Gå till innehåll

Skumma vattenvärden


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Vet någon vad det kan vara som spökar om:

Kh 5dKh

Mg 1800ppm

Salthalt 1.024

Dvs skitlåg Kh, extremt hög Mg,

Jag provade mitt bytvatten också

Kh 7.8dKh

Mg 1440ppm

Salthalt 1.025

Detta har jag bytt med varje gång, typ 10% i veckan. Detta testade jag igår

I söndags precis efter förra vattenbytet hade jag dessa värden.

Phosfat 0.03ppm

Mg 1600ppm

Calcium 520ppm

Kh 5.6dKh

No3 0ppm

Salthalt 1.025

Ph 8.2

Det enda jag gör med mitt kar är att byta vatten.. så jag fattar inte varför kH sticker ned, och Mg skjuter i höjden.. Calcium och Mg har följt varandra rätt bra, det var därför jag inte testa Ca igår.

Kh testet e saliferts med kalibreringsvätska, den kalibrerar in bra.

Jag har ett problem med alger också (anledningen till att jag frågar om detta)..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tillsätter du inte lite KH höjande preparat varje dag tills du får mer balanserade värden? (När KH sakta höjs kommer Ca och Mg att sjunka.)

Vad använder du för något vatten för att ersätta avdunstat vatten? Har du kontrollerat Mg och Ca halten i påfyllnadsvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare lite problem med för låg salthalt i mitt kar, så jag har en tid tilsatt blandat saltvatten istället för rent vatten för att ersätta avdunstat vatten. dvs

Kh 7.8dKh

Mg 1440ppm

Salthalt 1.025

tidigare var det rent osmosvatten

Men. Jag har en osmos som jag kört med nu ett tag, och den har silikatfilter

Jag kommer nog att lyssna på ditt råd och införskaffa Kh höjande preparat. Jag kan inte kemin bakom Kh/Ca/Mg men det verkar som att Kh går motsatt håll mot Ca och Mg. vilket du verkar bekräfta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter salthalten med en doppgrej. Den visar lite fel, har nollat den mot osmosvatten

Sen har jag en sån med en vit plastpil, instant ocean, den är också nollad mot osmosvatten, och visar samma värden. Men ska köpa en refraktometer

Denna tråd försöker jag reda ut varför mina vattenvärden e skumma, jag fattar inte kemin bakom det. Den andra tråden handlar om varför jag har algtillväxt, där KH't kan vara en av bovarna, men fosfat och ljus en annan.. ljus hör inte hit här tänkte jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt på att vattnets densitet beror på både temperatur och salthalt. Om du manuellt nollar/kalibrerar/räknar om mätvärdena från densitetsmätaren utifrån vad du får för värde på osmosvatten och jämför med nyblandat saltvatten och akvarievatten bör alla dessa ha samma temperatur, t.ex. 25°C. Tror Coralifes deep six hydrometer är kalibrerad till ca 25°C från fabriken. Eftersom osmosvattnet normalt tillverkas utifrån kallt kranvatten är det lätt hänt att det blir fel om man mäter på kallt osmosvatten... Kontrollera även så att det inte sitter luftbubblor eller avlagringar inuti hydrometern när du mäter, eftersom det i så fall kan ge missvisande värden, mät gärna flera gånger (håll ut vattnet ur hydrometern mellan gångerna) för att få bättre säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket viktigt att du är helt säker på din salthalt, och som Aqua Max skriver, temperaturen vid mättillfället är viktigt.

Dina höga värden av Mg och Ca får man inte genom normala vattenbyte. Är du säker på att du inte tillfört Mg och Ca på annat sätt, via tillsattser av något slag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Mina saltmätare är en Sera typ flytboj, sen en Aquarium Systems Instant Ocean Hydrometer, Jag föredrar den första eftersom den är mest konsistent, men anledningen till att den andre inte är konsistent kan bero på att jag som Aqua_Max skriver har avlagringar. Jag försöker vara noggrann med att hålla temp 25 på mätningar, men jag ska införskaffa en optisk mätare, det är dags att sluta snåla.

Det kan mycket väl vara så att min salthalt är för hög. Börjar fundera mer i det spåret.

Jag tillsätter inga andra tillsatser än vattenbyten. Jag får ingen utfällning när jag blandar vatten, det står och cirkulerar i en eller två dagar innan med värmare i. Men, det är inte jag som startade karet, jag köpte det uppstartat. Och jag hittade för någon dag sedan, när jag rotade runt i sumpen några skumma bollar jag inte kunnat identifera än. Det är de som finns på bild ett och två här, diametern är ungefär som en guldtia på cylindern.. Har inte öppnat sumpen tidigare, det var sagt att där bara var ls. Jag vet inte, men pratade med bengan på marinakvariet idag om det, han har inte sett dem än, men han sa att om de var calciumtillsatser kan det vara de som spökar ut mitt system.. Så de ligger numera utanför karet, ska ta dem till bengt på tisdag, och har jag tur känner han igen dem. Vet ni vad det är?

