men det borde hjälpa att ha en fläkt riktad mot röret och/eller stoppa in en luftslang från en pumpande luftpump i röret något dygn för att blåsa ut ångorna. Det hade varit bättre om det gjordes tidigare, men kan vara värt ett försök att testa det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...