Gå till innehåll

Köpa bra och billigt på nätet!?


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Hej!

Helt ny på saltvatten.

Ska försöka mig på att starta upp ett 300L kar och funderar nu på vad men kan köpa bra och billigt på nätet eller är det bättre att köpa i butik!?!

vad bör ja ha för nått om ja ska hålla små fisk och ganska mycket koraller.

skummare och belysnings storlek är det jag främst skulle vilja ha hjälp med.

gärna en bra ritning på en sump som skulle kunna passa bra till mitt 300L kar

tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ! o välkomen hit.

tycker du ska börja med o läsa en bok i ämnet saltvatten.. så du vet lite vad du ger dig in på.

tex denna, https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

sen nästa tips är att tex kolla kartan som finns här o se om du kan göra ett hembesök hos någon som kan förklara lite av prylarna.

o sen kan du ge dig ut o leta efter just dom prylarna du är ute efter.. men tänk på vad du ska ha i akvariet så inser du kanske vilöken storlek du ska satsa på.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen.

har suttit nu i 2 vecka konstant och läst saltvattensakvarium för dumisar och liknanda.

läst typ alla forum och uppstartade akvarium.

Så jag har samlat på mig ganska så mycket fakta med det finns ju hur mycket som hälst så man får lära sig på vägen tänkte ja. har vana av sötvattensakvarium/växtakvarium. så lite hum om olika saker har ja fast det är ju mycket olika varan endå

men bra sidor på nätat vart man kan köpa bra och billigt bara så man kan se hur mycket allt kan gå lös på.

har redan planerat in en resa till uppsala imorgon och inhandla den boken du föreslår. har hört mycket bra om den boken.

lånade 2 st på biblioteket men dom var från 1980 så som har inte samma teknik som idag.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Hoppas att du ska tivvas har pa SG. Det finns massor av information om denna hobbyn och den ar tyvarr inte svart eller vit for det mesta. Jag tucker darfor att du ska lasa ett gang tradar ubder mitt forsta akvarium men aven ga in pa artiklarna dar det finns mycket lasvart.

Jag skulle inte rekomendera en nyborjare som inte riktigt vet vad han ska kopa att kopa fran nagon som du inte kan ha en personlig kontakt med. Du behover hjalp av saljaren. Jag tycker du kan kolla runt bland nargra handlare i din narhet dar det finns ratt bra tillgang. Dock ar det nagra mil men narmare an for manga andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska kolla runt pa manga stallen for att bilda dig en engen uppfattning. I denna hobbyn ar det inte bara billigt som ar viktigt aven om den delen ar latt att mata. For mig vager aven service och kvalitet in.

hej igen..

såg att du bor i enköping som ja. vilken handlare rekomenderar du i närheten?

royalzoo i västerås eller akvariehobby i uppsala. det är dom jag har handlat av när det gäller sötvatten och tycker att dom va helt okej..

men som sakt saltvatten är inte desamma.

kanske skulle kunna få göra ett hembesök hos dig för att se hur du drivet ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Visst är du välkommen hit. Alltid kul att visa sitt kar för någon som är intresserad och inte bara de som tvingas för att de klänner mig. Hör av dig på PM så får du nummer och adress.

De som du skriver är väll de närmsta butiklerna vad det gäler salt. Dock tycker jag att du ska gå in under länkar och se vad som finns i övrigt i närheten. Jag vet att det finns butiker i Stockholm, dit jag brukar åka själv, Södertälje och Örebro också. Testa så att du lär dig vilka du får bra kontakt med amt vilka som har utbud som passar dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...