I övrigt så köpte jag kH-buffert, aqua care triple buffer, samt Lifegard aktivt kol och amtra phosfat reduct..

ska försöka höja kHt och bli av med fosfatet. Jag har också bytt 20% av vattnet.

Data är

Bytvatten.

Temp 25

Salthalt 1.024-1.026 (sera mot instant ocean)

Ca 450

Kh 7.8-8

Akvariet

Temp 25

Salthalt 1.025-1.026

Ca 540-550

Kh 5

Jag uppskattar verkligen hjälpen jag får, tack så mycket

post-4058-1446891610711_thumb.jpg

post-4058-1446891610729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tänkte ladda upp lite bilder för att visa hur det gått,

Förra vattenbytet (förra söndagen) tillsatte jag lite triple buffert för att höja KH och började köra aktivt kol och phosfat remover..

(tillsatte på tok för mkt buffert, KH sköt i höjden till 14dKH, håller på att jobba ned det igen.)

Bytte vatten idag igen. Nedan har ni två bilder, den första är förra söndagen innan vattenbytet, precis framför min favia, och den andre visar hela karet idag innan vattenbyte.

Jag har fortfarande lite algtillväxt, men ungefär en tjugondel av vad jag hade sen innan, kanske att jag ser en tendens till mer gröna alger, svårt att bedöma,

Tack för hjälpen alla !

post-4058-14468916131923_thumb.jpg

post-4058-14468916132088_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kalciumtillsatser (i form av fast material) kan spöka ut ett kar som har ett pH klart överstigande 8 övergår mitt förstånd. Vad de runda bitarna är har du redan fått svar på i en annan tråd - jag har dessa liggande i två av mina kar - och inte spökar de ut några saltvattensakvarium inte. Det är ett internationellt vanligt biofiltermaterial som inte släpper något till akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte haft några kalciumtillsatser i mitt kar.. jag misstänkte ett tag att ett lågt kh hängde ihop med högt mg och ca, men jag vet inte längre.. men då började jag misstänka de vita bollarna, att de var något fast salt, (men de visade sig vara biofilter - som jag från början gissat, men när saker och ting går fel måste man gå genom sina gissningar - jag ber om ursäkt om det inte framkommit)..

Det jag inte blivit klok på är varför Kh sjönk i mitt kar.. det var helt omotiverat i min mening.. men jag vet att någon motivering måste finnas, men den frångår mitt förstånd i detta nu. jag måste fortsätta läsa om kemin bakom det.

sedan vet jag inte, högt mg och ca, enda anledningen jag kan se till det nu är att jag kör för hög salthalt i karet, det enda jag gör i mitt kar är byter vatten, inga tillsatser (förutom en gång triple buffert), men, jag mäter med två metoder salthalt 1.025, och jag försöker kalibrera de så bra som möjligt, än så länge har jag inte lyckats bekräfta hypotesen att jag har för salt vatten..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det kan mycket väl va så att ditt höga calciumvärde sänker ditt KH. Det var inte det jag reagerade på utan att dina "biofiltermakaroner" skulle kunna vara orsaken. Om du har obalans så räcker lite över 7 mg/l för mycket av kalcium till att sänka KH med ca en grad eftersom det är så mycket som behövs för att bilda 17,9 mg kalciumkarbonat och just 17,9 mg/l som CaCO3 (kalciumkarbonat) definieras som 1 i KH. Kalciumkarbonat är vad vi kallar kalksten och det jag relaterade till är det faktum att fast kalcium vad jag vet är i princip i formen CaCO3 och just denna förening är olösbar i vatten över pH på ca 7,8. Någon annan form av fast kalciumförening av den typ som du kan göra bitar som de här cylindrarna av och som kan släppa kalcium i våra pH känner jag inte till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill kan du ta med lite vatten och komma förbi på en kopp kaffe så kan jag mäta upp salthalten med refraktometer.

Du ska se att problemen kommer lösa sig på sikt, det tar tid innan man får stabilt vatten. Och alla förändringar som görs ska göras långsamt, helst under några veckor. I ett såpas litet kar hade jag inte börjat bråka med tillstser å annat, utan bara 10% vattenbyten en ggr/v med ett salt av hög kvalitet tex. TropicMarine PRO reef.

Vilket salt använder du idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...